Missionerande matlag

Gästinlägg av Jonathan Wiksten, ursprungligen publicerat här.

Jag har brottats väldigt mycket med mission, det finns starka problematiska aspekter av aktivt missionerande. Speciellt som anarkist har jag funderat över hur moraliskt hållbart det är att försöka utöva inflytande över en annan människas andliga liv. Dessutom så finns det så många exempel på hur mission fört med sig värden som har mindre att göra med Kristus och mer med västerländsk konsumtions-kultur eller andra sunkiga mänskliga påfund.

Samtidigt har jag svårt att komma ifrån det kristna uppdraget att göra alla folk till lärljungar (även om jag är osäker på hur exakt detta bör förstås). Vi har fått en fantastisk gåva i möjligheten till gemenskap med Kristus och att behålla denna gåva, som jag tror är värdefull för alla människor, vore själviskt. Men de problem missionerande lett till (t.ex. massmord och rasism) bör föranleda oss att ha en kritisk hållning till hur vi missionerar.

Mina funderingar, och kanske ännu mer John Howard Yoders idéer om nattvarden/måltiden som en utgångspunkt för gemenskap gav mig en idé om ett missionskoncept som jag helhjärtat kan gå in i. (Inte minst på grund av att jag känner rätt passionerat för vegetarisk mat också, greens ftw!) Nämligen missionerande matlag. Att träffas hemma hos människor, laga mat tillsammans som är gemensamt finansierad, med en uttalat missionerande ambition. Vilket sammanhang är bättre för att prata om livsfrågor än en måltid? Genom att ordna matlag kan en genast introducera tankar om ekonomisk utjämning och enkelt etablera en känsla av gemenskap, den som kommer naturligt när människor bryter bröd.

Det kanske går att ordna några i höst?

3 kommentarer

  1. Typ som Alpha, helt enkelt. Jättebra idé, jag är på!

    Jag har för övrigt inga problem med att berätta sanningen för andra människor. Jag tror en anledning till att det går så trögt när det gäller omställning till en hållbar livsstil är att det närmast tabu att berätta för människor hur de ska bete sig och vad de ska tro. Det är det ju dock inte i Bibeln, Lagen är en samling bud om hur man ska bete sig, Evangelium är en samling uppenbarelse om hur man ska tro.

  2. Åh, jag är också på. Kom och missionera för mig!

  3. I vår gemenskap käkar vi middag tillsammans varje tisdag. Har varit väldigt viktiga kvällar. Har visserligen inte uttalat att vi ska ”tala om tro”, men det sker många goda möten där. Nu kör vi visserligen även en variant av ”alpha” med ett par av våra vänner. Tänkte först utgå från alpha-materialet, men tyckte inte det var helt klockrent (församlingen hamnar i slutet under rubriken -”vad ska vi med kyrkan till?” typ, vilket jag personligen kan vara ganska skeptisk till).

    Sen är det intressant att fundera över vad ”missionerandet” innebär. Hur mycket är det ord och samtal och hur mycket är det att man ser ett gott liv som man lockas utav? Båda har en plats, självklart.

    Spännande, Jonathan!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

