Micael: Aktivismen är gudagiven

I förrgår skrev jag om risken med att engagemang för fred och rättvisa ersätter Andens kraft. Något jag vill förtydliga efter att Elof ställde några frågor är att jag absolut inte anser att aktivism i sig motverkar karismatik, urgröper spiritualitet eller leder till ”villoläror”. Engagemang för en bättre värld är ingen inkörsport till vad evangelikaler kallar ”liberalteologi” precis som att sökandet efter Andens gåvor och mirakler inte är en inkörsport till framgångsteologi och Tea Party-ideologi.

Jag diskuterade en gång med en person ansåg att engagemang för miljön lätt kan bli en avgud, och använde det som argument för att inte engagera sig ”för mycket” för miljön utan fokusera på Evangeliet (som typ ansågs miljöfritt). För henom var för mycket aktivism snarast något oandligt som leder fokus från Gud istället för till Honom. Detta håller jag inte alls med om.

Tvärtom går det inte att särskilja aktivism och andlighet eftersom aktivism är en andlig handling. Barmhärtighet och givande är nådegåvor (Rom 12). Kärlek och fred är Andens frukt (Gal 5). När vi ger bröd åt de hungriga och krossar orättfärdiga bojor bryter Guds helandekraft igenom (Jes 58). Guds Rike har politiska, sociala, ekonomiska, karismatiska och evangeliserande dimensioner, något jag talade om i Virustältet på Frizon i somras:


Det är just på grund av detta jag tycker att kristna aktivister bör välkomna tecken och under. Det hänger ihop. Pingsten i Apg 2 innehöll både tungotal och radikal ekonomisk utjämning. Det fanns ingen motsättning. I Lukas 6 håller Jesus väckelsemöte och botar sjuka och driver ut demoner för att sedan börja predika om ekonomi och fiendekärlek. När Johannes Döparen frågade Jesus om Han var Messias i Matt 11 fick han till svar att de sjuka blir friska, de döda uppstår och de fattiga får ett glädjens budskap.

Vidare är Andens gåvor fantastiska verktyg för att utbreda fred och rättvisa. Profetia används både i Gamla och Nya Testamentet för att förutsäga hungersnöd. Matunder används för att mätta de hungrande. Helande används för att befria funktionshindrade från tiggeri i Mark 10 och Apg 3.

Simon Ådahl har en väldigt stark profetisk gåva, otaliga gånger har han profeterat in i människors liv och sagt dem saker han egentligen inte kan veta, inklusive mig. Som jag har skrivit här på bloggen förlöstes denna gåva när han förlät sina fiender. Sedan dess har inte bara många kommit till tro när han profeterat utan han har även fått sprida fred och rättvisa på profetisk väg.

När han besökte ett stort bönemöte i Jakarta sommaren 2012 ryckte han tag i en europeisk man och profeterade högljutt ”Du ska inte alls åka hem! Det du har gjort är att ha talat ut Mitt ord! De andra är inte mina tjänare, de har försökt sy ihop munnen på dig – men du är Min tjänare, du ska inte alls åka hem!”

Mannen blev helt tyst och stel och stirrade på Simon. Simon tänkte ”Uh oh, jag är nog helt fel ute” men han kunde ändå inte hålla sig från att fortsätta profetera. Till slut bröt mannen ihop och sa ”allt du har sagt är sant.”

Han kom från Nederländerna och hade hållit ett seminarium om den orättfärdiga guldhandeln mellan Nederländerna och Indonesien. Några pastorer där hade tagit honom avsides efteråt och förmanat honom för detta och förbjudit honom att tala om det igen, eftersom de själva tjänade pengarna på handeln. Mannen hade blivit helt nedslagen och bestämde sig för att åka hem igen, tills han råkade vandra förbi Simon…

En annan person som jag inspirerats mycket av är Michael Liliequist, en av mina bästa vänner. Han jobbar i stadsmissionen, är ordförande för Kristna fredsrörelsens lokalgrupp i Uppsala och har ett passionerat hjärta för aktivism. Han har också fått vara med om fantastiska fattigdomsbekämpande mirakler

1992 var han på en kristen konferens i Stockholm där en person med en profetisk gåva pekade ut honom, sade vad han hette (något som han enligt Michael inte kunde veta) och började bland annat profetera att Gud skulle hela autistiska barn och ungdomar genom honom, Ungefär ett halvår senare reste Michael till Bangalore. När han besökte en evangelisk-luthersk kyrka där sa en pastor som han aldrig hade träffat ”Michael, vi har väntat på dig!” och förde honom till ett gäng mycket fattiga autistiska barn som hade blivit utslängda från sina familjer och bodde i en kåkstad runt kyrkan. Michael berättade för mig: ”Några blev helade, andra inte, men alla berördes av Guds kärlek.” ”Hur visste man att de blivit helade?” frågade jag. ”De började tala”, sa Michael.

Det finns helt enkelt en stark kraft i den Helige Andes gåvor som vi bör välkomna och be om för att det gynnar vår aktivism. Visst är det inte riskfritt, den karismatiska rörelsen innehåller många hemsk- och knäppheter, många karismatiker motverkar fred och rättvisa i Guds Namn och karismatiken kan bli en avgud. Men liksom aktivismen är den oumbärlig i det kristna livet, tillsammans med predikandet av Guds ord är undergörande och aktivism grundstommen i Jesu och apostlarnas verksamhet. Varför skulle vi vandra en annan väg?

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

