Böcker

tidebönliten Alternativa Tideböner ute nu. 60spänn(självkostnadspris) + porto OBS TIDEBÖNS BÖCKERNA ÄR SLUTSÅLDA.

Det känns riktigt roligt att vår tidebönsbok har fått sådant bra bemötande redan av folk som läst den, och faktiskt har den redan sålt över förväntan. Men vad är då alternativa tideböner? Vi satte ihop en liten F.A.Q vill du ha snabbare info kan du kolla in denna lilla affish: tidebonaffish1 (pdf)

F.A.Q

För det första, vad är tidebön för något egentligen? Det är inte direkt något vanligt ord..
Tidebön är ett samlingsnamn för en böneform som kristna och judar (muslimer?) har bett i alla tider. Vi finner t.ex. i apostagärningarna att Petrus drog sig undan vid nionde timmen för att be (apo 10:9). I psaltaren 119:165 står det ”Sju gånger om dagen prisar jag dig..” Profeten Daniel bad tre gånger om dagen när han var i fångenskap i Babylon. För att nämna några exempel. Tidebön är ”timmarnas bön”. En regelbunden böneform för att genomsyra dagen med bön. De klassiska tiderna att be på är Morgon, Middag, Kväll och Natt.

Varför är den så bunden vid bibelns böner som psaltaren?
Psaltaren har i alla tider varit de Guds folk bönbok, här ryms allting som har med livet att göra: hat, bön om rättvisa, gråt, glädje, hopp, bitterhet, kärlek.. skriven av människor från olika delar av samhällsskikten och från olika tider. Psaltaren var Jesu bönbok. Och även om dom första kristna relativt snabbt bröt med andra delar av den judiska tempeltjänsten så behöll de den dagliga judiska böneformen, och den har av bevarats till idag av kyrkan.

Okej, så långt är jag med. Vad är det som gör er bok till en ”alternativ” bok? Eller är det bara ett tufft ord för att locka radikala ungdomar?
Boken är alternativ på det sättet att den är ett ”alternativ” till en mera klassiskt tidebönsbok. Traditionellt är tidebönen inte uppdelad i teman så som våran är. Dessutom brukar de flesta tidebönsböcker behålla ett patriarkalt(mansdominerande) språk och inte riktigt våga exprimentera med nya uttryck för Gud och det kristna livet. Vi har försökt att ha ett inklusivt språk både i talet om Gud och den kristna gemenskapen och samtidigt vara fast rotade i dom rika traditioner som omger tidebönen. Sen är våran mycket tunnare en vanliga tideböner, just för att vi själva saknade en bönbok att ta med på resan eller enkelt bära med sig. Eftersom den är uppdelat på teman så passar den perfekt att använda sig av på läger eller liknande då en stor del (av det vi tycker är centralt i) den kristna tron/budskapet ryms.

När jag surfat runt på er sida har jag sett att ni kritiserar mycket av konsumtionssamhället, varför säljer ni en egen produkt då?
Ja en viss ironi finns det såklart med i det hela, men första upplagan av tidebönsboken gav vi bort gratis med hopp om att få ett bidrag, detta resulterade dock i att vi inte gick runt överhuvudtaget (pengarna kom från våra egna fickor) och efter mycket funderande kom vi fram till att de schysstaste och mest hållbara vi kunde göra var att sälja boken till tryckkostnadspris. Dessutom är den släppt under en Creative Commons License som gör den helt fri att kopiera och sprida för icke-kommersiellt bruk. Så vi äger den inte, men vi har skapat den..

Det stod någonstans om att ni skulle släppa en PDF fil med boken.. var är den?
Den finns under fliken material

Du nämnde att tidebönsboken var uppdelad efter teman, vad är det för teman?
Skapelsen, Pengar och Enkelhet, Gemenskap och Rättvisa och Fred. Du kommer dock märka att det ryms fler teman inom bönerna än dessa.

Har du fler frågor är det bara att höra av sig med en kommentar här nedan.

Hur får du då tag på denna tidebönsbok?
Du skickar helt enkelt ett mail till KRISTENUNDERJORD (snabel-a) GMAIL.COM – vi skriver inte ut hela adressen eftersom det kommer så mycket spam(reklam) till vår mail då. I brevet skriver du detta:

  • Namn, adress
  • antal exemplar

Så kommer vi skicka dig ett kontonummer du kan sätta in pengarna (60kr styck + porto) och så skickar vi så fort vi fått pengarna på kontot. OBS. det är mycket viktigt att ni skriver den KOD vi skickar till er när ni betalar in pengarna annars kommer vi inte se vem dom är ifrån.

6 kommentarer

  1. Hej, intressant bönbok, jag ska be att få beställa två stycken…

  2. Hej Johannes. Maila kristenunderjord@gmail.com så förhandsbokar vi två ex.

  3. hej! är en ny-tryckning på gång eller hur ser det ut? nåd och fred!

    • Tjena Samuel. nej det är det inte.. det ser dåligt ut eftersom vi inte har några pengar att punga ut med. Har du 3500kr över så kan jag trycka upp ett gäng som du kan få sälja eller ge bort eller göra vad du vill med 😉

      Sanningen e den att vi alltid säljer allt till under självkostadspris eller ger bort saker, och folk får ge en extra gåva utifrån detta, tyvärr är det inte så vanligt att detta görs, därför går vi inte runt.

  4. […] kommer tidebön förekomma där också; Elof, som är med i Oikos, har varit med och utvecklat Alternativa tideböner (tideböner med viss betoning på fred, rättvisa, himmelskt medborgarskap […]

  5. […] morgon och varje kväll ber vi tideböner utifrån Kristen Underjords skrift Alternativa tideböner, på completoriet har vi dessutom Nattvard. Det ger en härlig och välbehövlig inramning av […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s