Rasmus: Spektakulära helanden

I dagen idag så skriver Joakim Hagerius en ledare om att vi bör fånga upp varnings tecken från Bethel Church, Redding, i Kalifornien. (Finns här att läsa) Bakgrunden till ledaren är att i Bethel så har det sedan strax före jul på gått bön för återupplivandet av en tvåårig flicka och det har även uppmanats på kyrkans instagram att be.

Efter att ha beskrivit vad bethel är för kyrka och i vilket sammanhang den rör sig så kommer han fram till det här.

Men det finns också varningstecken att ta på stort allvar. Dålig teologi är en grogrund för urspårad karismatik. Bara av det skälet bör man vara försiktig och djupt skeptisk när en andlig ledare tar sin följare ut på ”ny mark”. Nya kyrkliga praktiker behöver prövas, inte bara mot bibelordet och den egna upplevelsen, utan också mot hur kyrkan genom historien har formulerat teologi och uttolkat det kristna livet.

Det finns anledning till oro när en andlig rörelse blir alltför ensidig och överbetonar valda delar på bekostnad av andra. När en del av sanningen görs till hela sanningen. Uppståndelsebönen i Bethel är ett exempel på hur tron på helandet gått så långt att man inte accepterar några andra scenarier.

Hela pingsten skriver Michael Grenholm ett svar på ledaren där han kommer fram till att det inte är ett problem att be för att döda ska återupplivas, utan problemet ligger i att vi i den vita delen av världen inte tror på att Gud kan återuppliva människor.

Jag ser dock ett annat problem i det hela, klart att Gud kan hela och även återuppliva människor, men när det görs till spektakel och med en baktanke ”att om bara den här personen blir frisk eller lever igen så kommer människor komma till tro och bli frälsta”, då är man ute på fel spår. När helanden sker så är det på Guds premisser, det handlar inte om hur mycket tro vi har eller hur många och mycket vi ber. När Jesus helar människor i bibeln så är det mellan personen och han inte något han gör för att vinna massorna.

Om människor väljer att bli frälsta för att ett ”spektakulärt” helande/mirakel sker, vad händer då nästa gång vi ber för någon och den personen inte blir helad? Är det vår tro det är fel på då, som en del personer lärde ut under 90- och tidiga 00-talet? Eller lämnar människor tron istället?

Jag tror att det är så att det inte går att bygga en kristen tro utifrån mirakler. Om det är det vi presenterar tron som, ett sätt att hålla sig frisk och på topp, bara vi tror rätt, då är vi tillbaka i framgångsteologin. Och dit vill då inte jag tillbaka till, för den ger bara framgång för några få medans den bryter ner många.

Jag tror istället att vi måste fokusera på att presentera Guds rike för folk. Och det är inte ett rike där alla går omkring och är friska och glada jämt, men det är ett rike där alla får plats, där alla har mat att äta, kläder på kroppen, tak över huvudet och där alla är sedda och har en uppgift att fylla.

14 reaktioner på ”Rasmus: Spektakulära helanden

  1. Hej Rasmus! Kan inte helanden ha många syften? Du verkar betona att Jesus helar av barmhärtighet och villkorslös kärlek, och jag håller med. Men finns det inte också bibelställen som tyder på att Han också helar för att människor ska tro? Jag tänker exempelvis på Joh 11, där Jesus uppväcker Lasaros från de döda och säger (v 41-42) ”Fader, jag tackar dig för att du har hört mig. Själv visste jag att du alltid hör mig, men jag säger detta med tanke på alla dem som står här, för att de skall tro på att du har sänt mig.”. I Apg 14:3 står det dessutom att Herren bekräftade Paulus och Barnabbas ord genom att låta tecken och under ske genom deras händer. Betyder inte detta att det är bra att be om tecken och under och att det är naturligt att sådant bidrar till att människor kommer till tro? Så länge man inte lovar människor som blir helade att helanden alltid sker som på beställning ser jag inte problemet. Här mer om att evangelisera med tecken och under: https://helapingsten.com/2011/08/18/sprid-evangeliet-i-kraft-av-tecken-och-under/

    1. Nej, jag tror inte att det är bra att be om under och tecken. Alltså inte att det är direkt dåligt att göra det, men jag tror inte vi ska fokusera så mycket på det i överhuvudtaget. Jag tror inte heller att vi ska fokusera så mycket på att evangelisera (i klassisk mening). Jag tror att vi behöver ordna upp inom kyrkan först, så att vi som kallar oss kristna faktiskt börjar leva som lärjungar. Och då tänker jag främst på typ undervisningen i bergspredikan. Om vi kunde bryta med Mammon och börja leva efter Guds tanke för världen så tror jag inte att vi skulle behöva evangelisera eller be om under och tecken för att människor skulle komma till tro, de skulle komma självmant för de skulle se att vi gör något annat än det världen erbjuder.

  2. Hej! Vad menar du med ”att återuppliva människor”?
    Håller med om det mesta du skriver. Men vilken ”kyrka” som man ska ordna upp med är det du menar?
    Att be om under är vad vi ska göra. Tyvärr vet tydligen inte alla vad för under som sker idag!
    Vi ska be om tro! Det är Undret! Alltså det står inget om ”mirakler” i Bibeln. Det grekiska ordet översätts med UNDER. Och det är bra för då förstår vi skillnaden mot vidskepliga tecken som msk ville ha redan för 2000 år sedan.
    Det förekommer så mycket trolldom och vidskepelse och hyckleri så man blir rädd.
    Du verkar ha insett detta! (nästan)
    Skriv gärna en kommentar

    1. Hej!
      Med återuppliva människor så menar jag just det. Att en människa som är död blir levande igen.
      Vad gäller kyrkan, så menar jag kyrkan i stort, även om jag själv mest har ett evangelikalskt frikyrkligt perspektiv, då det är mest i de kretsarna jag har rört mig.
      Men rent generellt så tycker jag inte mig se några kyrkor med radikalt Jesus perspektiv. Utan många kyrkor har ett liv där en vit medelklass passar väldigt bra in och det var inte de Jesus predikade för. Jag tror att vi behöver utmanas mer i våra kyrkor att leva som kristna. Låta kyrkan vara en plats där vi får öva oss i lärjungaskap och inte bara en plats med skön stämning under lovsången och gott fika efteråt. Utan en plats där vi får stöta och blötas mot varandra, där vi får öva på klassutjämnande strukturer och praktiker och där vi får hylla honom som skapat allt och samtidigt ta vårt ansvar i kallelsen att förvalta skapelsen åt honom.

  3. Hej igen! Som sagt tycker jag det mesta du skriver är god teologi. Men så var det detta med återupplivande av döda! Denna typ av vidskeplighet har ju inget med sann kristen tro att göra. Menar du på allvar att det finns ”pastorer” som ägnar sig åt sådant?! Allt sådant som har med magi och hokus pokus ska vi kristna ta avstånd från! Eller har du bibelverser på det?!
    Alltså Jesus kunde uppväcka döda för att han var Ordet, Livet, Gud men en ” pastor” som tror att han kan göra som Jesus har inte fattat något. Det är detta som är ”att missbruka Herrens namn”.
    Hur kan bara tanken att uppväcka döda komma in i en msk hjärna?!
    Tänk om Jesus kunde få vara Herre i msk liv så mycket bättre det hade varit!
    Sen detta med ”förbön” har man ju inte heller inte förstått i vissa ”kristna” kretsar. Det är ju inte för att personen ska bli frisk som man har förbön. En förbön är kärlekens omsorg om varandra inte ett sätt att bedriva hokuspokus!
    Ha det bra!/anders

    1. Det jag menar är att Gud har makten att kunna återuppliva och hela människor. Sen tror jag inte att det är det vi som kristna främst ska ägna oss åt att be om. Jag tror inte att om/när det sker att det beror på vem eller hur många som ber, utan om det sker så är det den helige andes verk.
      Om man läser apostlagärningarna tex så ser man att lärjungarna bad om helande i Jesus namn och att människor blev helade. Vi är ju kallade till att vara lärjungar åt Jesus (matt28:19) och således har även vi möjlighet att be för människors tillfrisknande.
      Förbön är absolut ett sätt att visa kärlek och omsorg om varandra, men det är även ett sätt att hjälpa människor att återupprättas fysiskt och psykiskt. Michael Grenholm på https://helapingsten.com/ har skrivit en bok om tillfrisknanden efter bön som heter, dokumenterade mirakler. Jag har inte läst den själv än, men lyssnat på ett par intervjuer med honom där han pratar om boken och han verkar ha många belägg för att det kan ske tillfrisknanden efter bön.

      Jag håller med om att det hade varit mycket bättre om Jesus hade fått vara herre i människors liv, vad ser du för hinder för att det inte ska bli så? Och vad menar du med att Jesus är herre?

  4. Spetälska eller Lepra är en gammal sjukdom.

     Den medicinska vetenskapen betraktade länge spetälska som en ärftlig och obotlig sjukdom som läkarna inte borde ödsla tid på.

    I flera tusen år visste man inte varför den uppstod och hur man skulle kunna bota den.

    Det enda man kände till var att den vanställde och förlamade sina offer – och att den var dödlig.

    De allra första faraonerna lät hugga bilder av spetälska i sten, och i Kina var sjukdomen ett känt fenomen redan 2700 år f.Kr.

    Tänk så många misslyckade förböner genom alla år som lagts på denna sjukdom. Men den botas inte genom förbön! Hur mycket än pastorer och präster eller andra försöket bota med förbön så misslyckas man. Varför? Därför att bara Jesus kan bota utan medicin!

    År 1179 hade den katolska kyrkan en särskild ritual för hanteringen av spetälska: Den sjuke dödförklarades helt enkelt, och det markerades genom att prästen kastade vigd jord över personen.

    I slutet av 1940-talet hittade några norska forskare det första verksamma medlet mot spetälskan.

    Genom behandling med en kombination av  tre mediciner går det att bota spetälska. Patienten är smittfri inom några dagar och sjukdomen oftast borta inom ett år.

    Det är med denna sjukdom som med alla andra! De botas inte med förbön utan med medicin. Detta är vad Jesus vill! Att vi ska bota alla sjukdomar!

  5. Hej igen! Ja att vi ska göra som de första lärjungarna kan vara sant i vissa fall. Men de blev alla dödade för sin tros skull och det vill väl inte vi!
    Mikael Grenholm har gett ut en bok som är fel helt igenom. Han försöker bevisa Guds existens och misslyckas totalt. Han tror att guden Unkuluunkuku kan bota de som ber honom om det fast Jesus är bara lite bättre! Detta är ren vidskepelse och har inget med sann kristen tro att göra. Har oxå lyssnat på hans podsändningar . Till och med ateisternas tankar verkar mer sympatiska än hans. Vore jag inte kristen skulle jag hellre bli ateist än följa den vidskepelse han predikar.
    Att förlöjliga Herren på ett sådant sätt han gör är beklämmande. Och inte många är kritiska. De säger: kanske visar Gud sin makt på det sättet. Kanske kommer vi att tro mer om vi får se ett mirakel!
    Detta gör mig ledsen.
    När ska Jesus bli Herre i deras liv!?

    1. Ja, de blev dödade för sin tro och nej, det slipper jag helst. Dock tror jag att om vi levde ut evangeliet på riktigt så kommer vi bli förföljda och kanske tillochmed dödade. Jag tror att om inte evangeliet går på tvärs med hur världen lever idag så är det inte evangeliet vi lever.

    2. Hej Anders!

      Jag har aldrig hävdat ”att guden Unkuluunkuku kan bota de som ber honom om det fast Jesus är bara lite bättre”. Det är rent förtal. Dokumenterade mirakler går ut på att ge exempel på tillfrisknanden som sker efter att människor har bett för helande i Jesu namn och läkarna inte kan ge en vetenskaplig, naturalistisk förklaring. Om du tycker att det är ”vidskepelse” får det stå för dig, tillfrisknandena i fråga saknar fortfarande naturlig förklaring.

      Allt gott!

  6. Men om vi lever ut evangeliet kommer kanske vi att få höra de orden igen: ”se hur de kristna älskar varandra”.
    Ingen blir förföljd för att man gör det som världen inte gör: älskar!
    Det är inte meningen att vi ska låta bli att förlåta och att inte älska sin nästa.
    Det har ”namnkristna” glömt.

    1. Att älska sin nästa är ju det vi ska göra. Men när vi älskar vår nästa så kan det leda till att motverka kapitalism, ställa sig i vägen för polis eller militär, eller på annat sätt störa världens ordning och då kommer det bli represalier och risk för förföljelse även om det vi gör ”bara” är att älska vår nästa.
      Och där ser jag en utmaning för kyrkan, att på nytt lära sig älska sin nästa och att leva i den kärleken. (Det finns många kristna som redan gör det, mer eller mindre, men det finns även många kristna som inte gör det)

  7. Michael Genholm har inte förstått någonting av vad jag skriver. Guden Unkuluunkuku gör människor friska när man ber honom om det tror de människor som tillber. Det är bara ett exempel. Jag har lyssnat på Michaels podar och där sägs det att även andra kan bli botade som inte delar den kristna tron!!!
    Då är guden Unkuluunkulu ett bra exempel.

    Eftersom Michael tycks läsa detta skriver jag följande:
    Hej Michael! Du verkar vara en kille som vill göra bra saker. Du vill verkligen göra Guds vilja. Men dina tankar är just Dina tankar. Jag tex är vapenvägrare precis som Du och var nära att sättas i fängelse för min tros skull. Men vi har helt olika utgångspunkter som anledning till varför.
    Likadant när det gäller vidskepliga mirakler. Det är inte JAG som kallar det vidskepelse utan vår Herre Jesus Kristus. Det du måste göra att att bevisa att det är FÖRBÖNERNA som ger tillfrisknande!
    Det exempel som du ger med en fotbollstränare med en hjärntumör som tillfrisknar just när någon förbön ägde rum är ju totalt förnuftvidrigt. Kristen tro går inte Mot förnuftet utan Över förnuftet. Skulle det kunna bevisas att förbön botar på det sätt du menar förändras allt. Då kan det införas på våra sjukhus och våra läkare kan använda sig av förbön!

    För 2000 år sedan fanns inga sjukhus, ingen läkarvetenskap att tala om. Därför var det viktigt att de första kristna skulle visa att Gud vill hela människans bästa. Gud vill inte att någon ska vara sjuk. Han vill att alla ska bli friska! Det innebär att även tillfrisknanden som läkarna kan förklara och kalla naturliga är Guds verk. Det Jesus gör är inga mirakler utan underbara saker som bara Han kunde göra. Det var Under! Han gjorde det för att visa att han har all makt och hur det ska vara i himlen en gång. Idag kan Vi inte förvandla vatten till Vin! Det är inte meningen. Vi ska be för varandra och bry oss om varandra men inte för att bli friska. Förbön hjälper inte mot coronavirus eller cancer eller spetälska!
    Jag hoppa att du Michael ska kunna lägga boken du skrivit bakom dig och gå vidare! Att när du blir äldre som jag ska förstå vilka fel du gjorde som ung!

    Till sist låt oss anta att du har rätt – att det finns vissa förböner som gör msk frisk så är det ändå INGENTING i jämförelse med Undret när en msk kommer till tro! Det är Undret att skriva om.
    Ha det bra! Anders

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.