Det himmelska medborgarskapet

Jag tror vi ofta har en föreställning om att kyrkan då och då har varit dålig på att engagera sig för fred och rättvisa för att den fokuserat för mycket på Himlen, frälsningen och det eviga livet. Detta försöker vi åtgärda med att betona att Guds Rike är här och nu och tona ner Himlen där och då.

Jag håller med om att Guds Rike är här och nu, men jag menar att vi av precis den anledningen ska fokusera mer på Himlen, inte mindre, för att mobilisera engagemang för fred och rättvisa. Guds Rike är himmelskt och utbreder fred och rättvisa just för att fred och rättvisa råder i Himlen. Det var det mitt förra blogginlägg handlade om.

Jag tycker detta är uppenbart när det gäller firandet av nationaldagen i kristna kretsar. Jag hade en ganska lång debatt om sådant firande på Facebook i förrgår (90 kommentarer). Om medvetenheten om vårt medborgarskap i Himlen (Fil 3:20) var större, skulle vi då kunna hylla den svenska nationalstaten så mycket?

1 kommentar

  1. Det stora problemet i sammanhanget är knappast ett världsligt firande, utan avsaknaden av uttryck av Guds rike i människors liv. Tycker man att skillnaden i de två medborgarskapens betydelser inte tillräckligt tydligt kommer till uttryck i människors liv, så är nationaldagen ett bra tillfälle att uttrycka detta.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

