Jag kommer aldrig rädda världen

Hej underjorden, jag heter Sabine och har bjudits in till att skriva här på bloggen.

 

När jag var liten minns jag att min mamma frågade mig vad jag ville göra när jag blir stor. Svaret blev varken polis, sjuksköterska eller lärare. Nej, lilla jag ville rädda världen. Men i och med att jag har växt, både kroppsligt och som kristen så har jag insett mer och mer att världen är nog för stor för mig att rädda. Jag är ganska liten. Det är inte jag som kan rädda världen.

 

Det kan låta lite deprimerande på sätt och vis kan jag tycka, nästan som att erkänna ett nederlag men egentligen handlar det mer om att inse sina begränsningar. Jag kan inte rädda världen men jag kan rädda något. Exempelvis en uthungrad och övergiven kattunge som jag hittade i en lada i början av förra veckan. Jämte honom låg hans syster död och han kunde knappt gå. Jag har suttit timme in och ut med att försöka mata honom med mina fingrar och diverse nappar, oroat mig över om han får i sig tillräckligt med vätska och rådfrågat halva universum snart om tusen saker kring kattungar. Sedan började han äta, han fick komma in, lärde sig gå på lådan och istället för att vingla runt så klättrar han, springer och leker. Nu ligger han och sover i mitt knä, rund om magen och utmattad efter all lek med tvättkorgen på köksgolvet. Och lilla jag, jag gråter pinsamt nog som ett barn när jag skriver detta. Inte för att jag är deprimerad över att jag aldrig kommer att rädda världen, utan att jag gavs möjligheten att rädda en kattunge.

4 kommentarer

  1. Du, min älskade dotter, kommer rädda världen på ditt eget vis, många gånger om, och ser dessutom till att andra drar sitt strå till stacken för att ta vara på världen. Lycka till med räddningsaktionen!

  2. Amen! Det är överhuvudtaget lite märkligt att så fort vi bryr oss om andra än oss själva så talar vi om ”världen”, och aktivister kritiseras för att det de gör är lite i relation till alla problem i ”världen”. Men är världsproblemen en anledning till att inte ge sig själv mat, för att det är droppe i havet?

    Ser fram emot fler texter från dig Sabine 🙂

  3. sant så sant..
    bara Gud kan rädda världen. Vi kan bara visa på hans kärlek. Befriande!

  4. Fantastiskt! Var med om lite liknande med en nykläckt kyckling förra året. Finns få tillfällen som är så heliga.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

