Pacifism är inte passivism, del 2

Genom att vägra våld och istället använda improviserade alternativ uppnår vi bättre resultat än om vi hade använt våld. Kriminologer säger att det bästa sättet att avvärja en våldsman är att göra något oväntat. Våld bygger på att man kan beräkna på vad som sker härnäst, och om våldsoffret gör något man inte förväntar sig blir man helt enkelt passiv, vare sig man vill det eller ej. Att våldsoffret flyr, tar skydd eller slår tillbaka är våldsmannen beredd på. Men om våldsoffret börjar flaxa med armarna och låta som en struts har man ingen aning om hur man skall reagera. Detta är ingen nyhet. Det visste Jesus för 2000 år sedan.

Jesus är full med profetisk fantasi, och Han gör nästan aldrig som man förväntar sig, både i våldssituationer och i andra sammanhang. När folk kommer fram till Honom med en äktenskapsbryterska som enligt Mose lag förtjänar döden och ber Honom döma sätter Han sig ner och ritar. När folk ber Honom att betala skatt tar Han ett mynt ut ur en fisk och ger dem det (och förresten: betyder inte detta att Han inte hade några pengar på sig?). När folk kommer till Honom och frågar om man överhuvudtaget skall betala skatt till ockupationsmakten ber Han om ett mynt (återigen hade Han inget på sig) och pekar på kejsarens bild på myntet och säger att man kan väl lika gärna ge tillbaka till kejsarens det som är hans – så länge man ger Gud det som är Guds (och när man ger Honom det finns det inte så mycket kvar till kejsaren).

Likaså i våldsamma situationer gör Jesus oväntade och avvärjande saker som gör våldsmän passiva utan att man skadar dem. I den turbulenta situationen i Getsemane när soldater stormar fram och lärjungarna börjar slåss gör Jesus plötsligt en kärleksgärning och helar den man vars öra blev avhugget av Petrus. Soldaterna och fariséerna måste ha blivit ställda. Hur griper man en person som sätter tillbaka ens kompis öra? Och i Joh 18:22-23, där Jesus själv blir slagen på kinden, visar Han att Han menade det Han sade i Bergspredikan och vänder andra kinden till, och säger ”Har jag sagt något oriktigt, så bevisa det, men har jag talat rätt, varför slår du mig då?” Det står inte vad mannen svarade. Troligtvis därför att han inte hade något bra svar. Jesu profetiska fantasi är avvärjande och avväpnande.

Samma oväntade handlingar uppmanar Han oss att göra i Bergspredikan. Ingen väntar sig att den slagne frivilligt offrar sig att bli ännu mer slagen, inte heller att någon som förlorat hälften av vad den har på sig frivilligt ger bort andra hälften också… och ser man på den judiska kulturen vid denna tid upptäcker man att nakenhet för judar var skamfullt inte så mycket för den nakne utan mer för den som såg honom (jfr 1 Mos 9:22-24). Genom att göra något totalt oväntat och ofattbart blir det med ens mycket svårare för förtryckarna att förtrycka.

Så om vi blir vittne till våld, ett gatugäng som bråkar, två ungdomar som slåss på torget – vad gör vi, om vi inte vill använda våld själva? Ja faktum är att våld är en ganska dålig idé att använda, eftersom det sällan gör någonting bättre. Däremot kan lite profetisk fantasi avsluta vilken konflikt som helst. Så om du blir vittne till ett slagsmål – gör något oväntat, profetiskt galet. Dansa cancan och jonglera med din Bibel. Klä av dig kläderna och spring runt naken. Eller ställ dig på händerna och börja skrika i tungor. Gör du något totalt oförberett kommer slagsmålet garanterat inte fortsätta särskilt länge. I allt du gör, be Gud om att Han ska sända sin Helige Ande till att ge dig inspiration om vad du kan göra. Det kan verka absurt att sådana handlingar skulle förhärliga Gud, men ta en titt i Bibeln, de flesta av profeterna var konstiga. Hesekiel rakade av sig allt hår, Jeremia gick omkring och bar på ett ok, Hosea gifte sig med en prostituerad och Johannes Döparen bodde i öknen, klädde sig i kamelhår och åt gräshoppor.

Detta kan ju låta realistiskt så länge det är på liten nivå – men hur praktiserar man den tredje vägen när det gäller storskaligt krig? Då hjälper det knappast med ett par lärjungar som springer runt nakna. Men vi får minnas att den tredje vägen är profetisk och mynnar ut i inspiration från Anden. Den uttrycks i kärlek, och genom att bekämpa kriget inifrån genom att sprida vidare kärlek till andra tills de inte vill döda längre. Det enda botemedlet mot krig är fred, och fred får man varken genom krig eller passivitet utan kärlek.

Annonser

7 kommentarer

  1. Låt mig berätta hur jag ser på det, som kristen. Jag tror att många konflikter kan lösas genom icke-våld och genom att älska, inte hata, sin nästa. Men det finns konflikter som inte kan lösas på andra sätt än genom att man går emellan, att man skyddar offret från förövaren. Detta måste ibland ske med våld. Om det krävs våld för att skydda oskyldiga från den Onde så är jag beredd att göra det, om jag så måste stå till svars inför Gud på slutdagen. Hade jag genom att skada eller döda Behring Breivik på Utöya kunnat rädda så ett enda oskyldigt liv, så hade jag gjort det.

    • Hej J.A.! Eftersom Gud är allsmäktig håller jag inte med om att det finns situationer som inte kan lösas på andra sätt än genom våld, se http://helapingsten.wordpress.com/2009/09/19/krig-del-5-en-bevapnad-man-anfaller-din-familj-%e2%80%93-vad-gor-du-da/

      • Gud är allsmäktig men det gör inte att våld är fel i alla situationer. När Abram förföljde och slog rövarna som hade tillfångatagit hans brorson var inte det fel. Jesus säger att vi skall ”vända andra kinden till”, dvs inte söka straff eller hämnd, men det är inte samma sak som defensivt våld. Våld är generellt ett väldigt dåligt sätt att lösa konflikter på, men det är inte något som uttryckligen förbjuds i Skriften.

        • Jesus förbjöd våld och uppmanade till att vända andra kinden till eftersom nådesförbundet inte innebär dom utan förlåtelse, när Paulus förföljde de kristna i Apg gjorde de inte som Abram utan väntade på att Gud skulle rädda dem. Jag har skrivit en hel del om detta här: http://helapingsten.wordpress.com/kan-en-kristen-delta-i-krig/

      • Gud hade visst kunnat stoppa all synd på jorden, men för att lyckas med detta hade han varit tvungen att hindra alla människor från att göra det onda. Den fria viljan hade alltså varit ett minne blott och därmed hela meningen med skapelsen. Gud vill inte vara tyrann och påtvinga folk att lyda honom.

        Förövrigt skulle väl Gud ha kommit på en ickevåldslösning på Gt-krigen om det alltid finns andra sätt att lösa problem på.

  2. Väldigt inspirerande text Micael! 🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s