Jonathan: Vad kan Jesus ge Klasskampen

När vi i Aordet intervjuade en aktivist i Friendly Fire kollektivet avslutade Hyesung med en reflektion om vad kristna kan bidra med till en bredare utomparlamentarisk vänsterrörelse. Det svar en brukar höra på den frågan är att det kristna hoppet är det viktigaste lärljungar till Jesus har att bidra med. Detta svar låter lite ihåligt. Varför behövs Jesus för att vi ska kunna hoppas på framtiden? Är hoppet förbehållet kristna? Och med en tillbakablick på en historia där kyrkan har haft stort inflytande kan påståendet också kännas väl historielöst. Hyesung hade ett annat svar. Orkar du inte lyssna på hela intervjun kommer detta svar cirka 7 minuter från slutet.

Den kristna tron kallar oss till korset och till dopet. Två symboler för att vårt jag dör och återuppstår som ett förnyat jag, ett räddat och helgat jag.

”The first lesson a revolutionary must learn is that he is a doomed man. Unless he understands this, he does not grasp the essential meaning of his life.” – Huey P. Newton

Tidigare i Aordet har Alice pratat om att våra privilegier hör hemma på korset. Hyesung menar att detta gäller för alla revolutionärer. Att vi måste plocka upp vårt kors som en del av den revolutionära kampen. När vänstern i USA har blivit mer populär har en vänsteridentitet blivit något intresseväckande hos en person. För oss som är mer långsiktigt involverade i den utomparlamentariska vänstern blir frågan hur vi kan använda det momentum vänstern upplever för att långsiktigt stärka vänster-rörelser. Samma fråga har b.l.a. nyligen lyfts på Youtube-kanalen Non-Compete.

I podcasten ”En förlorad sak” pratar vi i senaste avsnittet om vänstersekter utifrån en text av Hal Draper. I samtalet funderar vi kring sektmentalitet inom olika små vänstergrupper och interna konflikter som tenderar att uppstå. Hyesung lyfter en aspekt vi missar. Nämligen att vänstern är full av ego. Kanske samma ego som finns i stora delar av samhället, men precis som det är en nyhet att en Socialdemokrat inte betalar tv-avgiften och vardagsmat att en Moderat inte gör det blir fokus på egot ett problem i en vänsterrörelse som strävar mot ett mer kollektivt och gemensamt samhälle jämfört med en höger där partierna bara är en möjlig stege som ett fåtal kan använda för att ta sig till toppen. Vänstern har ett större anspråk än så och därför blir egot ett problem.

Hyesung lyfter bönen och sökandet efter Gud som en möjlig lösning. Mötet med Gud krossar egot, och som revolutionärer behöver vårt ego krossas.

”Vi kan inte förvänta oss en framåtrörelse, framförallt inte i imperiets hjärta [USA] om vi bär en så stor eftergift i vårt inre” – Hyesung

Det här kan låta hårt och kompromisslöst, speciellt i en tid där vi alla kämpar i någon mån, kämpar med vårt självförtroende och känslor av otillräcklighet. Men kanske har den konflikten också sin rot i ett ego som drabbats av inflation. Till syvende sist hänger det inte bara på mig, jag är enbart ett barn, innerligt älskat av Gud, som fumligt försöker stapla mig fram på livets stig mot evigheten. När jag någon gång lyckas göra det rätta, lyckas tjäna Guds rike i opposition mot denna världens härskare och makter. Då är det inte på grund av min förträfflighet. Då är det ett uttryck för Guds nåd.

I kyrkan just nu upplever jag att vi ibland pratar som en repad skiva. Vi påminner oss om frälsningen och hoppas att bönens kraft ska leda fler till frälsning, men till vad och från vad. Svaret på det liknar mest abstraktioner. Jag vill att frälsningen ska omfatta mer och vara mer konkret. Jag vill ha frälsning från en värld där människor svälter trots att det produceras för mycket mat. Jag vill ha frälsning från en värld där människor är bostadslösa trots att det finns tomma lokaler som värms upp åt.. nej till och med kråkorna jagas bort därifrån. Jag vill ha frälsning från en värld där människor dör i sjukdomar som är enkla att förebygga med moderna vaccin. Jag vill ha frälsning från ökande koldioxidutsläpp och ständig tillväxt. Med Jesus brödunder som profetisk förebild vill jag att vi lär oss leva med det vi har och ser till att det räcker till alla. Jag vill att vi som kallar oss kristna inte nöjer oss med hoppet på en bättre värld i livet efter detta utan fortsätter Jesus kamp för en värld där Guds rike blir kännbart här och nu.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.