Rasmus: Ska vi engagera oss i politik?

Jag tycker att politik är sjukt intressant. Jag följer med i de senaste nyheterna och försöker vara uppdaterad på vilka frågor som är hetast och viktigast just nu.

Men den senaste tiden har jag gått och funderat på hur mycket vi som kristna egentligen ska engagera oss i politiken. Att engagera sig partipolitiskt tycker jag är uteslutet. Men det här med att vara uppdaterad och ha en åsikt i alla ”viktiga” frågor som hela tiden dyker upp. Är det något som vi är kallade till?

Jag har svårt att se hur ett kristet liv inte kan få politiska konsekvenser, men jag har börjat tro att det ständiga flödet av nyheter och (för min del) viljan att vara uppdaterad med det senaste, gör att vi blir hämmade i vårt handlande. Istället för att faktiskt leva ett liv som gör skillnad i världen och för människor runt om oss, så blir vi stillasittande framför facebook eller twitter och försöker vara med i diskussionen kring det senaste ämnet, som i morgon är ett annat.

Men jag kan också se flera fördelar med både facebook och twitter. Det är lätt att hålla kontakten med andra, man uppdateras i viktiga frågor och det har underlättat mycket för att se vad som kan behövas ändras på här i världen. Men ibland funderar jag ändå på om det faktiskt ändå kunde ha varit så att det var lättare att engagera sig praktiskt i en fråga förr, än idag. Idag känns det allt för ofta svårt att i överhuvud taget sålla bland alla frågor. Vilken fråga ska man välja och vad är relevant att göra?

Nej, vi skulle kanske stänga ner våra datorer, gå tillbaka till icke-smarta telefoner och gå ut ur våra hem och möta människor i våra samhällen och där se vilken fråga som man kan jobba med.

Med dagens informations spridningen så blir frågorna oftast så stora så att det känns som att man måste förändra hela världen för att det ska vara värt att göra något. Jag vet inte hur det är med dig, men jag brukar sällan känna mig så bra att jag kan ändra de stora strukturerna och systemen i världen. Allt för ofta så slutar det med att jag går runt hemma, lyssnar på punk och är arg på allt som är fel i världen, men det hjälper ju inte den som drabbas av det som är fel.

Jag tror att det finns en risk att politiken tar upp allt av ens tid och gör att man tappar relationen med Gud och kärleken till medmänniskorna som fick en att engagera sig i början. För egen del så behöver jag bli bättre på att vårda min relation med Gud, att be om hans sätt att se på världen och människor och att komma ihåg moder Theresas ord om att göra små gärningar med mycket kärlek.

Vad tänker du? Ska vi engagera oss politiskt och hur i så fall?

1 kommentar

  1. Min åsikt är att vi ska fundera på, i allt nyhetsflöde, vem eller vilka det är som väljer ut vad som är viktigt. Vad är budskapet? Vilken känslodramaturgi spelar man på? Vem skildras som offer, förövare och betraktare? Vilken är agendan, avsändare (det ska vi komma ihåg att nästan alla nyheter är planterade i ett syfte) och målgruppen? När jag betraktar nationella nyhetssändningar så märker jag att det är så summariskt, man hoppar från än det ena till det andra så jag blir åksjuk. Och förvirrad. Men egentligen är jag manipulerad.

    Jag tror också att engagemanget var enklare förr, man bodde närmare varann, världsbilden var enklare, kampen för ett värdigare liv var närmare i tiden (läs folkrörelserna). Men idag kan vi hitta gelikar snabbare, internet kan möjliggöra sann demokrati även om de stora systemfelen känns som oöverstigliga.

    Jag tror också på de små stegen, framför allt tagna i förnöjsamhet, med humor och genom att verka utan att synas. Jag tänker mig att gå utan att lämna fotspår och att behandla allt med värdighet och respekt. Frågan är vad vi räknar? Där spelar den stora berättelsen också in. Om jag förändrar här och nu, i den världen jag kan påverka, så har förändringen redan skett. Systemen blir som en koloss på lerfötter.

    Det viktiga är att vi håller ihop, vi som vill förändra (politik är att vilja), vi som vill gott och vi som vill följa Jesus.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

