anton: internet, tiden och övervakningen

senaste åren har jag blivit lite mer fundersam över vad det innebär att i princip alla jag känner spenderar typ en timme eller mer på internet varje dag. mail, bank, bilder, arbete, studier, film, musik osv. allt finns där. hur använder jag nätet på ett sunt sätt, som inte gör mig till en slacktivist (lajka ett positivt event, skriva ett blogginlägg, twittra teologi – istället för att faktiskt göra något för andra) eller nöjesmissbrukare (klämma en tvserie på tre dagar). för det är, iallafall för egen del, så lätt att hamna framför nätet i tid och otid – utan att egentligen göra särskilt mycket som är relevant. jag vet ju att jag mår mycket bättre av en skogspromenad än två avsnitt av valfri tvserie. jag vet att mitt liv är något som jag inte bör ta för självklart, och inte vill spendera på skit. ändå sitter jag där (här, i skrivande stund). Kyrie eleison.

inte nog med att internet har blivit en tidstjuv som jag gladeligen släpper in varje dag, det finns också något väldigt obehagligt i att vinstdrivna företag sitter på enorma mängder information om oss alla som någon gång använt en uppkopplad dator. att google sparar ens sökningar är inget nytt, men att deras verktyg analytics används av var och varannat företag/myndighet gör att de får tillgång till oändligt mycket information om dig och mig. jag tycker det är lite (väldigt) obehagligt. dessutom utökas beställarna av material från FRA, till att på sikt omfatta även säpo o rikskrim. och så har vi facebook (som jag iof lämnade för ett år sen till följd av nyheter som dessa) som lagrar en hel del info också.

Bild

tack och lov finns lite alternativ för den som inte tycker det är mysigt att kartläggas av företag och myndigheter. själv använder jag ibland Tor som möjliggör anonym surf, genom att man kopplas via ett antal datorer och på vägen får ett nytt anonymt IP-nummer. det är visserligen långsamt, och man kan inte använda flash, men för bankärenden, mail o googlesökningar tycker jag det är fint.
om man  vill använda sin vanliga browser men ändå söka anonymt utan att någon loggar ens sökningar, kan DuckDuckGo vara ett alternativ. inte lika pricksäkert som google, men som sagt, utan besk eftersmak.

2 kommentarer

  1. jag håller med dig i dina frågor och funderingar om internet/teknologi som en tjuv av tid och uppmärksamhet. det är nog allvarligare än vi tror det här.. igår samtalade jag med en som gjort aktivism till livsstil.han berättade att han slutat läsa nyheter. han menade att media är bortkastad tid – vi borde göra politik (eller teologi) istället för att läsa om politik, och ägna åt oss att förändra världen istället för att konsumera information. han ifrågasatte hur vi alltid måste känna till allting om alla situationer, oavsett om vi planerar att göra nåt åt dem eller inte (oftast det sista alternativet). hög igenkänningsfaktor!! tror man strävar efter att vara en up-to-date och intressant person genom att ständigt hänga med på dn.se, twitter osv.

    konsumtionssjukan har även tydigt smittat hur vi ser på vår tid. t.ex hur vi talar om den. ”spenderar” tid istället för ”ägnar” och ”tillbringar” 😛 ska tid spenderas?

  2. https://tools.google.com/dlpage/gaoptout . Google bidrar själv med möjlighet att välja att stoppa att samla in denna insugsmotor av kopplingar.
    http://noscript.net/ – Hantera script som körs i bakgrunden på webbsidor, tillåt endast det du vill.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

