Vilken historia väljer jag att tro på?

Av Natanael Sällqvist. Vill du också skriva på underjorden? Gå in här!

Att vara kristen, troende, följa Jesus innebär många saker. På många nivåer. Ibland försöker kristna överbevisa sig själv och tvivlarna om Guds existens, Jesus äkthet som historisk person och Gud, den helige Andens ingripande i historien och nutid. Ibland är tanken säkert god, men ofta blir det så fel. När Jesus uppstod igen gick han till sina lärjungar, till den församlade skaran troende. (Joh 20-19…)

Här kunde Messias gjort historiens smashdown genom att gå till lärjungarna, Pontius Pilatus, fariséerna och kritikerna, gjort peacetecken och briljerat. Men det gjorde han inte. Uppebarligen var inte det inte det som var viktigt. Jesus spenderade sin sista tid med lärjungarna och människorna som kom för att lyssna. Här har vi ofta en viktig läxa att lära

I slutändan handlar tron om ett hopp; ett hopp om guds allmakt, om skapelsens återställande, om att en bättre värld är möjlig, om Jesus som frälsare och Gud. Att välja att leva i den tron är det radikalaste en människa kan göra. Och allt vad det innebär.

Precis som historien om den förlorade sonen (Luk 15:11…) innehåller mängder av olika historier om sonen själv, så innehåller våra liv olika historier om oss själva. Skulle sonen välja att tro på sin egen historia; otillräcklig misslyckad son som ger upp och underkastar sig fadern. Hans broders historia; en återvändare utan rätt till faderns gåvor och välsignelse. Eller faderns historia; en världefull son som redan från början fått allt, kommer nu tillbaka och återigen träder in i gemenskapen och festen.

Det här valet står vi inför hela tiden. Vilken historia, vilken sanning, vilken identitet vill jag leva i. Ytterst handlar det om ett hopp. Det här är vad det innebär att vara kristen för mig.

//Natanael Sällqvist

Annonser

2 kommentarer

  1. Mycket bra skrivet, Natanael, men jag håller inte riktigt med. Pilatus, fariseerna och kritikerna saknade inte direkt mirakler, ryktet gick över hela judeen och Galatien om de mirakler Jesus gjorde. Det fel de gjorde var ju att de inte trodde trots de mirakler de hade fått se. Så att Jesus inte visar sig för dem berodde knappast på att Han ville undanhålla dem bevis på vem Han var utan för att syftet var att undervisa lärjungar till att i Andens kraft sprida budskapet om Hans uppståndelse till allt folket, inklusive kritikerna. Detta sker på pingstdagen som är en tydlig smashdown med massa mirakler, och Petrus betonar i sitt pingsttal hur judarna redan vet att Jesus är en undergörare. Sedan bekräftar mirakler Evangeliet om och om igen i Apg. Se gärna min predikan om detta på http://helapingsten.wordpress.com/2012/03/05/kraftevangelisation/

    Gud välsigne dig!

    Micael

  2. Bra skrivet Natanael! Tål verkligen att tänkas på o intressant att läsa saker ur olika perspektiv!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s