En enkel kvällsbön…

När jag var liten brukade jag alltid läsa Gud som haver barnen kär tillsammans med min pappa och bror, men någonstans slutade det. Sen skulle jag lära mig två olika varianter av Fader vår på konfirmationen vilket bara slutade i att jag inte lärde mig någon.

Jag har svårt för att be och när jag väl ber fritt så brukar min önskan om att utveckla min bön-relation finnas med på något hörn. Jag gillar bön och den ro som jag känner inom mig när jag ber, men ändå blir det lätt att jag tappar bort mig i vardagens stress eller att jag är för fokuserad på hur hemskt orättvis världen är för att kunna sätta mig ner i lugn och ro och be. Kanske är inte alltid just nersittandet och lugnet det som måste känneteckna en bön?

Böner tror jag är grunden för relationen mellan människa och Gud, ett fokuserat och känslofyllt samtal, en dialog eller en stund av eftertänksamhet. Jag ber genom stilla böner, men mina flesta böner sjunger jag ut eller låter jag surra i mitt huvud till musik. Vi är inte alla likadana och därför tror jag att även om bön syftar till samma sak, så kan den ta oändligt många uttryck. Jesus gav oss ett exempel med Fader vår och det är mallen, men hur det gestaltas utöver det är upp till var och ens personliga relation. Hur ber du?

För några veckor sen kom jag och tänka på Gud som haver barnen kär, men kände att den inte passade det jag kände, så jag bad följande istället:

 

Gud som haver alla kär

Se till mig som minst är

För vart jag mig i världen vänder

Ser jag död i maktens händer

Blodet strilar ner i ränder

Därför nu vår Gud oss sänder

Syster, bror i alla länder

Kampen kommer, här vi står

Du förbliver Fader vår

Amen

1 kommentar

  1. Fin bön!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

