Kamp och motstånd i psaltaren

Att ta del i ”de utkallades” gemenskap innebär att välja ett annat rike än den här världens rike, och ofta blir kontrasterna stora. Jag inser snart hur många makter och krafter som söker min uppmärksamhet och lojalitet. Ur det här perspektivet kan efterföljelsen ses som ett motstånd mot världen, i sökandet efter det goda. Ofta innebär det, i smått och stort, att efterföljelsen av Jesus blir en kamp.

Jag har slagits av det på senare, hur jag i tidebönens psaltarläsning ofta hittar ett språk för just denna kamp. Ibland beskriver den nöden och tvivlet och klagar och ropar efter hjälp, andra gånger påminner den om att hålla fast vid det goda när allt skakar och hjälper en att komma ihåg att allt i slutänden är i Guds händer. Jag bjuder på några axplock:

Jag trodde att jag skulle gå under, jag plågades svårt och tänkte i min oro: Alla människor sviker…

Vem är som Herren, vår Gud, han som tronar så högt, han som ser så djupt ner – vem i himlen, vem på jorden? Den hjälplöse reser han ur gruset, den fattige lyfter han ur dyn…

Din rättfärdighet är som väldiga berg, din rättvisa som det djupaste hav. Herre, du hjälper både människor och djur…

Herre, vad har jag då att hoppas på? Mitt hopp står till dig… Herre, hör min bön och lyssna till mitt rop, tig inte när jag gråter! (tips: läs hela psalm 39! Eller psalm 86 för den delen…)

Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig? Jag ropar förtvivlat, men du är långt borta. Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte, jag ropar om natten men finner ingen ro…

Uppfyll inte de gudlösas önskningar, Herre, låt inte deras planer lyckas. Jag vet att Herren tar sig an de hjälplösas sak och skaffar de fattiga rätt…

Jag har svurit och hållit min ed att följa dina rättfärdiga lagar. Svårt har jag plågats, skänk mig liv, Herre, som du har sagt. Herre, ta emot min sång som ett offer, och lär mig dina lagar. Mitt liv är ständigt i fara, men jag glömmer aldrig din lag…

…och till dig som upplever kampen tydligt just nu, kom ihåg:

Havet skall brusa med allt det rymmer, världen och alla som bor i den. Floderna ska klappa händer, bergen skall jubla tillsammans inför Herren: Se, han kommer för att råda över jorden, råda rättvist över världen, råda med oväld över folken

Fyll gärna på med fler verser, eller dela dina egna upplevelser och tankar kring efterföljelse och kamp!

 

/samuel

2 kommentarer

  1. Psaltaren är nog min absoluta favoritbok i Bibeln… Tror det är just eftersom psalmerna är så mänskliga och att man kan känna igen sig i så mycket funderingar.

  2. Ps 146:

    Halleluja!

    Prisa Herren, min själ!
    Jag vill prisa honom så länge jag lever,
    lovsjunga min Gud så länge jag är till.

    Lita aldrig på mäktiga män,
    människor som ingen hjälp kan ge.
    De ger upp andan och blir jord igen,
    då går deras planer om intet.
    Lycklig den som har sitt stöd i Jakobs Gud
    och sätter sitt hopp till Herren, sin Gud.
    Han som har gjort himmel och jord och hav
    och allt vad som finns i dem,
    han sviker aldrig sina löften.
    Han ger de förtryckta deras rätt,
    han ger de svältande bröd.
    Herren befriar de fångna,
    Herren öppnar blinda ögon,
    Herren rätar krökta ryggar,
    Herren älskar de trogna,
    Herren ger främlingar skydd,
    stöder faderlösa och änkor
    men korsar de ondas planer.

    Herren härskar för evigt,
    din Gud, o Sion, från släkte till släkte.

    Halleluja!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

