Jesus politik förenklad

Vänner, en god vän till Kristen Underjord har tillsammans med sin far gjort ett toppen jobb i att börja översätta den lilla australiensiska förenklingen av Jesus Politik (Yoders bok) till svenska. Det är ett stort arbete som de sedan ett tag lämnat över till mig.

Av olika anledningar har jag tänkt gå igenom och revidera översättningen som trots att den är bra och korrekt låter lite torr och ålderdomlig. Men på grund av min livssituation har liknande projekt fått stå på foten, det känns tråkigt att ha behandlat en så fin gåva på detta sätt.

Men för att komma vidare tänkte jag att vi lägger ut texterna här som ett google dokument. Så får ni gå in och hjälpa oss revidera texten. 

Vi upptäckte också att kapitel 2 inte alls är översatt så nån som vill göra det och skriva in?

 

Titeln kommer bli ”Jesus politik helt enkelt”

 

Det som behöver göras är:

– gå igenom översättningens stil och känsla, få språket att flyta och bli enkel och nutida svenska

– gå igenom ord och begrepp så att de översätts konsekvent. T.ex. UNDERORDNING istället för UNDERKASTELSE.

– översätta kapitel 2

 

Jag tänker mig att ni skriver en kommentar nedan om ni vill hjälpa till så får ni en länk till materialet så vi har lite koll på vem som gör vad. 

 

Deadline sista september? Så kan vi ha den ute till 1a advent?

HÄR FINNER NI ORGINALVERSIONEN PÅ ENGELSKABild

 

5 kommentarer

  1. Det verkar spännande detta! Men länken till orginalversionen felar lite, det har smygit sig in ”http://” efter själv adressen.

  2. Glad jag blir! Bra förslag och jag hoppas att det går bra och blir till välsignelse! Fred

  3. Tjoho! Toppenbra initiativ! Tyvärr har jag för mycket annat att göra, men jag ska sprida detta!

  4. Jag kan ta hand om kap 2.

  5. hej. jag kan kolla över textens språk, ordval m.m. fixar du google dokumentet? kul idé!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

