Catholic Worker

För ett par somrar sedan fick jag tillfälle att dela livet i en Catholic Worker-kommunitet ett par månader. Då var min bekantskap med rörelsen ny, men jag kände stor nyfikenhet och upplevde också ett behov av att göra något praktiskt med min tro. Jag hade precis avslutat första året på min teologiutbildning. I ansökningsbrevet till kommuniteten skrev jag bland annat (obs smått cheesy) ”there’s a hole in me, which keeps growing bigger with every thelogy course I take and each book I read. I long to do something else (something real, I’d like to add, but I guess that would be stupid), and maybe I need help to start living the radical life I’m searching for.”  Jag bloggade under sommaren och allt det kan ni läsa här.

Häromveckan var jag åter och besökte kommuniteten och många minnen väcktes till liv. Det kändes förvånansvärt mycket som hemma. En annan känsla som återuppväcktes var HOPP; den känslan som jag tydligast tog med mig hem efter sommaren. Det finns alternativ! Andra sätt jag att leva, att vara nära andra människor, att tjäna i kärlek, andra sätt att ”vara kristen” – det är möjligt. Jag skrev såhär i kommunitetens lilla tidsskrift om min upplevelse: To stay here this summer has been one of the greatest gifts in life. After being here just a couple a days I figured I had learned more than the last year of intense bible-studies. But there is so much more than new knowledge, new perspectives and experiences. Being here has given me the gift of hope. And as I write I can feel it bubbling inside me. Another world is truly possible. The best thing I could do now is to give that gift to more people.

Som en hyllning till Catholic Worker-rörelsen och som ett försök att återgälda allt den gett kommer jag framöver publicera en liten följetong jag gjort utifrån rörelsens stora vision ”The Green Revolution”. Det finns mycket att säga men mitt fokus kommer att vara på grundaren Peter Maurins  idéer om en bättre värld. Jag hoppas det ska vara givande läsning. Och, om du någon gång får möjlighet att tillbringa en tid, kort eller lång, i ett Catholic Worker-hus tycker jag du ska göra det.

3 kommentarer

  1. Jippie Maja! Vad spännande det ska bli att läsa! Du är gryyym!

    • tack! va roligt

  2. […] från Kristen Underjord bloggar i dagarna om Peter Maurins vision om en grön revolution och den holistiska teologin formulerad kring detta. […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

