Är det rätt att stjäla sexistiska kalendrar från en kiosk och bränna upp dem?

Lapparna som tjuvarna lämnade efter sig

Lapparna som tjuvarna lämnade efter sig

Jesus Radicals är en samlingssajt för kristna anarkister och aktivister, som jag själv bidragit till några gånger. Jag tycker det har blivit mindre och mindre Jesus på den sidan under de senaste åren men den har fortfarande en hel del godbitar. Häromdagen publicerade de en anonym post om hur tre personer stal en butik på 200 kalendrar med sexistiska bilder. En distraherade, en höll utkik och en packade ner kalendrarna i en väska och satte dit lappar med budskap som ”The female body is not a commodity” och ”Fuck the patriarchy”. Artikeln är skriven i vi-form och innehåller tips på hur andra kan stjäla från sina lokala affärer, och är förstås under polisutredning.

Först tänkte jag att inte de är kloka. ”Du skall icke stjäla”, hallå. Sen tänkte jag efter lite. Artikelförfattarna var tydliga med att de förstörde kalendrarna efter att de stulit dem, eftersom syftet var att göra sig av med skiten. Handlar det då om stöld? Juridiskt ja, men Bibliskt? Är inte det syndiga med stöld att man fråntar andra sina grejer eller att man själv använder sig av dessa grejer som man tagit?

Eftersom kalendrarna förstördes handlar det snarare om skadegörelse à banka på vapen, som jag hittills har försvarat i många sammanhang. Att klättra in på Bofors och hamra sönder bazookas är att förbättra dem eftersom de inte kan döda folk. Faktum är att kalenderincidenten hade varit identisk med en Boforsaktion om de bränt upp kalendrarna där och då, men eftersom de flyttade på dem räknas det som stöld.

Mark van Steenwyk som är en av de ledande skribenterna på Jesus Radicals försvarar aktionen med att hänvisa till hur Jesus drev ut kapitalisterna ur templet:

I templet fann han dem som sålde oxar, får och duvor, och sådana som satt där och växlade pengar. Då gjorde han en piska av rep och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut penningväxlarnas mynt och välte omkull deras bord, och till dem som sålde duvor sade han: ”Ta bort det här! Gör inte min Faders hus till en saluhall!” Hans lärjungar kom då ihåg att det stod skrivet: Iver för ditt hus skall förtära mig. (Joh 2:14-17)

En kille av en annan åsikt försökte dock invända med att Jesus inte snodde pengar från dem utan bara välte ut dem på marken så att de kunde plocka upp dem sen, men det tycker jag är en försköning av händelsen – Jesus kanske inte stal men Han ställde till det rejält för kapitalisterna och förstörde deras business, åtminstone temporärt.

Så var det en bra handling av de anonyma Jesus Radicals-skribenterna att råna butiken? Mitt svar blir ändå nej. För det första, den lokala butiken hade med all säkerhet redan betalat kalenderproducenterna för sina produkter, och kommer med all sannolikhet bli tvungna att köpa in nya. Kalenderföretagen får mer pengar medan den lokala butiken förlorar pengar. Som en kritiker skrev i Jesus Radicals Facebookgrupp, ”det är ett rån av arbetarklassen”.

För det andra, förövarna har ännu inte tagit ansvar för sina handlingar. Det som gjort mig någorlunda sympatisk till plogbillsrörelsen är att de efter att de förstört vapen väntar på polisen (och ibland bjuder dem på medhavd matsäck), står för det de gör och tar straffet för det. Enligt lokalnyheterna säger till och med Jesus Radicals att de inte vet vem som gjorde det, trots att artikeln finns på deras hemsida.

Vad säger ni? Är det rätt att stjäla sexistiska kalendrar från en kiosk och bränna upp dem?

Annonser

7 kommentarer

  1. Jag är lite osäker. Jag förstår verkligen vad det är de vill få fram genom aktionen, och antagligen skulle jag nog själv kunna delta i något liknande. Jag skulle nog räkna det som stöld att ta sexistiska kalendrar från en kiosk, men jag ser inga större problem i den stölden då de inte tog kalendrarna för egen vinning utan de tog dom för att förstöra dem. Så egentligen kanske det snarare borde rubriceras som skadegörelse och inte stöld 😉
    Det jag ställer mig osäker till med aktionen är om det har någon egentlig förändrande kraft. Som du skriver så är ju kalendrarna redan betalda och troligt är att butiksinnehavaren kommer köpa in fler kalendrar. Dock så ger det ändå en förlust för kiosken om de blir av med massa kalendrar vilket, med lite tur, kan leda till att de inte kommer köpa in dessa nästa år. Så i längden kan aktionen ha gett effekt och speciellt med tanke på lapparna de satt upp. Utan de så hade jag ansett att aktionen inte hade mycket framgång och budskap.

  2. Super idiotisk aktion!
    Redan som det är så försöker man pusha bort kristendomen och kalla kristna för massa konstiga och nedvärderande saker. Ska vi ge dom rätten att kalla oss terrorister när den etiketten är så nära tillhands för Matrix slavarna som inte tror på något om dom inte ser det med egna ögon. Deras själsliga handikapp ska inte få vinna över oss genom att vi gör bort oss på små saker när vi egentligen vet att vi kommer att vinna i vilket fall om vi fortsätter att vara goda medmänniskor och kristna. Ge dom inte äran att ha rätt, för det är de dom vill uppnå. Att vi ska bli frustrerade och göra bort oss.
    Stöld är stöld både juridisk och i Bibeln. Du tar något som inte tillhör dig.

  3. Moralitet är så komplext. När någon stjäl någonting som redan stulits från dem, är det stöld. I juridiken kallas väl det egenmäktigt förfarande, snarare än stöld. Är det okay att stjäla det jag behöver för att överleva.

    De gamla tyska mundraub-lagarna vägrade att kalla det för stöld när äganderätten stod emot överlevnad. Hur är det då när det som stjäls är vår identitet, vår integritet, vår säkerhet (alla de dimensionerna finns med i den stöld det innebär att producera en sexistisk kalender). Sen måste relationen mellan mål och medel alltid stå i fokus.

  4. Vaddå, menar du att arbetarklassen kan ursäktas misogyni bara för att de är just arbetarklass? Och varför skulle de köpa in nya kalendrar bara för att de blev av med sina gamla? Är det inte deras eget val då? Får de inte skylla sig själva? Är det över huvud taget på något vis försvarbart att tjäna pengar på kvinnokroppar?

    Jag hoppades på lite mer feministiska inslag i den här bloggen efter att ni fick er en bloggsyster i kristen-feminist-bloggen, men snarare publicerar ni inlägg efter inlägg där sexism och misogyni snarare, om än en aning kamouflerat, försvaras (tänker framför allt på abortinlägget).

    Varför ens lyfta frågan om detta var okej eller inte? Varför inte bara hylla initiativet och fråga vad ni som kristenunderjordare kan göra för att bidra till det här arbetet?

    • Hej Kim!

      Det finns nog ingen här som försvarar sexistiska kalendrar. Men ibland står moraliska värden mot varandra; du har uppenbarligen inga problem med stöld och skadegörelse, ens när det gäller arbetarklassen, andra som kommenterar här har det. Och just på grund av denna diversitet existerar redan diskussionen, snarare än att en ska skriva av dem som inte vill bli rånare som inte tillräckligt feministiska. Om en inte såg några moraliska dilemman överhuvudtaget i den feministiska kampen, om ändamålet alltid helgade medlen, då skulle vi kanske sitta här och diskutera vilka patriarkala gubbar vi ska mörda och hur en genomför en bra terrorattack. Men många skulle säga att där går gränsen, om inte långt innan. Att vi diskuterar denna gräns och de metoder vi använder ser jag inte som något problem utan något sunt.

      Guds frid,
      Micael

  5. Jag tänker kring det är ungefär samma förhållande mellan den här situationen och oviljan att använda våld. Som (aspiring) pacifist vill jag inte använda våld även när det ser ut att vara för en god sak. Ungefär på samma sätt vill jag inte stjäla även om det ser ut som att det är för en god sak. Rom 12:17-20

  6. Problemet ligger i att man gör något på eget initiativ och sedan försöker backa upp det med Guds ord.
    Vi måste lära känna Jesus först och se vad han har gett oss för uppgift enligt sitt ord och sedan låta våra handlingar följa Hans hjärta och röst.

    Jesus gick väl inte till tulltjänstemännen och skrev ”Fuck kapitalism” på deras dörr för att sprida Guds rike? Han kom hem till dem, älskade dem och gav dem nytt liv genom evangelium som förändrade deras hjärtan till att leva ett rättfärdigt liv så att de inte lurade folk på pengar längre.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s