Rasmus: Uppföljning av ”en månand med matkostnad under 500:-”

En månad har gått! Klarade jag mig på en matkostnad under 500:-?!

Ja, det gjorde jag! Närmare bestämt så klarade jag mig på 498,21 kr (plus ca 50kr i hittad pant, som jag räknar som dumpstring)

Det som har varit jobbigt under den här månaden, men även lärorikt, är att ta vara på det man hittar och inte komplettera med massa andra saker. Med lite mer planering så hade jag kunnat klarat mig på mindre pengar. Var tvungen att köpa lunch nån dag i skolan för att jag inte hade varit förutseende nog att ha med mig matlåda och dessutom vart det pizza med lite kompisar efter kyrkan en söndag. Något som nästan spräckte femhundringen, hade bara fem kronor kvar sista veckan till ev. inköp. En period var jag ganska trött på att ta mig iväg å dumpstra hela tiden så en vecka var jag nog bara i väg en gång. Containrarna ligger ganska långt bort från där jag bor, blir en cykeltur på drygt en mil fram och tillbaka. Men slutsatsen är iallafall att det går väldigt bra att leva på systemets överflöd utan allt för stora ansträngningar.

Kan nämna några av de mer intressanta fynden som jag gjort under månaden. Bla hittade jag en skruvmejselsats med 16 skruvmejslar var av en hade ett trasigt skaft, men resterande 15 fungerar fint. Hittade även en filt vid ett tillfälle och massa böcker vid ett annat.

Jag har även under månaden fått med mig lite kompisar med ut som inte tidigare har dumpstrat och fått introducera dem i att ta vara på det systemet kastar bort. Har också träffat på några andra dumpstrare vid olika containrar, vilket har varit trevligt. Då har vi hjälpts åt och delat på det vi hittat. Trevligt att kunna göra det med människor man aldrig tidigare träffat och skönt att se att inte alla i den här världen är giriga och egoistiska.

Delar med mig en bild av fynden jag gjorde sista kvällen på perioden. Hittade inte så mycket mat, men mycket gott 🙂

dumpstrat

Ha det fint och hoppas jag har inspirerat någon till att testa själv eller börja igen!

 

Ps. glöm inte namninsamlingen för att försöka kräva Tobias Billströms avgång. http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=7518

3 kommentarer

  1. Var finns de bästa containrarna? Vid storköp eller? Speciella tider som passar eller närhelst?

    • Det är lite olika från stad till stad vart de bästa finns. Men generellt skulle jag säga att det är vid lite mindre butiker, stormarknader har oftast containrar som mosar ihop allt. Men jag har varit både vid små ica butiker och vid större affärer, då oftast typ ÖoB eller Rusta. De containrarna är för övrigt roligare än mataffärernas, för där kan man hitta mer än bara mat. 🙂

      När det gäller tider så är jag oftast ute på kvällen efter att butiken stängt. Dels för att de oftast slänger på kvällen och då hinner saker inte ligga och bli dåliga och dels för att slippa onödig konfrontation med personal. Även om jag är öppen med det jag gör och står för det så är det lättare att leta om man inte behöver stå och diskutera med personal från affären som kommer ut och slänger grejer. Vilket jag har varit med om när jag dumpstrat dagtid.

      Ett problem med att inte konfrontera personal är att den egentliga frågan om varför det måste slängas så mycket bra inte lyfts då. Men jag har ändå kommit fram till att det är bättre om jag och andra kan försöka ta vara på sakerna och sen lyfta frågorna kring matsvinnet på andra håll. T.ex. här på bloggen, eller via andra medier.

  2. Jag kan meddela att lampan i Philips-förpackningen på bilden fungerar utmärkt. Gud förser, min ena lampa gick nämligen sönder i lördags och i söndags kväll hittade Rasmus denna och gav mig. 🙂 mycket passande!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

