idéerna kommer inte frälsa världen

Jag läser mycket böcker, jag analyserar mycket argument, jag läser mycket mer texter på nätet och jag diskuterar det jag läst med mina vänner, främmande människor på krogen eller i kyrkan, har föredrag, samtalskvällar och diskussioner. Jag predikar mycket med ord, jag läser bibeln.

Jag gillar organic church, emerging church, anabaptism, post-strukturalism, fornkyrkotext samlingar. Jag gillar anarkism och anti-hierarki.

Jag läser mycket, tänker mycket. Jag gillar ickevåld…

 

som idé.

 

Jag gillar gästfrihet

 

som idé

 

Jag gillar rättvisa, jämnställdhet, enkelhet, deltagandekultur

 

som idéer.

 

Men det är aldelles för lätt att jag bara läser böcker och slukar idéer om detta och detta, om att va kyrka i en postmodern tid, om att söka leva lärjungaskap, om att vi skall ta Jesus undervisning som vägledande för oss idag. Och så stannar det där. Till och med idéer om HUR detta skulle gå till stannar oftast där, som en slags hypotes att teoretiskt testa.

 

Kära pappa! Rädda mig undan min skolträning där jag är allt för bra på att teoretiser, kritisera och analysera, men som inte tränat mig på att kramas, bråka, lösa konflikter och förlåta.

 

Visst teoretiskt kan jag tänka att även texter och tankar är praktiker, absolut. Men de ger ändå allt för sällan genomslag i min livsstil, i min livsföring.

förlåt världen

 

och ironin finns där, du läser nu en text.

14 kommentarer

  1. […] Ibland blir jag ganska trött på mina medsyskon på både sidor av debatten om de abrahamitiska religionernas historiska äkthet. Jag läste en ganska intressant recenssion av Hans Furuhagens bok Bibeln och Arkeologerna. Hade min läslista inte redan varit allt för lång och hade jag inte läst ett intressant inlägg från kristen underjord om det där med att läsa och teoretisera. […]

  2. bara Gud kan…
    Tack Elof för att du delar med dig!. En dragning till det anti-hierarkiska kan exempelvis likaväl vara ett uttryck för maktlystnad som inte ser sig kunna nå toppen och därför resignerar med flagan i topp, som en konsekvens av kärlek till medmänniskorna. Men vi har, mig veterligen, inga andra kompass än att gå mot den tydning som gör oss varma och förhoppningsfulla i hjärtat och att läsa i Skriften. Mycket lite är vad det ter sig vara. När vi drar fram och får höra att många människor blir berörda av våra kunskaper och att en efter en kommer till tro efter våra vackra tal och allting vi gör verkar helgonlikt och fint blir inkubationstiden för högmodsjukan inte lång. Får vi däremot smaka giftet (som är motgiftet) av att någon (även om denne någon är vi själva) tar oss ”med byxorna nere” är läkningen nära…

  3. bra sagt min vän! att faktiskt börja praktisera saker o ting är ju som att ge sig ut på tunn is. det är enklare att hålla sig till idéer och teorier, det blir inte lika skitigt och osmidigt som när man tar små steg och lever ut det i vardagen (och inte lika obekvämt..).

    jag delar verkligen din längtan att leva ut saker o ting. vi får ta små steg i taget!

    en näve uppmuntran till dig från malmö.

    fred

  4. bra!

  5. känns lite för välbekant även för mig… tyvärr. Kyrie eleison!

  6. smärtsamt träffande…

  7. …men jag gilar dina idéer om att idéer inte räcker

  8. Ordet… idéen, logos blev kött, carnie, människa… jag har också allt för ofta upplevt hur idéerna ironiskt nog för mig längre från Kristus. Inledningsmonologen till V för Vendetta var ett smärtsamt uppvaknande… rekommenderas varmt.

    Josef

    • alltså filmen v för vendetta, inte serien. Den diskuterar anarkism på ett väldigt subtilt sätt som både är attraktivt och förfärligt samtidigt.

  9. Jag tror vi alla längtar efter mer handling och mindre teoriteserande, mindre prat.

    • Varför denna motsättning mellan handling och teori? jag tror vi behöver mer teori, mer prat (eller samtal iaf… dvs möten där vi ger av oss själva till varandra) och mer handling. Vi behöver förstå mer av varifrån vi kommer, varifrån våra tankar kommer, och grunda handlingar i denna förståelse.
      Men vi behöver också förstå att det inte är idéerna som frälser oss, det Jesus eller nåden.
      Jesus själv ägnade sig rätt så mycket åt prat och en del teoretiserande faktiskt. Men det var människocentrerat och inte idécentrerat… som jag tolkar det.

  10. Det är så sant, vi läser för mycket i västvärlden. I kyrkan i syd gör man. Och DÄR är det väckelse.

  11. […] en annan presentation här, och tankar som påminner om detta här. Categories: Om en Film Taggar:Idé, Idealism, Jesus, Kärlek, Lagen, Legalism, Remember, V […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

