Kommunitetsliv och Sammankomst 2013

I helgen var den 6te (7 beroende på hur man räknar) sammankomsten för kristna kommuniteter och andra vardagsgemenskaper. (www.kommuniteter.se) och jag är oerhört tacksam över att få träffa gamla vänner, se gamla och nya ansikten och ja faktiskt umgås med de jag känner mig som en släkt med. Avlägsna släktingar ibland och nära ibland. Intrycken från helgen är många, mestadels bra. Jag fick mycket med mig från de två predikningarna jag hörde på fredagskvällen och lördagskvällen. Särkilt (kristen underjords) Majas (represent!!) predikan berörde mig på fler sätt än det intellektuella.  Tack! Upplägget med att ha knytkonferans var för mig både en positiv erfarenhet och något som jag tyckte drog ner helgen lite. Bra för att vi får dela med oss av varandra och skapa saker tillsammans, och för färgkodningen! Men det som drog ner det för mig är att jag föredrar en Sammankomst med någon tydligare gemensam grej för alla närvarande att ta lärdom ifrån, något som de gänget som arrangerar sammankomst vill dela med sig av..

fast nu när jag skriver detta så inser jag att det kanske just var knytiskonferans inputen som var det som alla fick med sig som gemensam lärdom!.. så jag ändrar mig på den punkten. Det var bra.. punkt.. även om jag inte ser det som de enda upplägget för en sammankomst, men vem har sagt det.

Den andra saken jag tyckte drog ner helgen var att jag saknade flera gemenskaper och människor som brukar eller borde vara med. Jag saknar folk från malmö, jag saknar folk från klassiska kloster, jag saknar folk över 50. Varför dessa inte fanns med i år vet inte jag, en sak tror jag har med reklam osv att göra, att vi kan bli bättre på att komma ihåg att en del av att bli en mångfaceterad gemenskap är att sprida information om sammankomst utanför sina egna kanaler! Jag har all förståelse för att det är mycket jobb med en sammankomst, men något att tänka på i framtiden. Man kan t.ex. få in blänkare i många stiftssidor i tidningar, i Nod osv. Varför vissa gemenskaper inte valde att komma eller skicka någon representant kan jag inte veta, men jag saknade dem och skulle tycka det vore bra om de ville välsigna oss andra med sina erfarenheter.

Jag är som alltid mest glad för alla samtal jag fått ha öga mot öga, vid fikat och på promenader. Tack för detta.

och ett oerhört stort tack till alla som var med och gjorde helgen möjlig, jag vet inte alla, så jag nämner inga namn!! Tack!!

Ett sista tips vill jag ge er alla som bor i kommunitet, kollektiv eller längtar efter detta, i år släpptes en otroligt bra bok i usa som är en sammanfattning av erfarenheter sedan 70talet tills idag i kommunitetslivet i USAs utmaningar, helt utan tiostegsprogram eller försköningar. Boken heter The Intentional Christian Community Handbook: For Idealists, Hypocrites, and Wannabe Disciples of Jesus och vi är flera i Oikos som läser den just nu. Den finns ganska billigt på nätbokhandeln. Be gärna ditt lokala bibliotek eller bokhandel ta in den!

 

 

 

1 kommentar


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

