Maja: Kyrkans profetiska kallelse, eller ”the gospel of no more walls”

Ched Myers fortsatte den intensiva bibelstudiedagen med ett bibelstudium över Ef 2-3, ett slags fängelse-epistel. Utmaningen för oss lärjungar här var ”hur kan våra kyrkor evangelisera makterna”?

Evangelium! Vi kan förkroppsliga ett annat alternativ och tränas i ett bättre beteende än det världen lär oss. Och ”jag tänker, att ingenting är så vackert som att se människor med stora offer öva rättfärdighet” (ur Jerusalem, Selma Lagerlöf).

Inför det andra passet steg Gloria, en kvinna från någonstans i Afrika, fram för att tända ett ljus – som ett tecken på ”sacred storytelling” och Gunnar, en av de äldste församlade, bad med darrande röst en bön för resten av kvällen innan han och rulltorn stapplade neråt i salen för att ta del av tolkning. Några sätt att visa vördnad på, bland annat för dem som gått före.

Ett annat sätt som Ched Myers gjorde det på var genom att använda Martin Luther King som ett exempel på hur kristna historiskt talat till makten. Medborgarrättsrörelsen var djupt andlig. ”We must learn the history of popular movements for social change… because all moral imagination begins with memory”.

Huvudpoängen i Efesierbrevet är Ef 1:9 – Guds vilja är att sammanfatta allting som är söndrat och splittrat i Kristus. Detta är Guds uppenbarade underbara vilja för mänskligheten och för människan. Ched talade om hur Efesierbrevet är fullt av bland annat politiska termer och begrepp, såsom medborgarskap och gränser som öppnas för utomstående, Kristus som fredsskapare och murar som faller. Paulus själv sitter i fängelse, precis som Martin Luther King ofta gjorde; de är sändebud i fångenskap (ambassadors in chains låter coolare). I Kings brev från fängelset i Birmingham skriver han ”I am here because injustice is here”.

Paulus uppdrag är att göra mysteriet med försoningen känt för alla. Det är ett mysterium hur, men på korset dödades all fiendskap..! Kyrkan ska uppenbara och berätta, ge kunskap om Guds vishet i hela dess mångfald, för härskarna och makterna (Ef 3:10). Det är ett budskap om att det inte längre finns några skiljemurar mellan människor (Gal 3:28).

Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

Paulus ber i Efesierbrevet även för sina kollegor att ansluta sig till kampen och uppmanar till en icke-våldslig sådan – Guds vapenarsenal består ju av sanning, rättfärdighet, villighet att dela fredsbudskapet, tro och till sist Andens svärd – som är Guds ord. Vi behöver hela Guds rustning för att kämpa. Jag har blivit så uppmuntrad och inspirerad att ännu mer beväpna mig med Andens svärd (läsa Bibeln) efter att ha deltagit i dessa bibelstudium. Därför ville jag dela med er! Kom ihåg att de viktigaste murarna vi måste börja riva är våra egna. I dig själv och din närmaste omgivning (hur många känner du som har en annan bakgrund än du?). The wall will fall! Frid och den kärlek som hör tron till åt er, systrar och bröder, från Gud fadern och herren Jesus Kristus. Nåd åt er alla som älskar vår herre Jesus Kristus i hans oförgänglighet.

Annonser

2 kommentarer

  1. Har uppskattat alla dina Ched-texter jättemycket, tack!!!

    • bra, kul 🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s