Rasmus: Frågor på den helige Johannes döparens dag

Idag är det den helige Johannes döparens dag, och när jag var på gudstjänsten i förmiddags så delade prästen ut lite frågor efter predikan. Jag tänkte dela med mig av frågorna här och höra vad ni tänker kring dom.

1. Vi kan inte göra någon annan kristen – men vi kan bana väg för honom, eller för människor till honom. Hur kan vi göra det?

2. I hela Johannes liv är det inte han själv som står i centrum, utan Gud, och den som skulle komma. Han ska bli mindre och den som kommer större. Biktspegel: Vill jag verkligen bara lyfta fram Gud, eller är jag också rätt mån om att få synas?

3. Johannes ord och gärningar minns vi än idag, trots att hans liv slutade kataastrofalt med att han blev halshuggen på Herodes order. Vad är framgång?

4. Om vi mötte Johannes Döparen idag, vad skulle hans budskap till oss vara?

5. Vilka kan vi idag se som profeter?

6. Johannes levde vid sidan av sin tids samhälle, på något sätt fri från det. Hur kan vi vara fria från det som binder oss, fria att höra samman med Gud?

Vad tänker du kring dessa frågor?

 

1 kommentar

  1. Ha, när jag var i Sydafrika talade Gud mycket till mig om Johannes Döparens tjänst.Några anteckningar jag gjorde:

    What does the ministry of John the Baptist mean? It includes:
    1. A message of repentance and holiness. (Matthew 3:7-8)
    2. Total submission to Jesus. (John 3:30)
    3. Baptism in water and the Holy Spirit. (Matthew 3:11)
    4. The gift of prophecy (Luke 1:76)
    5. Simplicity and aschetism (Matthew 3:4)
    6. Economic equality between the rich and poor (Luke 3:11)
    7. Faithfulness till the end (Matthew 14:1-12)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

