Micael: Vi vill att tiggarna ska vara rika och kriminella så vi kan skita i dem

Idag har denna bild börjat spridas vilt på sociala medier:

Metros tiggartest

Bilden är baserad på denna artikel i Metro som blivit tidningens tredje mest lästa idag (efter den absurda nyheten om att Stockholm förbjuder aktivister att dela ut mat till hemlösa, men det är ett ämne för ett annat blogginlägg). Inte få av dem som delar är Sverigedemokrater och andra som har lite förtroende för tiggare och som vill förbjuda tiggeri.

När jag läser Metros artikel noterar jag dock att för det första är den från 2009, dvs. fem år gammal. Tiggarna från Östeuropa som vi idag är vana vid var mycket färre då. För det andra är Metros testperson en vit, ung svensk kille som heter Oscar. Och för det tredje sätter han sig inte direkt vid vägkanten med en pappersmugg, utan han går fram till folk och frågar om han kan få lite pengar till tåget.

Det säger sig självt att detta är en helt annan situation än den östeuropeiska tiggare har. De är inte unga, svenska och stiliga, utan de allra flesta går förbi dem utan att ens titta åt dem. Oscar däremot berättar att två tredjedelar av dem han frågade gav pengar till honom när han ”tiggde”. Att använda Oscar som argument för att Gabriela från Valea Seaca tjänar 200 kronor i timmen är som att använda en fågel för att bevisa att sköldpaddor kan flyga.

Jag misstänker att de som delar en sån här artikel fem år efter den skrevs och misstolkar den så grovt inte gör det för att utbrista ”tjohoo, titta vad bra tiggare har det, ge ännu mer så blir de ännu gladare!” Utan man vill förstås antingen ”bevisa” att tiggare egentligen är rika eller att de är involverade i kriminalitet och nån maffiaboss tar massa pengar från dem. Och varför vill man bevisa detta? Ja, då finns det ju ingen som kan anklaga en för att man inte ger någonting.

Om jag skulle få seriösa belägg för att ligor står bakom en del av tiggarna, vilket det hittills är stor brist på, så skulle min reaktion vara ”Åh vad tråkigt, vi måste hjälpa dessa fattiga, utsatta människor ännu mer!” Nu när det inte finns särskilt många seriösa belägg för ligors involvering men tiggarna har det förfärligt ändå är min reaktion ”Åh vad tråkigt, vi måste hjälpa dessa fattiga, utsatta människor ännu mer!”

Låt oss vara ärliga: folk vill bara ha argument för att inte ge, så att deras samvete slipper tala om för dem att de ignorerar de fattigas lidande. Folk vill förbjuda tiggeriet så de slipper möta tiggarna. Jesus har dock gjort mig tvärtom – jag dras till dem. Idag satt jag i en timme med en rumänsk vän och ringde socialtjänst, sökte bostadsannonser och gjorde en intervju som jag ska lägga upp på YouTube. Imorgon bitti ska jag jobba som volontär på Fyrisgårdens center för rumänska barn och undervisa dem engelska. Framöver ska jag och några vänner starta en hemsida där vi ska samla fakta och information om tiggare och försöka bemöta fördomarna, myterna och feltolkad information som den ovan.

Och ni, kära vänner, kan också hjälpa till på er ort! I de flesta städer börjar kyrkor och organisationer vakna upp och organisera hjälp för våra rumänska syskon. Engagera er i soppköken, på härbärgena och i nattvandringen. Uppmana kyrkor att låta hemlösa sova i dem och erbjud er själva som volontärer. Pressa på kommunerna att upprätta fler härbärgen och låta barnen gå i någon form av skolverksamhet. Låt oss kväva fördomarna och egoismen med varm kärlek och aktivism.

3 kommentarer

  1. Jag håller absolut med dig i mycket av det du säger, de är trots allt våra medmänniskor som gud sagt att vi ska älska lika mycket som oss själva. Och troligtvis så är situationen så för många av de tiggare som finns utspridda i Uppsala, men tyvärr går det inte att förneka att många av dom faktiskt ”tillhör” ligor 😦 vi har en tiggare utanför ica solen i storvreta, som varje kväll blir upplockad av en ung kille i en bil av det dyrare slaget. Jag vet inte hur bra/dåligt dom blir behandlade och vad dom har för villkor, men att ge pengar till dem känns som om dom bara försvinner ner i dennes ficka. Köper ibland ett äpple eller något litet ätbart som jag ger honom, det ger honom mycket mer kärlek och mening än några kronor!

    • Nja. Att det förekommer trafficking med tiggare är väldigt osannolikt. Trafficking förekommer, men prostitution och stölder är så oerhört mycket mer lönsamt än tiggeri i detta sjuka samhälle, så därför satsar trafficking ligor knappast på tiggeri.

      När jag skrev min master-uppsats pratade jag med rumänsktalande socialarbetare vid ett härbärge i Göteborg, samt chefredaktören för Faktum, de dementerade starkt teorin om ”ligor”.

      Jag misstänker att Micaels vänner dessutom skulle ha berättat för honom om eventuella ligor som är i farten. Du kan nog lugnt ge pengar till tiggarna. Gud vet att de nog har bättre hand om pengar än vad jag har.

      ”När du ger allmosor, låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör”, säger Jesus; ”ge din allmosa i det fördolda” (Mt 6:3-4).

  2. du är fantastisk! en stor inspiration i allas vår förhärdelse. Gud välsigne dig..!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

