(A)nden – del 2

 

Ni fick alltså min story i förra inlägget, men vad säger bibeln om Anden då? Jesus säger att Anden är en hjälpare och den gör det möjligt för Gud att vara hos oss alla människor samtidigt. Här kommer ett axplock med bibelord och lite frihetliga reflexioner kring dem.

 

Jag ska be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som ska vara hos er för alltod: Sanningens ande” (Joh 14:16)

Men Hjälparen, den helige anden som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.” (Joh 14:26)

Men ni ska få kraft när den helige anden kommer över er, och ni ska vittna om mig..” (Apg 1:8a)

 

Vi får alltså Anden som hjälp, för att täcka upp för någonting vi inte klarar av själva.

Gud lovar att hjälpa oss och bibeln säger att vi kan be om kraft. Hjälpen kommer i form av anden, som tröstar och stöttar och från de gåvor som anden ger. Det där som brukar kallas nådegåvor (det grekiska ordet charisma betyder nådegåva). Nådegåvor är inte medaljer vi får i nån slags andlig brottningsmatch utan helt enkelt Guds sätt att kompensera områden där vi är svaga för att vi ska klara av att gå den väg som Gud leder in oss på. Vi får nådegåvor för att vi är dåliga och behöver bli bättre, inte för att vi har förtjänat dem. 

Gud har inte gett oss modlöshetens ande utan kraftens, kärlekens och självbehärskningens” (1 Tim 1:7)

 

Sen är Gud inte nån maskin. Det går inte att bara söka Gud för spexets skull, för att bli ande-hög och skrika hysteriskt en liten stund men inte är beredd att ärligt söka och möta den levande Guden, välja att vandra på Guds vägar och vända sig bort från dåliga grejer och vanor i sitt liv. Det här är på riktigt.

När ni lyfter era händer i bön vänder jag bort blicken. Hur mycket ni än ber lyssnar jag inte. Ni har blod på era händer. Tvätta er, rena er! Låt mig slippa se era illdåd. Sluta göra det onda och lär er göra det goda. Sträva efter rättvisa, stöd den förtryckte. För den faderlöses talan, skaffa änkan rätt.” (Jesaja 1:15-17)

 

Gud ger åt alla, hög och låg, ung och gammal, kvinna och man. Ingen ålders- eller könsdiskriminering här inte! Läs vad profeten Joel sa: 

Det ska komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar ska profetera, era gamla män ska ha drömmar, era unga män se syner. Också över slavar och slavinnor skall jag då utgjuta min ande.” (Joel 2:28-29)

 

Det här är gräsrotskraft!!! Det här är bättre proletariatets diktatur, starkare än arbetaruppror, blodigare än revolution. Räddningen för alla maktlösa. Gud vill väcka oss till liv så att vi kan börja sprida Riket på jorden, berätta för alla om de glada nyheterna:

 

Kristus finns hos er, hoppet om härligheten. Honom förkunnar vi genom att vägleda alla människor och undervisa dem alla med all vishet för att kunna föra fram alla som fullvuxna i Kristus. Det är för detta som jag strävar och kämpar med den kraft som han så mäktigt låter verka i mig” (Kol 1:27-29)

 Vad kan vara mer anarkistiskt än detta? All ande åt alla så vi blir bröder och systrar! Det spelar ingen roll vilken social bakgrund vi har eller vilka grejer vi råkat ut för i livet. Gud vill skapa något nytt i oss så vi orkar kämpa för Riket, så vi förstår hur Riket ser ut.

 

Som Svarteskerm sjunger, ”Helig Ande kommer som en plogfåra” sen vår vi så frön i, vattna och ta hand om varandra så ser Gud till att det växer så det knakar.

Gå och be nu hörrni. Gud är god.

 

Vilka är era erfarenheter av Anden? Vad tänker ni? Kommentatorsfältet är ert! 

http://svarteskerm.wordpress.com/lock-stock-and-some-smoking-songs/ (kolla in låten plogfåra, googla sen texten)

 

 

Annonser

6 kommentarer

  1. amen amen amen

    • Mer ande och sanning tack, kärlek och gräsrotsrevolution

  2. Bra skrivet, Alice!

    Jag funderar på hur Anden funkar i kollektivet. Du skriver ”Vi får alltså Anden som hjälp, för att täcka upp för någonting vi inte klarar av själva.” Gör Anden oss som individer starkare, än vi vi själva kan vara, eller gör Anden att vi tillsammans orkar mer och bättre än varje individ kan göra ensam? Hur tänker du kring det?

    Jag har oftast hört om Anden som en individuell gåva, vilket jag länge haft svårt för. Jag har helt enkelt rätt svårt för Anden.

    • Både och tror jag, tror anden gör oss starkare succesivt, visar oss saker i vårt liv som vi behöver ta tag i när vi ber om det. När vi inser våra begränsningar så ökar vårt beronede av Guds hjälp, och när vi berättar om vår litenhet inför varandra i ett kollektiv eller en cellgrupp så finns möjlighet att hjälpa varandra. Vi behöver be om mer kärlek till varandra och vishet att se vilka saker som behöver förändras i våra liv. Mod att hjälpa varandra framåt. Övning i att be uthålligt och söka Guds ansikte. Öron som hör Andens röst.
      Jag tror Anden är både individuell och kollektiv, den är i oss och mitt ibland oss, fuller oss med liv, glädje och stryka och hjälper oss att känna samhörighet och kärlek till varandra.
      Tror jag. Testa själv, stäng in dig i ett rum med några kompisar några timmar, be för varandra och sök Gud. Be att anden ska komma över er, strunta i att fundera på om någon är, behöver bli eller om det är nödvändligt att bli andedöpt, om andedop är ett bra ord att använda osv. Bara be att Gud möter er. Det blir spännande. Ta gärna med rytminstrument och dansa vilt och saligt och tacka Gud under tiden.

  3. Strålande Alice, amen till det!

    Får jag reposta på Hela Pingsten?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s