En vers

Fri och oberoende av alla har jag alltså gjort mig till allas slav för att vinna så många som möjligt” skriver Paulus i 1 Kor 9:19.

Jag vet inte om det bara är jag som tänker så, men mitt där i det kontrasfyllda frivilliga slaveriet/tjänandet tycker jag att det luktar riktigt mycket GodArchy.

Fria, rakryggade och oberoende kan vi välja att inte utnyttja vår plats i makt-hierarkierna (vilka de än må vara) utan istälet gå ned på knä, lyssna, solidarisera sig och tvätta varandras fötter så anti-riket blir synligt och människor räddas och fylls av det som är liv och äkta gemenskap.
[min parafrasering]

Vad läser ni?

5 kommentarer

  1. Förlåt en från en äldre generation som visserligen tror sig kunna engelska men kanske inte hänger med i alla nyord – men VAD menas med GodArchy?
    Det du skriver i andra stycket håller jag till fullo med om, starkt och övertygande. Ordet anti-riket har jag aldrig hört förut men jag köper det till 100 procent. Verkligen adventsbudskapet om Guds och Jesu rike!

    • Oj, ursäkta för att jag använder begrepp som alla inte förstår sig på!
      GodArchy är en sammansättning av ”God” (Gud 😉 ) och det lite småknepiga ordet ”Archy”, som betyder har sin rot i det grekiska ordet ”arkos” vilket betyder ”härskare”.

      I motsats till det lite mer välkända ordet ”anarchy” som betyder ”utan herre/härskare” så betyder ”Godarchy” något i stil med ”Gud som herre/härskare”.

      Den Gud som härskar genom att kliva ned från sin tron och ge oss sin självuppoffrande kärlek, den Gud som ÄR rättvisa och kan skilja får från getter den dagen det nya riket kommer blir då den [enda] ”archy” vi primärt böjer oss för.

      • i just det här fallet så tänkte jag på begreppet Godarchy eftersom Paulus talar om hur han använde sin position som ”fri och oberoende” till att bli ”allas slav” och jag tyckte att det verkligen liknade det sätt som Gud använder sin ”archy-position”, sin härskarmakt.

  2. Tack för förklaringen! Är mer än nöjd och instämmer med ett Amen halleluja!
    Mats Jansson


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

