Bullseye: Jonathan

Hej! Jag är (typ) ny skribent på Kristen underjord och skriver vanligtvis på jwiksten.wordpress.com. Häromdagen reagerade Poppelin på att det mest är män som skriver här, jag tycker att Elin sätter fingret på något jätteviktigt så jag skulle vilja uppmuntra alla som läser här att läsa Elins inlägg: Elin skrev detta.

Jag känner mig träffad, och det är lite jobbigt. Jag har funderat en del på det här med att vara snubbe och feminism. Att gå från teori till praktik i allt från schablon-mässiga frågor som vem som spontan-diskar till andra relevanta frågor som vem som får plats är svårt.

Att som man ge plats är inte heller alltid en bra lösning, plats är ingenting en får, plats är någonting en tar sig. Men även ”feministiska män” är ofta väldigt lata när det kommer till att stödja kvinnor som vill ta plats. För mig som man kommer inga svar annat än att försöka bli mindre lat, och se till att det också pratas om problemet med att män tar för mycket plats bland män.

Det är viktigt att röster som Elins hörs, men också att det blir något av dem. Jag tror på idén om nätverkande och utbyte av tankar, men det är så lätt att det blir bastu-klubb av det. Vi får skärpa oss helt enkelt.

Sen är kyrkan ännu bättre på att glömma bort folk som är utanför den traditionella könsdikotomin, queer-folk, trans-folk och LH-folk. Där är förståss inte alla överens om att de ens bör ha en plats i kyrkan, vilket jag kan tycka är tragiskt. Men det var fallet med kvinnor för inte så länge sedan. Transmannen och kyrkoplanteraren Shannon Kearns skriver mycket bra på Anarkist reverend.

Ibland tycker tycker jag att det är lite läskigt att ta tag i genusfrågor. Det kan kännas som att det är lätt att göra fel och trampa i klaveret, men åh andra sidan är det okay att göra fel, det är bara att rycka upp sig och göra bättre nästa gång. Om intentionen är den rätta kanske vi till och med lär oss ett och annat. Vi har inget att förlora på att våga försöka.

Gustaf tipsade mig om ett gäng kvinnor som skriver bra:
http://hjartatarfullt.se/ (Poddradio)
http://josefinearenius.se/
http://poppelin.se/
http://mattlo.se/

Jag tycker att det vore en bra idé att säga bättre sent än aldrig och försöka hitta några kvinnor som skriver om ett anti-hierarkiskt, frihetligt kristet perspektiv och bjuda in dem hit. Elin pekar på ett problem som inte borde ha funnits där från första början. Vad tänker du? Vem skulle du vilja se skriva på Kristen Underjord?

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

