Är #pastorjean-bilderna fejk?

image

Idag drabbades vi av SD-mobben. Högerextrema anklagade oss för att de bilder vi publicerat på pastor Jean är fejk. Även några med vettigare åsikter ifrågasatte bildernas äkthet. Fina Josefine Arenius kommenterar detta strålande på sin blogg.

Dagen om pastor Jean.

Annonser

10 kommentarer

  1. Snälla nån, måste ni häva ur er begrepp som högerextrem så fort nån kommer med synpunkter och åsikter som skiljer sig från era?

    Kikade på bilderna, och jag tycker själv att de inte är vidareövertygande.
    Guldringen t.ex. – är det rimligt att pastorn blivit bestulen på t.o.m. kläderna, men ringen har lämnats?
    Läkaren, varför är han klädd som en kirurg när pastor Jean blir omplåstrad i ett badrum?
    Vad har flaskan med rödfärgat innehåll och tvättsvamparna (?) som finns på/i handfaten använts till?
    Varför stödjer han sig på den s.k. skadade armen?

    Bristen på blåmärken och sårens placering ser också misstänkta ut – och nu har jag inte ens gått in på själva turerna om de påstådda händelserna i pastorns hemland som lämnar en hel del luckor.

    Sen en annan sak som står på Bergströms blogg: ”För Jean Kabuidibudis finns framtiden i Sverige. Han har bott i Sverige i åtta år”
    Pastorn har fått avslag, men ändå stannat kvar.
    Ni är medvetna om att det är brottsligt att illegalt befinna sig i Sverige?

    Överlag tycker jag att ni verkar väldigt naiva av er, och i motsats till vad Josefine säger har bilderna visst stor betydelse.

    /Micke, MUF;are och knappast högerextrem.

    • Hej Micke! Naturligtvis behöver man inte vara högerextrem för att ifrågasätta bildernas äkthet, det är bara så att den stora majoritet jag stött på är just det, vissa kallar Jean för halvdjur och länkar till svenskarnas parti etc. Några av de saker du tar upp är mystiska, andra har en naturlig förklaring. Till exempel vårdas inte Jean på ett riktigt sjukhus eftersom han är förföljd, varför miljön är rätt improviserad. Men återigen, jag hänvisar till Arenius som skriver väldigt bra om detta.

      Jag är medveten om att det är illegalt att kritisera regimen i Nordkorea, att köra bil som kvinna i Saudiarabien och att hindra människor att utvisas till lidande och död i Sverige. I oktober halshöggs en kille som hette Khaled i Irak. Han hade utvisats från Sverige efter att ha varit här i tre år och lämnade en liten son efter sig.

      Var det illegalt? Var försöken att hindra hans utvisning omoralisk?

    • Micke: Medlemskap i MUF anleder mig att tänka att du är värdekonservativ och ekonomiskt liberal, utifrån ett konservativ perspektiv; är det inte högst relevant att ifrågasätta och kritisera statens maktutövning och väldigt mycket mer intressant att göra detta än att ifrågasätta enskilda vittnesbörd, dessutom från människor som har ett högt förtroende av samhället?

      Jean är pastor och har därför troligen sin församlings fulla förtroende, han är dessutom djupt troende – annars hade han knappast vågat ifrågasätta sin regim (även ateistiska regimkritiker har en djup tro på värden som exempelvis frihet). Jag är övertygad om att Jean betraktar lögn som en synd. Varför är det naivt att ta hans vittnesbörd på allvar?

      Resonerar vidare om detta här:
      http://jwiksten.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=986&action=edit&message=6&postpost=v2

  2. Stopp, stopp, stopp!!!

    Jag är 50 år, vänsterradikal, troende och tror inte en sekund på att situationen på bilderna är autentisk. Att inte vilja se att bilderna högst sannolikt är arrangerade är bara naivt.

    Och gudstro vaccinerar inte människor från att vittna falskt. Det är det som gör oss till just människor och inte halvgudar.

    • Ok, thinktank. Vi får se vem som har rätt när nya bilder kommer idag.

    • …och du använder pseudonym samt länkar till flashback. Jag har alltså anledning att ifrågasätta din äkthet. Eller?

      • Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Men jag gissar att det i din värld inte förekommer troende socialister på Flashback. Men nu är det så och jag är knappast ensam om att vara det heller. För övrigt så har genom livet ägnat mig en hel del åt olika solidaritetsfrågor utifrån ett ganska traditionellt vänsterperspektiv med början i Chilekommitén på 70-talet.

        Sedan dess så har jag blivit flerbarnsfar, lite kärleksfullare och betydligt mindre naiv. Och mitt socialistiska tänk är breddat med nya kunskaper jag tillägnat mig.

        Det är djupt beklagligt att det är webbsajter med anknytning till främlingsfientlighet som ska behöva påtala att fotoserien med ”pastor Jean” är arrangerad.

        Människor med uppenbart skyddsbehov ska vi efter förmåga hjälpa. Men denne kongoles verkar inte i STÖRRE behov av skydd än många av de bröder & systrar som vi har i vår omedelbara närhet.

        • Jag tror Anton menade att det är märkligt att du inte står för vad du skriver genom din anonymitet.

          • Ja, nu kanske inte budbäraren är så jätteviktig. Det är bara så olustigt att högern givits möjlighet att raljera och sätta dumstrut på både Bergström & Arenius.

            Som sagt; bildserien är uppenbart arrangerad. Argumenten för detta finns redan att läsa på flera håll.

            Att jag väljer att vara anonym beror på att jag just nu inte har tid att ägna detta särskilt mycket tid. Skulle jag outa mig så skulle jag behöva ge mig in i ett samtal som troligen skulle svälla och komma att handla om höger/vänster/solidaritet/trovärdighet/ismer m.m – u name it. Den tiden har jag inte just.

            • Yep, precis som Micael skrev så tyckte jag mest det var konstigt att använda pseudonym samt länka till flashback…brukar vara tecken på troll nämligen.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s