Pengar

När den ekonomiska krisen kom tillbaka till Europa och USA 2008 gjordes en hel del jämförelser mellan inställningen till pengar och religion. Konjunkturen liknades ofta vid en naturkraft som låg bortom vanliga dödligas kontroll. Andra röster glömdes bort. Som att en del analytiker förutspått krisens intåg och att marxistisk ekonomisk analys pekat på att krisen inte uppstått ur intet utan snarast flyttar runt i ett relativt förutsägbart mönster.

Pengar är i grunden en överrenskommelse om en abstraktion av värde, för att värde ska kunna flyttas runt, handlas med och spekuleras i. I kapitalismens skruvade tidevarv spekuleras det på spekulation, det betyder att högfrekvenshandeln med valuta gör vinst på att gissa hur mycket pengar som går att tjäna, på gissningar om hur mycket pengar som går att tjäna på en viss vara. Det här systemet kallas ironiskt nog för det mest rationella alternativet.

Redan i evangelierna finns en skepticism mot pengar. När Jesus får frågan om det är rätt att betala skatt till kejsaren i Matteus 22:15 frågar han vems bild som finns på myntet. Eftersom det är Kejsarens bild som är på myntet säger han: ”Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud”. Det är alltid de rika och resursstarka som får ta emot Jesu kritik. De fattiga och marginaliserade får ta emot Jesu kärlek och visionen om ett liv bortom de monetära relationerna går som en röd tråd vid sidan om kyrkohistorien.

Kyrkan själv, eller det som är mainstream inom kyrkan är ungefär lika dålig på att hantera pengar som de flesta av oss. Girigheten finns också i kyrkan, som en smärtsam insikt om att Jesu kropp fortfarande blöder ymnigt från sina sår. Samtidigt finns exemplen i Marginalen, av de som levt radikalt annorlunda liv. Något som slagit mig när jag läst texter av den kristne ickevåldstänkaren Thoureau och den kristne anarkisten Ammon Hennacy är att de båda pratar mycket om pengar, vad saker kostar och hur de bär sig åt för att använda så lite pengar som möjligt. Jag tror att det är något vi kan ta intryck av. Anarkistpastorn Shannon Kearns skriver att han ofta är avundsjuk på de personer som kan samla ihop pengar för att resa med Christian Peacemaker teams och att det sällan talas om hur människor som köper ett hus för att starta en kommunitet får ihop pengar till detta. Jag känner igen mig i mycket av Kearns tankar. Jag kommer på mig själv med att tänka på alla de coola, radikala grejer en skulle kunna starta om en bara hade råd. På väg till pizzerian samtidigt går jag förbi en person i nöd och tycker att det är på gränsen till för mycket att ge bort en tia, för att sedan gå och köpa en falafeltallrik för 70 spänn.

Pengar är ett problem, i samhället, och för oss som funderar på hur vi kan leva radikala liv. Men problem försvinner inte för att en sopar under mattan, i stället är det nog dags att ta tjuren vid hornen och prata om pengar.

Ps.
Jag kände för att dela lite info kring min ekonomiska situation. Jag blev glad för att jag upptäckte att min sista CSN-utbetalning var större en jag trodde så idag ska jag köpa en bättre cykelhjälm, det är fåfängt och lite girigt, men så är det. Efter den utbetalningen kommer jag inte få några pengar på ett tag. Trots att jag vet att Hen är större är jag orolig för hur jag kommer att klara mig. Min uppsats handlar om EU-migranter, och att en del romer flyttat hit för att be om sin beskärda del av kakan, istället för att fortsätta bo i misär i bostadsläger i Rumänien är ett hett diskussionsämne i Götet. Jag vill utmana mig själv att bjuda en av de människor som sitter på stan på lunch, det känns som ett rimligt baby-step denna månad. Budgetekvation för Juni (CSN – 400:- cykelhjälm, – 200:- lunch = en massa pengar jag antagligen inte behöver). Vi sitter i samma båt, men kanske lite olika långt fram i båten, prova gärna att prata om pengar. Det kanske är befriande.

PsPs.
Publicerade det här på min egen blogg också, men tänkte det kunde passa på underjorden

1 kommentar

  1. Bra skrivet! Viktigt att ta upp frågan om pengar och lägga den synligt på bordet, Just i såna här underjords-sammanhang kan området komma att bli ännu känsligare eftersom folk tenderar att vilja vara radikala och dissa mammon – med risken att bara sopa problemet under mattan.
    Pengar är makt materialiserat och därför behöver det föras samtal om hur vi handskas med pengar för att inte korrumperas. Det går ju som du säger att göra gott, skaffa mys-motstånds-kollektiv-hus och hjälpa människor. Med det är en smal balansgång. Som Jesus säger:

    ”Ja, jag säger er: använd den ohederliga mammon till att skaffa er vänner som tar emot er i evighetens hyddor när mammon lämnar er i sticket.”


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

