Jonathan: Fasta och Befrielse

Den svarta befrielseteologen James Cone menade, i A Black Theology of Liberation, att den mänskliga naturen ytterst är befrielse. Att befrias betyder att fullt ut bli människa. Det är en erfarenhet som förnekats svarta i USA på grund av slaveriet och andra som lever under ett omfattande förtryck. En människa som förtrycker andra förnekar själv sin mänsklighet och kan inte utleva den fullt ut. Förtryckaren behöver också befrias. Det innebär att vi alla som lever som fångar i ett nät av förtrycksrelationer inte erfar livet fullt mänskligt. Vi missar målet med Guds plan som är att vår mänsklighet ska förverkligas, eftersom vi som människor är skapade till hens avbild.

”Isaiah” by Lawrence OP is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

”Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.” – Joh 1:14

Cone menar att Gud, som är större än och obegriplig i vår existens uppenbarar sig i vår existens på ett sätt som är begripligt för oss. Gud uppenbarar sig för oss genom att bli människan Jesus. Gud väljer inte att bli vilken människa som helst. Judas i musikalen Jesus Christ Superstar undrar till exempel varför Jesus inte kom idag, med masskommunikationens alla möjligheter? Cone ser ett svar på det och ett budskap om befrielse i det faktum att Jesus väljer att bli en förtryckt jude som lever under ockupation. Annika Spalde och Pelle Strindlund menar i boken Mystik och Politik att Jesus kanske blev just man för att kunna utmana patriarkatet inifrån.

Det är i sig ett svårbegripligt mysterium vad det innebär att Gud väljer att bli människa, men budskapet om befrielse är en nyckel till att förstå innebörden. Om Gud som den yttersta verkligheten, bortom vårt förstånd, väljer att skapa varelser till sin avbild är det rimligt att tänka sig att hen inte är nöjd när dessa varelser i sin tur väljer att förtrycka varandra. I den verkligheten väljer Gud att uppenbara sig för mänskligheten genom att bli en av de förtryckta som ett budskap om befrielse. Cone menar att det är fel att separera Jesus budskap om andlig befrielse eller frälsning från ett budskap om politisk befrielse, socialt och materiellt. Att göra det är att förneka det genuint hebreiska i Jesus förkunnelse. Eftersom den Hebreiska traditionen inte erkänner denna uppdelning.

N.T. Wright menar att den tidiga kyrkan förstod frälsningen som en process där den himmelska verkligheten i Guds rike, eller släktskap, och den världsliga verkligheten, närmar sig varandra. Guds släktskap växer gradvis fram när människor söker Gud och prioriterar lojaliteten gentemot Guds släktskap högre än lojaliteten med världsliga makthavare.

Gud påbörjar ett befriande arbete i förbundet med Mose när Israels folk befrias från slaveriet i Egypten. Detta är ett befriande arbete som fullbordas när Gud säger sitt ja till Jesus verksamhet och program när han uppstår från de döda. Det är först när mänskligheten är befriad som människorna fullt ut kan vara vad Gud skapade dem till att bli. Detta är ett befriande arbete vi är kallade att fortsätta genom att lyssna till uppmaningen från Jesaja i Jes 58:6,

6Nej, detta är den fasta jag vill se:

att du lossar orättfärdiga bojor,

sliter sönder okets rep,

befriar de förtryckta,

krossar alla ok.

7Dela ditt bröd med den hungrige,

ge hemlösa stackare husrum,

ser du en naken så klä honom,

vänd inte dina egna ryggen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.