Rasmus: Varför jag inte firar Sveriges nationaldag!

Det är en ganska enkel anledning. Jag anser inte att kristen tro och nationalism hör ihop!

Nu kanske du tänker; ”vadå nationalism?! Får man inte ens tycka om sitt land?” Eller ”Det är ju inte som att jag är rasist bara för att jag firar Sveriges nationaldag!” Nej, det är sant! Bara för att du tycker att Sverige är ett helt okej land och att du firar nationaldagen, så betyder det inte att du är rasist. Men!..

Om vi börjar med att kolla vad nationaldagen står för och vad det är som firas så ska jag försöka förklara varför jag inte firar nationaldagen. På nationaldagen så firas, som ordet antyder, nationens dag. I det här fallet Sveriges dag. Då kommer en av de egentliga frågorna dom leder till svaret, varför ska jag fira Sverige? Sverige är det land som de flesta som läser det här bor i. Det är ett land som inte lider av allt för stor politisk korruption och där media är hyfsat fritt. I stort kan det ses för många som ett väldigt öppet och fritt land. Men bakom den välputsade fasaden finns ett land som stänger ute människor pga att de kommer från ”fel” del av världen, ett land där välfärden sjunker drastiskt och klassklyftorna ökar. Ett land där politiker prioriterar skattesänkningar och rövslickning av NATO före människors lika värde och lika möjligheter. Ett land där förorter brinner och landsbygdens missnöje tar sig uttryck i röster på SD. Sverige är ett land där främlingsfientliga grupper växer sig allt starkare och där politiker skiter i människoliv när de inte välkomnar människor som flyr från krig och svält. Med den bilden av Sverige framför mig så har jag väldigt svårt att se något som bör firas.

En annan anledning till varför jag inte firar nationaldagen är att jag inte längre ser mig som svensk. Hur tänker jag nu egentligen?! Jag som är vit, pratar svenska och har släkt som bott i Sverige i flera generationer. Hur kan jag inte känna mig som svensk? Även det är ganska enkelt, tycker jag. Jag är kristen och när jag sa ja till Jesus och bestämde mig för att bli hans lärjunge, så flyttades min lojalitet från Sverige till Himmelriket! När min lojalitet nu är i Himmelriket så kan jag inte fira en jordisk stats nationaldag (spec. inte med bilden jag förklarade ovan). Skulle jag fira Sveriges nationaldag så skulle jag känna mig som en förrädare mot Himmelriket, då hela Himmelriket bygger på kärlek och gemenskap för alla så kan jag inte fira Sverige, som bygger på att alla som råkar vara födda på ”rätt” ställe har rätt att leva här.

Helt enkelt nationalism och kristen tro hör inte ihop. Jag tror att Guds vision för världen var och är en värld utan gränser och murar! Avslutningsvis vill jag tipsa om en låt som funkar bra att spela en dag som denna.

Storsien – Bränn Den!

https://www.youtube.com/watch?v=OFwJckeome8

2 kommentarer

  1. […] skogsskövling, och hetero-sexistiska musik-festivaler.  Därför stämmer jag mer in i Rasmus kommentar, mitt enda hemland är himlen, hos en Gud som älskar både talibaner och Femen. Därför blir […]

  2. En kommentar till detta ämne finns här: http://barnabasbloggen.blogspot.se/2013/06/jag-bor-i-sverige-men-mitt-hemland-ar.html


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

