#Frizon14: Tillbedjan, aktivism och helig kaostopi

Årets Frizonfestival är över och jag (Micael) är så tacksam till Gud för allt som har hänt. Att sammanfatta mina erfarenheter känns väldigt svårt men jag ska göra mitt bästa.

image

Nyss nämnda bönetält är festivalens karismatiska, tillbedjande hjärta, och det var med ett gäng underbara bönefunktionärer jag åkte hit samtidigt som vi skjutsade Pannkakskyrkans husvagn. Bönefunktionärerna gick omkring och bad och profeterade hela festivalen, och när jag pratade med dem vittnade många om helanden som hade skett. Själv var jag dock funktionär i Laboratältet, en sammanslagning av Världens tält, som uppmärksammat globala frågor, och Virustältet, som uppmärksammat aktivism och anarkism. Sammanslagningen kändes klockren och tältet var ett naturligt komplement till bönetältet (labora betyder arbeta på latin, och i klosterrörelsen är ju mottot ora et labora, be och arbeta). Vi hängde upp både ett arabiskt N för att uppmärksamma förföljelsen av kristna i Irak och en kristen anarkistisk flagga om att Himlen är vårt hemland utanpå Laboras väggar.

image

Inne i tältet sålde vi Fairtrade-fika och gav bort gratis thé och vi arrangerade coola seminarier såsom Aktivism i Andens kraft, Jämställdhet i Guds Rike, Mod att hjälpa tiggare, Verktyg och nätverk för flyktingaktivism, Mod i ett krig i Centralafrikanska Republiken, med mera. Och på kvällarna körde vi party med reggae, Balkan beat eller palestinsk hip hop.

image

Ett gäng från både Labora och bönetältet stack och dumstrade delikat mat från en mataffärs konteinrar som vi glufsade i oss. En annan dag var det baluba – en kreativ insamlingsfest där vi samlade in pengar genom att sälja dikter, hårklippning eller i mitt fall pussar och kramar. Och varje morgon och kväll bad vi tideböner enligt Kristen Underjords alternativa tidegärd.

image

När jag inte jobbade i Labora montrade jag för Pannkakskyrkan. Vi delade ut gratis pannkakor på campingområdet och samlade in nya medlemmar, med målet att få in tusen stycken så vi kan bli en registrerad ungdomsorganisation. Och vi lyckades, de 800 vi redan hade kompletterades med 300 till! Tack Jesus!

image

Överlag var det en riktigt bra festival med många smorda och smarta predikanter och seminariehållare, fantastisk stand-up med Frida Lindberg, intressanta politiska och teologiska samtal i montrarna (fick sitta 20 minuter med KDU:s Sara Skyttedal och reda ut hur de tänker, inte illa) och mycket mer. Även om festivalen kan bli bättre på sopsortering, konsekvent Fairtrade och ekologiskt samt fler vittnesbörd om mirakler på gudstjänsterna, så får Frizonledningen MVG av mig, och jag ser fram emot nästa år!

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

