Rasmus: Hur mycket av din tid lägger du på Gudsrike?

Häromdan när vi träffades med hemgruppen som jag är med i så läste vi matt. 6:25-34 där Jesus pratar om att vi inte ska fundera på vad vi ska äta eller ha på kroppen. Efter att vi hade diskuterat texten ett tag och funderat på vad vi ska fokusera på istället för att oroa oss för mat och kläder, så sa en person i gruppen att: ”Kan det inte vara lite som om man har ett cirkel diagram och där varje tårtbit är hur mycket tid man lägger på att tänka på en viss sak varje dag. Hur mycket tänker vi på Gudsrike?”. Det är en väldigt intressant tanke för det ger lite perspektiv på hur mycket tid som vi kan gå och tänka på saker som egentligen inte är av större vikt. Om jag går till mig själv så skulle jag nog säga att jag kanske lägger ner allt för mycket tid med sånt som inte direkt bygger Gudsrike (inte direkt med sånt som stjälper det heller). Men jag går runt och tänker på saker som jobb, träning och om jag ska se någon bra film. Hur kan vi börja fokusera mer på Gudsrike och hur bygger vi Gudsrike?

Kommentera! För det här tror jag är något vi behöver fundera på och göra tillsammans.

6 kommentarer

  1. Detta är en väldigt bra fråga Rasmus, som jag inte tror har något enkelt svar, jag har själv tänkt endel kring detta, det jag har landat i för tifället är jag det är inte vad jag gör som är det vesäntliga utan vem jag följer, att följa Jeus är en resa där man får börja precis där man är, om det är på 0 eller massvis med minus eller kanske ett enstaka pluss här och där, så är det när vi följer och börjar på något sätt få en vardaglig relation till Jesus som jag har börjar se saker av betydelse hända i mitt liv, kanske inte vad jag själv eller snarare världen tycker är viktigt, inom mig har en större längtan än tidigare börjat innfinna sig, vilket har fått mig att be oftare, be för andra mera, men framför allt kanske börjat att försöka lägga ner allt vad jag är, för att kunna ge Gud den plattsen. (lite luddigt, läser gärna andras tankar)
    Ivar

    • Intressant det med cirkel diagrammet.
      Ni har redan en bra början på en lösning.
      Börja där så du blir fullt medveten om den tid och energi du lägger. Du kommer sedan automatiskt att korrigera dig själv när du kommer till det beteendet, man måste spåra grunden till känslan så att man känner igen den i ett tidigt stadium så det inte eskalerar, just då blir det svårare att ta sig ur för att man är då fullt fokuserad på den tanken.
      Ta sedan resultatet från diagrammet och kompensera denna tid du lagt, genom att kanske bara vara ute i skogen själv och bara tänka gott och vara snäll mot dig själv.
      Kör hårt! Skicka feedback, åsikter.
      Låt mig få höra!
      Lycka! Rasmus.

  2. Intressant det med cirkel diagrammet.
    Ni har redan en bra början på en lösning.
    Börja där så du blir fullt medveten om den tid och energi du lägger. Du kommer sedan automatiskt att korrigera dig själv när du kommer till det beteendet, man måste spåra grunden till känslan så att man känner igen den i ett tidigt stadium så det inte eskalerar, just då blir det svårare att ta sig ur för att man är då fullt fokuserad på den tanken.
    Ta sedan resultatet från diagrammet och kompensera denna tid du lagt, genom att kanske bara vara ute i skogen själv och bara tänka gott och vara snäll mot dig själv.
    Kör hårt! Skicka feedback, åsikter.
    Låt mig få höra!
    Lycka! Rasmus.

  3. Tack för ert initiativ!!! Har länge längtat efter Jesus efterföljelse och att ”live the gospel” precis som ursprungsbudskapet är i Nya Testamentet.

    Våra nutida hjärnor är så hjärntvättade med det konsumistiska och kapitalistiska budskapet. Det är egentligen dagens religion och fullt ut accepterat. Själva har jag och min man valt bort tv, nöjesindustrin, resor, facebook, födelsedagsfirande, traditionellt julfirande, alkohol, processad mat och bilism för att känna oss fria och sanna. Men vi är så otroligt ovanliga i det trots att vi bor i en av Sveriges större städer. Framför allt i kombinationen ingen tv+bil. Vi är dessutom småbarnsföräldrar så våra barn får inte tillgång till Bolibompa eller masskultur-barntv. Omgivningen verkar tycka synd om oss och barnen och fattar inte hur vi kan leva så. Men våra barn leker vanliga lekar utan våld och könsförtryck. Och får växa upp med A Free Mind vilket är nödvändigt för att leva ett meningsfullt liv. Tycker vi. Kanske blir uppmärksamheten på Guds rike större när det inte är lika mycket som stör, oroar och viskar enkla lösningar (som kostar pengar, tid och bensin) i öronen på oss. Och i tvns blåa hypnotiserande skimmer skapas skuggor av meningslöshet… Och i plåtburkarna som far fram på våra gator skyms blicken på medmänniskan och i fartens bedövning frodas tröstlösheten. Det är vår nöd i Sverige idag. Och tröstade med den materiella välfärden behöver vi aldrig ropa ut vårt intensiva behov av frälsning.

    Tack igen! Guds frid!

    • Strålande Mia! Skulle du vilja skriva ett gästinlägg här om er livsstil och omvärldens reaktioner?

      • Ska tänka på saken. Återkommer.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

