Rasmus: Lura mammon i Jul?

Dogge Doggelito skriver idag i dagen om hur han ska lura mammon i jul.

Han skriver mycket om hur vi slösar en massa pengar kring jul och hur vi tappar bort Jesus i allt annat som måste fixas och göras kring och under jul. Mot slutet så presenterar han sin plan på hur han ska lura mammon i år, och till en början vart jag lite skeptisk. Så här skriver han:

”Så här kommer min plan för i år. Jag ska lura Mammon och girigheten. Den 7 januari firas av många ortodox kristna eftersom de var då de tre vise männen kom med gåvor till Jesus. Den dagen kommer jag att välja ut en speciell gåva till var och en av mina barn. Först och främst lurar jag mammon när jag köper för halva priset.”

När jag hade läst det så funderade jag på hur han hade tänk egentligen. Jo, han gör ju inte av med så mycket pengar och då minskar mammons makt. Fast å andra sidan så tänkte jag att det kan ju lätt bli att man blir girig och håller i pengarna istället. Men jag gillar ändå idéen med att försöka ändra på jultraditionen att varje år slå nytt försäljningsrekord. Krönikan fortsätter sen med hans förklaring på varför han tänker göra så.

”Jag slipper stressen, och framförallt får jag mer tid med familjen, för att fira att Jesus vandrat på vår jord med gåvor från himmelriket. Gåvor så ljuvliga att de fortfarande, tusentals år efter hans födelse, inspirerar oss till att bli bättre människor. Jesus ord inspirerar mig och min familj till att stå emot frestelser som girighet för att istället ge till de behövande. Att stå emot girighet för att istället skapa tid tillsammans med familjen.”

Och där tror jag att vi alla har något att lära av Dogge. Jag tror att vi har tappat bort julens egentliga budskap, åtminstone så gör jag det väldigt ofta. Istället hamnar fokuset på att jag måste hinna se kalle, måste äta massa mat, hoppas jag får det eller det i julklapp. Nu är det ju inte så många dagar kvar till jul, men hur har du tänkt kring julen, presenterna och maten i år? Hur tänker du kring att använda alternativa ekonomier istället för att slösa bort en massa pengar i affärer som gör dom rika ännu rikare? Måste man ge julklappar? Vad är det som är det viktiga på jul för dig?

Som du märker har jag kastat ut en massa frågor och det skulle vara väldigt intressant att höra vad du har att säga. Så skriv gärna ett svar i kommentarerna så kan vi ha en fortsatt diskussion där.

Frid och God Jul!

1 kommentar

  1. Intressant och bra inlägg! Viktigt att fundera över dessa frågor. I min familj har vi gjort så att vi har skurit ner på presenter. Min mans syskonbarn fick en varsin present, men då var vi noga med att välja ut presenter som kunde kännas bra i hjärtat också. Så ekoleksaker till några, & så har ju unisef en del presenter som man kan köpa & pengar går till deras arbete.

    & så har vi gjort så att vi köper en present var & har julklappsbyte mellan oss vuxna. För min del skulle vi lika gärna kunna strunta i det också men känns som man kör över de andra som vill då… & å andra sidan så är det ju för en god sak…

    Förra året köpte vi bara klappar från unisef & actionaid (till de vuxna) ni vet myggnät, bikupor & såna där presenter. Det är så bra att det finns! Så vi som har mat, tak över huvudet & mycket mer kan dela med oss av vårt överflöd. Men det är ju svårt, & jag kommer på mig själv med att det ändå finns ett ha-begär hos mig. Samtidigt är jag glad över att se en förändring hos mig själv, för några år sedan var det otänkbart för mig att inte ha julklappar men nu känner jag på riktigt att det inte behövs.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

