Elof: Pussy riot läser bibeln bättre än patriarken

20120818-190322.jpg

20120818-190524.jpg

Ingen har väll missat det ryska punkaktivist bandet Pussy Riots rättegång som idag avslutats med en fällande dom och 2 års fängelse bland annat för hädelse. En process som rysk-ortodoxa kyrkans patriark har drivit på.

I sverige tänker vi snabbt att när ett punkband gör en aktion i en kyrka är detta ett statement MOT kyrkan, mot den kristna tron. Så har jag även sett flera svenska punkbloggar skriva om händelsen, typ ”se hur kyrkan återigen hjälper till och förtrycker” och tar Pussy Riot som ett band som kämpar mot religionen.

Flera kristna har å sin sida blivit stötta av deras aktion, och tolkat bandets aktion på samma sätt som punkbloggarna. Även om de kristna ofta också är kritiska mot rättegången så ser dom ändå ett fog för anklagelsen till hädelse.

Men så enkelt är det inte. När jag läser slutpläderingen från de tre medlemmarna i Pussy Riot så möter jag en genomtänkt bibelläsning och bibelsyn. De är inte heller ”protestanter” mot den ”onda” ortodoxa kyrkan. Nej de rör sig i sin plädering snarare inom den kristna och ortodoxa tron.

I själva aktionen är det samma sak, de rör sig i en inomkyrklig världsbild där de ber den heliga Modern om hjälp att driva ut Putin, som de sjunger i texten till sin låt Punk Prayer.

De menar att Putin och Patriarken går hand i hand och att Patriarken läser bibeln utifrån en position, och använder texter som skrevs av förtryckta förföljda kristna för att själv förtrycka och förfölja.

De visar att de kan bibeln bättre än Patriarken då han tar upp ett bibelord om hädelse i sin anmälan mot bandet. Det är bara det att bibelordet i sig syftar på anklagelser MOT Jesus. På detta sätt så slår patriarken klantigt knut på sig själv. På detta sätt hjälper han ju Pussy Riot att identifieras med den förföljde.

För att inte det här skall bli för långt så länkar jag här till hela sludpläderingen (läs den, den är mycket intressant ur flera synvinklar). LÄNK

Och kom ihåg att bibeln läses bäst med de förtryckta och verkligen inte mot dem.

Pussy Riots aktion
Aktionen i kyrkan

12 kommentarer

  1. […] in va vår ena sångare elof skrev om pussy riot på kristen underjord Share this:FacebookTwitterEmailLike this:LikeBe the first to like […]

  2. Kyrka, politik och punk, jag bara väntade på att detta skulle komma upp på Underjorden. Dock håller jag inte riktigt med. Visst är Ortodoxa kyrkan i Ryssland korrupt och sitter och gosar i statens knä, samtidigt är Pussy Riots aktion än mer kontroversiell i deras kontext än i en svensk. Inte bara pga det politiska budskapet eller för att de inte gillar punk, utan för att de sjöng en sång som bland annat innehöll strofen ”Shit, shit, the Lord i shit” i en av Rysslands heligaste kyrkor – de stod bara några meter från en relik som sägs komma från Jesu egen livklädnad.

    Min styvmor är expert på Ryssland och har skrivit en intressant debattartikel om hur Pussy Riot inte bara ses som en fråga om yttrandefrihet i Ryssland som den mest gör här, utan också som en fråga om religionskränkning: http://debatt.svt.se/2012/07/31/fallet-handlar-om-mer-an-ratten-att-lattja-pa-en-helig-plats/

    • Jag vet inte om det är helt oacceptabelt med den strofen som jag förstår så är den tvetydig och syftar på sin sida kanske på Gud, men också på Putin. Om man inte skall förstå det som The lords shit, alltså inte Herren är skit utan Herrens skit.. men det är inte så noga utifrån vad jag tar upp i artikeln annars, de läser, oavsett sin ev ateism, religionskränkande beteende eller fula texter, bibeln bättre än patriarken. Dessutom har de också fått stöd från flera ortodoxa sammanhang och personer. Jag känner att en patriarik som hjälper till Makten att förtrycka på ett sätt kränker min religion mer än någon som kallar min Gud för skit, eftersom de gör det utifrån i så fall, medan patriarken är en ulv i fårakläder i detta fall.

      • Hej Elof! Det är i och för sig sant att det är tveltydigt, men det lär ju vara en medvetet provocerande tvetydighet. I vilket fall så ser jag nu att min kommentar kan missuppfattas, jag personligen anser inte att en plats generellt är heligare än någon annan, jag menade att de ortodoxa anser det. Kontroversiell vår ordet jag sökte snarare än oacceptabel (har ändrat det nu), det var oacceptabelt från deras synvinkel, Gud har nåd mot dem.

  3. Bra Elof. Mer i samma anda här: http://hbl.fi/nyheter/2012-08-15/varldsberomt-ryskt-fittstim-missforstas-i-bagge-lagren

    Micael. Hört talas om solidaritet?

  4. […] Riots aktion kastat ljus över den ortodoxa kyrkans allians med Makten och Mammon. Elofs från Kristen Underjord text går i samma riktning och pekar bland annat på hur deras slutpläderingar (det gäller […]

  5. Hej Jonas! Jag tror du missförstår mig. Jag hoppas det framgår från allt annat jag skriver att jag är sjukt kritisk till när kyrkan lierar sig med makten, jag håller med dig och Elof helt i den frågan. Jag försvarar inte kyrkans agerande, men det jag vill lyfta fram utifrån min utifrån min styvmors artikel är att det inte enbart går att reducera detta till yttrandefrihet. Det rör sig inte om en motargumentation mot det Elof skriver utan en nyansering.

    Sen får du gärna utveckla hur du tänker kring att solidaritet inte ger utrymme för kritik, om jag fattar det rätt. Draget till sin spets kan det bli en rätt farlig ståndpunkt. Men återigen, jag vill inte kritisera Pussy Riot, jag vill bara poängtera att deras fall handlar om mer än yttrandefrihet. Men Elena beskriver det bättre än mig i debattartikeln jag länkar till ovan.

    Gud välsigne dig!

    • När personer som gjort motstånd sätts i fängelse så är det förkastligt enligt min mening att som du framför allt problematisera aktivisternas metoder. Det finns utrymme för diskussion och kritik, men det finns rätt och fel sammanhang för detta, och det bör göras på ett sätt som inte ger någon tvekan om vilken sida en står på. Poängen med din kommentar är att problematisera Pussy Riots agerande, och med tanke på situationen så sällar du dig just i den kommentaren till förtrycket (med det menar jag förstås inte att du alltid gör det!). ”Tänk på dom som är fångar som om det gällde er egen kropp”, var det någon som sa en gång. (I övrigt hänvisar jag till min artikel)

  6. Jag är själv ortodox kristen, tillhörig den Hel Anna av Novgorods Ortodoxa församling och kan endast med sorg konstatera att vänsterprassel med makten och mammon är en av ortodoxins skötesynder. Till det finns oftast goda historiska förklaringar som lätt blir till ursäkter.

    Vår tradition motsätter sig ständigt denna allians (Kyrkans tradition är = Bibeln, de sju koncilierna och trosbekännelsen; liturgin; fäderna; ikonerna och kanones.) Ökenfäderna och kyrkofäderna framhåller ofta och med största skärpa att kärleksgärningar vida överglänser askesen.

    Som så ofta kommer god teori i strid med rutten praktik. Må Gud och Gudsföderskan hjälpa oss.

    Jörgen

  7. Konstigt hur blinda folk kan vara, Pussy Roits aktion är ju nästan ett plagiat av Jesus aktion i templet. Det är tydligen lätt att ignorera att Guds son redan har gjort samma grej som dessa tjejer – Han klagade ju också på hur templet föfallit till en instutition av mygel och förtryck istället för ”ett bönens hus för alla folk”. Vi lever i en skum värld.

  8. […] Pussy Riot framförde var i formen av en bön. Ett annat kristet uttryck än patriarkens. Prästen Tobias Herrström har skrivit om att punkbandet läser Bibeln bättre än […]

  9. Anton Johnsson har några intressanta tankar om Pussy Riot och den ryskortodoxa traditionen av heliga dårar som gör provocerande saker som sticker i den politiska och kyrkliga maktens ögon: http://antonkarldavid.blogg.se/2012/august/heliga-darar-och-pussy-riot.html


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

