Gott nytt år?


Vill bara påminna oss alla om att kyrkan firade sitt nyår den 1:a advent.
Det är lätt att se det som en skitsak att fira nyår imorgon, alla andra gör det. Jag har inga problem med att ställa till fest imorgon, ska faktiskt göra det med goda vänner. Dock har det varit till stor hjälp för mig att fundera en gång extra innan jag sagt gott nytt år den 31:a december. Inte för att det är fel att fira nyår då men för att lyfta fram kyrkans eget nyår, som en sätt att centrera mitt liv kring Jesus Kristus. Som ett sätt att visa på att jag tillhör ett alternativt rike med ett annat sätt att se på tid och årscykeln.

Kyrkans år börjar med att förbereda sig för ankomst. Just nu är vi inne i ett firande av den ankomne. Låt morgondagen få handla om just det.

(Bilden ovan speglar på inte sätt en teologi eller filosofi som kristen underjord står för!)
Fred

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

