Rasmus: Vår Fader

Ett problem som jag har då och då är att jag ”glömmer bort” Gud och enbart försöker förändra världen genom mina egna handlingar. Men när Gud glöms bort och jag inte längre ber så förändras perspektivet på min aktivism också. Vi behöver bönen och kontakten med Gud för att kunna fortsätta på den väg han har tänkt ut för oss och för hans rikes utbredning här på jorden.

En väldigt bra bön som hjälper oss att hålla oss på vägen är den bön som Jesus lär oss i Matt.6:9-13. Även känd som Vår Fader.

Vår fader handlar om att be att Guds vilja ska ske här på jorden som den gör i himlen. Bönen knyter ihop oss till en familj genom att vi ber vår fader. Alltså inte min fader eller din fader utan vår fader. Och om vi har en gemensam fader så måste vi vara syskon. I bönen får vi även förlita oss på att Gud tar hand om oss genom att vi ber om det bröd vi behöver för dagen dessutom får vi be om förlåtelse för våra synder. Och vi får påminna oss om att förlåta dom som är i skuld till oss. Vi får be att Gud ska hjälpa oss genom dom prövningar vi möter på i våra liv. Bönen påminner också oss om vems riket, makten och äran är.

Igår på Gudstjänsten så handlade predikan om bl.a. Vår Fader och då berättade prästen att det bara tar ca 30 sekunder att be den. Så om du känner att du glömt bort Gud i ditt engagemang. Sätt dig ner i en halvminut och be Vår Fader.

Vill du läsa mer om bön och hur bönen kan användas i samband med aktivism/engagemang för en bättre värld så rekommenderar jag ”Bli det du ber” av Jonathan Wilson-Hartgrove och Shane Claiborne.

2 kommentarer

  1. Riktigt, riktigt bra skrivet! Tack så mycket!

    • Tack själv! 🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

