Jesus är Herre!!

Ovanstående käcka formulering är en av kyrkans viktigaste bekännelser, om man bekänner att Jesus är Herre och tror att Gud har uppväckt Honom från de döda kommer man bli frälst och få evigt liv (Rom 10:9). Vad innebär då att Jesus är Herre? Här följer tre aspekter jag kommit på:

1. Jesus står över alla världens härskare och ledare, Han är herrarnas Herre, kungarnas Kung och statsministrarnas Statsminister. I fornkyrkan vägrade man böja sig för kejsaren, istället för Caesar är herre sa man att Jesus är Herre. ”De handlar alla mot kejsarens påbud och säger att en annan, en som heter Jesus, är kung.” (Apg 17:7). Vår lojalitet och bekännelse går till Kristus, inte någon jordisk ledare.

2. Jesus har all makt, när vi säger att Han är mäktigare än alla politiker är det för att Han faktiskt är det, för Bibeln säger att ingenting är omöjligt för Gud (Luk 1:37). Hur mycket makt en president eller diktator har, kan han (det är ju oftast en han) inte göra det omöjliga, men det kan Gud. När vi ser Gud göra det omöjliga, till exempel genom att bota en obotligt sjuk, är det inget som står i konflikt med kristen anarkism utan tvärtom bekräftar den. Att Jesus är Herre och allsmäktig är inte en trevlig liten etikett som vi klistrar på Honom för att det ska låta maffigt, utan det stämmer.

3. Jesus är vår ledare, och vi ska lyda Honom. När Mannen Med All Makt säger att man ska göra något, då gör man det. Lyckligtvis är Han en otroligt god, barmhärtig och kärleksfull Herre som förlåter oss när vi inte lyckas, men det är ingen orsak till att sluta sträva efter ett liv i rättfärdighet och helighet (Rom 6:1-2). Jesus sa åt oss att älska våra fiender, skapa fred, dela allt med de fattiga, visa gästfrihet, hjälpa de sjuka och svaga etc. Om vi kallar honom Herre och Ledare ska vi inte bara säga ”ja, det låter ju vettigt”, vi ska göra det också.

Annonser

2 kommentarer

  1. Varför skriver man alltid ”Jesus är herre” och inte ”Jesus är herren”?

    • God iakttagelse! Folkbibeln gillar att skriva ”Herren”, många gånger menar vi Herren men säger Herre av tradition. Att jesus skulle vara en herre bland många är en irrlära som vi definitvt måste gå emot. Gud välsigne dig!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s