Trym: Giftiga rakhyvlar

Gilette är ett varumärke ägt av hegemoniska livsmedelsjätten P& G, nu gör de en risad och rosad film om mansrollen. I filmen försöker Gilette visa på problemen med toxic masculinity eller en destruktiv mansroll. Filmen är inte dålig och lyckas rätt bra med att belysa problemet. Gilette gör till och med en vink till reklamfilmer de gjort förut, som just använder sig av en destruktiv mansroll som säljargument. Det underförstådda budskapet är att Gilette har lärt sig och nu är ett progressivt företag. Tanken är att du ska associera Gilette med en positiv mansroll och välja deras produkter eftersom du vill vara en progressiv man och identifiera dig med en bra mansroll.

”Tweezer-Razor Implement” is licensed under CC CC0 1.0

Metro skriver i en hiss-artikel att videon har 500 000 ogillningar. Är det då inte modigt av företaget att lyfta frågan om toxic masculinity? Riktigt så enkelt är det inte, i reklamvärlden gäller devisen: ”hellre ökänd än okänd”. När arga kunder spred bilder på hur de eldar upp sina Nike-skor skadar det inte Nike det minsta. De vet att deras försäljningssiffror går upp när de får uppmärksamhet, både bra och dålig. Därför blir det allt mer populärt av företag att positionera sig i olika progressiva frågor.

Problemet är att Gilette är ett varumärke som är gjort för att marknadsföras mot män. Procter & Gamle säljer också rakhyvlar som marknadsförs mot kvinnor. Då under märket Venus. Poängen med att inte bara försöka sälja den bästa rakhyveln.. punkt, är att det är mer lönsamt att försöka sälja den manligaste, resp. kvinnligaste rakhyveln. Naomi Klein skriver ingående i sin bok Chockdoktrinen om hur marknadsföringsmentaliteten ändrats. Idag marknadsförs inte bara en produkt som i sig den bästa produkten. Istället marknadsförs en livsstil. I det här fallet manlighet respektive kvinnlighet.

Marknadsföring är också mer effektiv om marknadsföraren känner sin publik. Marknadsföraren gynnas av att kunna marknadsföra gentemot tydligt definierade kategorier. I det här fallet, män respektive kvinnor. Genom att dela upp sitt budskap och på detta sätt marknadsföra gentemot respektive definierade kategori förstärks indirekt könsmaktsdikotomin. Den viktigaste markören för en manlig identitet är just, att inte vara kvinnlig eller feminin. Ironin börjar bli synlig. Ett varumärke vars modus operandi är att förstärka könsmaktsdikotomin – grundstenen i byggandet av en destruktiv mansroll.

Ett företag är en organisation som har ett enda syfte. Att tjäna pengar. För att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt kan de ibland försöka framställa sig som goda samhällsaktörer. Så fort de tjänar mer pengar på att t.ex. låta människor brinna inne kommer de att göra det. Filmen ”The corporation” visar hur företag beter sig liknande samvetslösa psykopater.

Det bästa Procter & Gamble kunde göra för att motverka toxic masculinity är att lägga ner Gilette respektive Venus. Och för den delen Procter & Gamble. Men det kommer de aldrig att tjäna pengar på. Detta är bara, som youtube duon Peter och Ashley Coffin hade sagt, ett ushligt försök till livstilsmarknadsföring. Enda anledningen att P&G gör det är för att boosta sin redan väldigt feta vinstmarginal.

Grupper som gör någonting för att motverka toxic masculinity är t.ex. den feministiska rörelsen (sen 1759), Män för jämställdhet eller individer som Atilla Yoldas. Gilette försöker använda dessa gruppers och individers hårda arbete som en räkmacka i jakten på mera pengar.

Det här är bara ännu ett exempel på hur ingen blir fri innan alla är fria. Hur ett förtryck (kaptialism) förstärker ett annat (könsmaktsordningen). Det här är ännu ett exempel på att det kapitalistiska systemet behöver dö, läggas bredvid monarkin på historiens skräphög och ersättas av någonting annat. Förhoppningsvis ett präglat av ljusare glimtar av Guds rike, fria sammanslutningar av autonoma individer, och mycket helig anarki!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.