Mission, mission, underbara mission!

På lägret Kingdom Camp som jag nyss besökte betonades missionen väldigt mycket, och jag inser nu att det är där min vision om förening mellan karismatik och aktivism verkligen blomstrar. Det är där de stora miraklerna sker, de stora skarorna kommer till tro, och där det stora behovet av fred och rättvisa finns.

För några år sedan var jag nyfiken på vad Svenska kyrkans mission egentligen pysslade med, men jag var lat och googlade bara på ”mission”. På det sättet hamnade jag på Mission SOS hemsida, med andra ord så långt från Svenska kyrkans mission man kan komma, och jag älskade det. Jag laddade ner nästan alla nummer av deras tidning Segerrapport och skrev ut rubbet.

Jag läste fascinerad igenom alla rapporter om under och tecken. Jag var van vid att kristna i Sverige talade om blinda som ser och döva som hör som kodspråk för huvudvärk som försvinner och ryggont som blir lite bättre, men här skedde verkligen bibliska mirakler. Jag vet att de gör det. Långt senare visade det sig att en nära vän till mig, Samuel Lundström, hade följt med på en Mission SOS-festival och sett fantastiska saker:

Ett tag var jag övertygad om att jag skulle gå SOS Missionsbibelskola för att sedan ge mig ut. Men något gnagde i mig. Samtidigt som jag är övertygad om att SOS är använda av Gud finns det tvivelaktig teologi där. Banden till trosrörelsen är ganska starka. När jag till slut fick det bekräftat att Mission SOS ledare står för framgångsteologi gav jag upp planerna på att gå deras Bibelskola. Vilket var väldigt tråkigt, för jag vill fortfarande se blinda se och döva höra.

Varför måste det så ofta vara så att karismatiker promotar rikedom och krig medan kristna aktivister är skeptiska till karismatik? Varför denna ständiga halvering av pingsten? Jag är på intensiv jakt efter bra missionsorganisationer som ägnar sig åt seriöst utvecklingssamarbete samtidigt som de för människor till frälsning och ser många mirakler. Det närmaste jag kommit är Touching Asia (liten svensk organisation) och Iris Ministries (stor amerikansk organisation). Fler tips mottages gärna.

Bild från Touching Asia

Bild från Touching Asia

I höst åker jag till Indien i samarbete med Touching Asia. Förhoppningsvis får jag tala där på en ungdomskonferens om att förena tecken och under med fred och rättvisa. Vi behöver mycket mer mission. Det är genom den vi kan föra flest till tro, se flest bli helade och befriade samt utbreda fred och rättvisa där det behövs som mest.

6 kommentarer

  1. Trosgnistans Mission!

    • Tack för tipset! De verkar intressanta!

    • http://www.trosgnistan.se/index.php?option=com_content&view=article&id=176&Itemid=209 ser jag att det står:

      ”TGM:s syn på människan är holistisk, Guds omsorg omfattar hela människan till både ande, själ och kropp. Det hela och fulla evangeliet förkunnas, vilket inkluderar omvändelse, pånyttfödelse, dop i vatten genom nedsänkning, dop i helig Ande med åtföljande nådegåvor samt förbön för sjuka. Vikt lägges vid att bygga församlingar som är redo för Jesu andra tillkommelse.

      Stora resurser satsas på att hjälpa nödlidande barn och även på utbildning. Kvinnornas situation i u-land står också i fokus och flera program har genomförts för att höja deras status.”

      Tecken, under, fred och rättvisa alltså! Halleluja!

  2. om du skulle vilja åka ut så kan jag rekommendera Networks romania. Har tillbringat mycket tid där. Vi jobbar med människor, framför allt romer, som lever i en extrem fattigdom. Vi hjälper dem att lära sig att läsa och skriva, delar ut mjöl och tvättmedel men vi ber även med dem och lyssnar på dem och så många mirakler har skett.
    hör av dig om du vill veta mer!

    • Mycket intressant, Sara. Jag känner flera rumänska pingstvänner och de beskriver både nöd och mirakler i sitt hemland. Personligen är jag mer inriktad på Centralafrika och Indien av olika anledningar men dela gärna med dig av dina erfarenheter så kan vi publicera det här på bloggen!

  3. […] vilket ger Micael en blind fläck. Allt ivrigare propagerar hen för karismatisk kristendom (om än med viss ambivalens), även på annars mycket läsvärda Kristen Underjord. Micael kan skriva om rättvisa för fattiga […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

