Micael: Asketism, nåd och aktivism

Några reflektioner kring temat på Sammankomstens tema ”Asketism, nåd och aktivism”.

Aktivism behöver nåd, de är inte motsatser, även om jag är säker på att fler än jag hört anklagelser om att predika legalism/lagiskhet när vi predikar engagemang för fred och rättvisa. Som om den ofattbara nåd som Herren helt oförtjänt har gett oss skulle rättfärdiggöra passivitet. Paulus skriver ju: ”Vad skall vi nu säga? Skall vi fortsätta att synda för att nåden skall bli större? Nej, visst inte! Vi som har dött bort från synden, hur skulle vi kunna fortsätta att leva i den?” (Rom 6:1-2). Hur ska vi kunna fortsätta göda det västerländska imperiets krigande, förtryck och konsumtionshysteri när vi dött bort från synden? Varför skulle vi vilja leva i det Guds nåd befriat oss från?

Att dö från synden och begären är vad asketism handlar om, och det är faktiskt bredare än att piska eller svälta sig själv. Askes betyder träning. Och liksom De tolv apostlarnas träning, Didaché, lär oss att leva ett gudfruktigt liv fyllt av goda gärningar, var helgelse målet som drev ökenfädrerna och -mödrarna ut i den karga öknen. Vi för krig mot demonerna och vårt eget kött. Och det enda som kan ge oss seger är att ödmjukt underkasta sig Herren Jesu Kristi nåd.

”Ty hans död var en död från synden en gång för alla, men det liv han lever, det lever han för Gud. Så skall också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus. Synden skall därför inte härska i er dödliga kropp, så att ni lyder dess begär. Ställ inte era lemmar i syndens tjänst, som vapen åt orättfärdigheten, utan ställ er själva i Guds tjänst. Ni som var döda men nu lever, ställ era lemmar i Guds tjänst som vapen åt rättfärdigheten. Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden.” (Rom 6:10-14)

Vi måste ha fokus på Gud när vi praktiserar aktivism såväl som askes. Han kännetecknas av nåd. Han har räddat oss utan att vi förtjänar det. Vi var skyldig Honom 10 000 talenter, Han avskrev hela den skulden (något många riskkapitalister borde ta lärdom av). Han har gett oss fullständig förlåtelse för våra synder. Jesus dog bort dem, och vi är döda från dem i Honom, men lever enbart för Honom. Det livet är underbart. Och det går emot Systemet.

Ses på Sammankomst!

Annonser

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s