Rasister i regeringen är inget nytt

Över gårdagskvällen och under natten uppdaterades det med sorgsna statusuppdateringar, arga blogginlägg och upprörda mail. SD har kommit in i riksdagen, och kanske regeringen…

Mina vänner, det är bra att ni är upprörda över att det finns rasism i maktens korridorer, men… trodde ni verkligen att rasismen inte funnits där innan? Under flera år har papperslösa flyktingar, de som växt upp i miljonprogramsförorten och de som råkar ha andra seder och bruk än vad som uppfattas normalt, stängts ute, mobbats, diskvalificerats, diskrimineras, dödats, misshandlats… endast av den enkla anledningen att dem inte verkar ha samma ursprung som ”en vanlig svensk” eller inte råkar vara medborgare i Sverige. Detta mina vänner är rasism, och det är inget nytt med det.

Att SD nu sitter i maktposition, ger oss kanske en ny glöd att kämpa mot den här rasismen, bra i så fall. Men om det blir SD som är fienden och inte rasismen, ja då är kampen helt i onödan.

Lämna nu hoppet till att makthaveriet och 4deårs avlatsröstningen skall kunna stoppa rasismen, forma gemenskaper som släpper in, välkomnar, stöttar, gör aktioner, lever ut, festar in, ett annat system… och gör det fort.

för det har suttit rasister i regeringen i aldelles för många år.

(soundtrack till inlägget: Svenska Akademien – Framåt)

43 kommentarer

  1. Amen!

  2. precis. man bekämpar inte rasismen genom att rösta bort dem eller att ”kasta sten”. jag tror att kärlek och respekt leder till kärlek och respekt. det är upp till varje människa att föregå med gott (eller dåligt) exempel, och det är det man får sätta tillit till. att gud kan verka genom vårt goda bemötande mot andra människor.
    det är min övertygelse iallafall.

  3. Kanske behöve också sveigedemokrater kärlek och respekt. Att kalla någon rasist är en allvarlig anklagelse, och när nu sverigedemokrater själva påstår at de inte är rasister, bygger alltså Ohlys, Reifeldts och er retorik på att de ljuger.

    Det håller inte. Det är ett ovärdigt sätt att bemöta människor av annan uppfattning än er själva. Här är det på sin plats att jag inte är sverigedemokrat. Men deras åsikter är tillåtna enligt svensk lag, och de har valts in på demokratiskt godkända grunder. Och kanske har de t.o.m rätt i att även invandring måste kunna diskuteras. Eller tycker du att människor verkar må tipp topp i Rinkeby och Rosengård?

    Har vi inte ett ansvar även mot dessa människor som vi accepterat som våra egna?

    Så jävla trött på att alla skriker RASIST, hela tiden utan eftertanke.

    • jag står fast vid att SD har rasistiska idéer i sin politik, jag står fast vid att även övriga delar av riksdagen har det i sin. Om du läser texten ovan igen kanske du finner att jag talar mot rasismen oavsett om den finns i SD eller MP.

      Rasistiska åsikter är tillåtna, har väll aldrig promotat att det skulle vara olagligt att va SDare?

      känner du mig Tubbo? för jag vill mena att jag har tänkt till innan jag kallat SD eller sveriges invandringspolitik för rasistisk.

      jag försöker visa kärlek mot alla, även sverigedemokrater och statsministrar. Misslyckas jag? ja ofta… men jag tänker inte visa kärlek mot rasism som sådan.

    • och ang. att disskutera kring invandringen, absolut. Du har nog inte läst den här bloggen så länge, för vi är ganska tydliga med att vi vill stötta invandrare och asylsökande, så dessa frågor diskuterar vi, det gör så vitt jag vet även de flesta andra i riksdagen..

  4. Jo, jag läser den här bloggen vid tillfälle. Jag har läst hur någon av er ville ”sparka och slå” vad ni kallar rasism.

    Jag skulle kunna hålla med om att sveridemokrater har gett uttryck för fördomar, men steget över till en klinisk rasism kan jag inte finna.

    Vad jag menar är att innan det fanns något som hette SVerige och Noprge snackade vi skit om dom i grannbynn. Sedan snackade vi skit om norrmänn och finnar. Nu handlar det om muslimer. Det här är tyvärr ett ganska mänskligt drag, och araber snackar säkert skit om perser och svennar.

    Det är inte rasism.

    • jo det är rasism

    • och ang ”sparka och slå” så måste du ju läst att han egentligen inte ville det för att han va pacifist. Men det e klart, det låter inte lika bra att citera det!

      • Ok, vi kan ta hela jävla citatet så får vi ser hur bra det egentligen såg ut:

        ”Jag kallar mig för pacifist, men när det kommer till rasism så har jag svårt att kontrollera mig. Jag vill bara krossa dom med slag och sparkar. Nu tror jag att det finns en annan väg, men jag har inte kommit på den än. ”

        Och ni kallar er kristna?

        Sverigedemokraternas politik blir inte heller till rasism bara för att du uppgivet retirerar till ”jo det är rasism”. Det är inget argument, det är en fördom, för fan.

        Tror du att ordet RASIST, skriket med en gäll AFA-röst, är någon sorts trollformel som kan förvandla lögn till sanning?

        Allt jag ber om är att rätt ska få vara rätt, och att du lyssnar på det här:

        En invandrare syn på SD..

        • Tubbo, en så länge är det du som står för skrikandet här inne, du får gärna diskutera med oss/mig, men håll en bra ton så blir det både sakligare och bättre för oss alla.

          Citatet du visar stödjer ju det jag sa, att han inte ville det egentligen, utan vill hitta andra vägar än våld..

          Vi håller nog inte med varandra om definitionen av rasism då helt enkelt. Så då kanske vi kan lämna det.

          AFA har jag inte mycket för, så det vet jag inte vad du fick ifrån..

          tror du också behöver läsa mitt inlägg igen, där jag itne bara beskyller SD för att vara rasister, utan faktiskt istort sätt hela det svenska systemet inkl. sossarna och moderaterna.

          Vad vill du att jag ska säga ang. klippet? Bara för att någon är invandrare håller jag inte med honom om det han säger är bra med SD.

          • Ok, jag ber om ursäkt för min otrevliga ton, och kanske är det inte rätt av mig att ge er skulden för vad jag anser är en allvarlig misshandel av sanningen.

            SD är inte ett rasistiskt parti. Ja, sossarna har varit ett rasistiskt parti. De utnyttjade rasbiologins metodik då de tvångssteriliserade 1000-tals människor för att utesluta oönskade gener ur befolkningsstammen, i syftet att bevara den svenska rasens renhet, det är rasism.
            T.o.m. Jan Guillou, som granskat SD, konkluderar att SD inte är rasister:

            Att dom vill minska invandringen gör dom inte per automatik till rasister, så länge deras skäl till detta har att göra med rasbilogi. Det har det inte.

            Jag vill bara att rätt ska vara rätt, och jag skräms av den mobmentalitet som nu piskas upp. Senast inatt knivskars en man för att ett gäng TRODDE att offret var sverigedemokrat. Det måste vara min uppgift som kristen att inte bara skydda invandrar mot hatbrott, men även sverigedemokrater.
            Kommer du bli förvånad när vi ser de första morden?

            En rasande pöbel med guldfiskminne men utan argument är inte ett stabilt instrument för maktutövning, särskilt när kontrollen över informationen börjar svikta( Citat snott från en annan bloggare).

            • vi är övertygat ickevåldsliga i Kristen Underjord, så våldet kommer vi aldrig att stödja oavsett mot vem det riktas, invandraren eller sverige demokraten.

        • Jag kan faktiskt hålla med om att man inte bör kalla SD rasister, även om det är bevisat att vissa är det (t.ex. toppnamnet i Trollhättan) och det är sannolikt att många är det på insidan står SD officiellt inte för en rasistisk politik utan främlingsfientlig, eller kulturrasistisk. Rasism bygger på att man diskriminerar folk pga raser eller etnicitet. Främlingsfientlighet att man gör det pga kultur, religion eller beteende. Även om det som sagt är troligt att många sverigedemokrater bör man inte påstå det utan bevis, och man ska inte kalla SD:s politik rasistisk, utan främlingsfientlig.

          Däremot vill jag poängtera att invandraren i youtubeklippet du länkade till var skåning och att invandrare i allmänhet är den grupp som allra minst röstar på SD, 0,6 i VALU. men naturligtvis är det ingen omöjlighet att en främlingsfientlig invandrare som anpassat sig efter den svenska kulturen vill porta andra. Det är bara sällsynt, främst förekommande i Skåne.

          • jag sätter nog ett större likhetstecken mellan främlingsfientlighet och rasism än vad du gör. Men förstår vad du säger.

            • Min erfarenhet är att man vinner mycket om man är överens om vad SD står för när man debatterar med Sverigedemokrater, en debatt som går ut på ”du är rasist!” ”nähä!” ”joho!” förstärker SD-medlemmens tro att han/hon inte är rasist. Och sen bör vi använda den gängse definitionen av rasist för att begreppet inte ska förlor sitt värde, att diskriminera folk pga ras/etnicitet. Det står SD inte officiellt för.

          • Jag har inte studerat SD´s partiprogram, jag har endast tagit del av vad t.ex Jimmie Åkesson sagt.

            Han har ju argumenterat för att de invandrare som redan finns här på inget sätt skall utsättas för diskriminering, utan tvärtom skyddas av svensk lag i lika hög utsträckning som etniska svenskar.

            Man vill däremot minska invandringen, och skälen tycks vara legitima. Det handlar först och främst om ekonomi.

            Jag glömmer aldrig Sahlins svar på en reporters fråga om hur mycket invandringen kostade:

            – Du borde skämmas!

            Varför ska man skämmas för att man undra hur mucket det kostar? Har jag inte rätt att fråga?

            Alltså, personligen är jag för fri invandring. Jag vill inte säga nej till någon som vill bygga ett hem här hos mig, men i och med det märkliga bidragssystem som ytvecklats är inte det möjligt. Vårt system bygger på omfördelning. Man omfördelar resurser till de allra mest svaga. Det är rätt och gott, men den bild som lurar i mångas medvetande är att resurserna omfördelas från våra arbetlösa, sjuka gamla. Vilka annars har vi att ta ifrån? de resurser vi har tillgång till kommer från de arbetande som redan nu lever under en mycket stor skattebörda, och vi får inte ens fråga hur mycket det kostar. Nej, vi ska skämmas om vi gör så.

            Det är inte rätt och gott.

            Jag håller alltså inte ens med om att man kan kall SD för främlingsgientliga. De är invandringskritiska.

  5. Jag måste erkänna att ett alternativt system känns mycket mer önskvärt så här efter valet =(

    • det hoppas jag att det alltid gjort för dig! Du är ju döpt och tillhör kyrkan!

      • Oj då, där var det inte mycket utrymme för andra tolkningar av skriften.

        • josefin: det jag syftar på är såklart Guds Rike, som är det annorlunda systemet. Alla andra riken/system är ju inte eviga eller våra hemland längre när vi genom dopet har adopterats in i Guds familj, då är det våran familj.

          ”här är inte jude eller grek…”
          ”här på jorden har vi ingen stad som består…”
          ”vi söker vårt hemland som är himlen…”
          ”mitt rike är inte av denna världen…”
          ”Guds rike är mitt ibland er/inom er…”

          Sen undrar jag vad som gör att bara för att jag har en tydlig hållning i en fråga att t.ex. du eller någon annan inte har utrymme att tycka annorlunda?

          • Jag misstolkade dig där, Ibland blir det så när jag läser för snabbt. Och då blir det lite pinigt såklart. Jag håller med om att Guds rike och allt som det står för är att föredra framför det som kallas demokrati. Det jag menade med att det inte fanns tolkningsfrihet för var hur man ska agera här i världen men det var inte det som syftades på så då spelar det inte så stor roll. Och vem är jag att säga vad som är okej att tycka här på bloggen eller inte? Jag är allenast en läsare och inget mer. Jag ber om ursäkt att jag klantade mig där…

        • Tja, det kan ju rimligtvis bara finnas en tolkning av Skriften som är sann. Kyrkan kan ju inte utgöra ett nytt system samtidigt som det inte gör det?

          • Men vem har då den sanna tolkningen?

  6. […] många människor är ledsna och besvikna över att vi fick in ett rasistiskt parti i riksdagen. Att det sitter rasister där är inget nytt. Det som är nytt är att SD delvis bekänner färg. Vad det leder till är svårt att säga, men […]

  7. Ursäkta mig, men vilken smörja! Det finns ingen strukturell rasism i Sverige idag, det finns förvisso diskriminering både mot minoritetsgrupper och mot den (till större delen kristna) svenska majoriteten, men inget sådant är lagligt. Att låter nyanlända migranter ta ansvar för sina liv och att inte överösa människor (både invandrare och andra grupper) med skattepengar är inte rasism. Det är uppmuntra till eget ansvarstagande och att ge människor ett värdigt liv. I jämförelse med andra länder runt om i Europa har Sverige en väldigt generös flyktingpolitik.

    Hur kan man som kristen inte stödja alliansregeringen? Trotts dess fel och brister (s-politik-light) är det den av alternativen som best respekterar äganderätten och bevarar, eller åtminstone vill låta människor bevara, västerlandets kristna värderingar. Det är djupt okristligt att vilja tvinga människor att dela på allt och att inte respektera äganderätten. För min egen del fasar jag över att miljöpartiet, ett parti som vill avskaffa försvaret och, är för kvotering och vill påtvinga människor genuspedagogik, kan komma att få något inflytande över en framtida alliansregering. Det går inte ihop med mina kristna västerländska värderingar.

    • Att följa en hemlös jude från ett land i mellanöstern som avsäger sig makt, våld och som predikar ett radikalt budskap om gästfrihet går nog inte ihop med det så kallande ”kristna västerländska värderingarna” …

      Sen skulle jag vilja påstå att det visst finns strukturell rasism i sverige, vad vet du om schengen i förhållande till invandring? vad vet du om sthlms programmet?

      Sen räcker det ändå inte, för det rike som vi kristna skall söka välkomnar främlingar, sverige välkomnar vissa främlingar.

      Sen står inte valet mellan vänster eller höger… Guds rike är bortom sånt..

      ”Hur kan man som kristen inte stödja allians regeringen” jo:
      – Alliansregeringen bygger på en syn på Marknaden som liknar avgudadyrkan (du kan inte tjäna både Gud och Mammon)
      – Alliansregeringen vill ha militär närvaro i afganistan, och inte dra ner på försvaret (Älska dina fiender)

      för att nämna två saker.. men därmed vill jag också säga att vänsterblocket gör sig skyldig till liknande fel, eller andra lika allvarliga.

      Ägaderätt är inte kristet (ge åt den som ber dig och kräv det inte tillbaka)
      västerlandets kristna värderingar… vilka är det???
      Vem har sagt nått om att tvinga folk att dela på allt? Inte vi.. kanske vänstern.. men Jesus och de första lärjungarna började dela på allt för att det var det naturliga att göra i hans efterföljelse.

      ush den hemska genuspedagogiken… tänk vad hemskt att kvinnor och män slipper sitta fast i förtryckande könsroller. ”här är varken jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna…”

      I jämförelse med Europa stämmer inte din bild alltid, vi får t.ex. kritik från FN i hur vi handskas med ensamkommande flyktingbarn och flyktingar från Irak.

  8. Att vilja minska invandringen med ca 90% speciellt från utomeuropéiska länder tycker i alla fall jag bottnar i rasism, det är något som Jimmy Åkesson strävar efter

    Idag är det inte något parti i riksdagen förutom SD som vill gå ut ur EU. Schengenmentaliteten gör det väldigt svårt att komma till Sverige från tex afrika.

    Jag hävdar därmed att faktiskt alla valda partier gör sig skylldiga till rasism. Annorlunda från oss andra? Kanske inte, men vi besitter inte makten.

    • V vill också ut ur EU tror jag.

      • Det står inte i deras program längre. Jag kan bara spekulera att det har med samarbetet av socialdemokraterna att göra.

  9. Jag tror det är väldigt, väldigt viktigt att vi älskar Sverigedemokrater, det finns inget annat sätt att bekämpa dem. Deras tro bygger på hat och de går igång på hat, oavsett om det riktas mot invandrare eller dem själva. Kärlek bryts de dock ner av.

    http://helapingsten.wordpress.com/2010/09/18/framlingskarlek-och-fiendekarlek/

    • Jag tror inte majoriteten av Sverigedemokraterna är så hatiska som de målas upp i föregående inlägg. Det är nog ganska lätt att tycka att man gör landet och dess invånare, inklusive invandrare, en tjänst genom att rösta på SD. Deras Invandrarpolitiska program är rätt fint formulerat emellanåt och tänker man inte på ett djupare plan än vad som presenteras där kan man nog lätt tycka att partiet bara vill väl.
      Och vad gäller det fundamentala i partiets invandrarpolitik tror jag det handlar mer om rädsla än hat.
      Men visst är Kärleken svaret på problemen i världen, inte politiska partier.

      • Naturligtvis spelar det roll var man drar gränsen Sverigedemokrater, vissa röstar ju på partiet för att de tar fel valsedel. Men det är i dess själva essens omöjligt att vara aktiv sverigedemokrat och argumentera för deras politik samtidigt som man älskar invandrare, det kräver inte mycket logiskt tänkande för att se att deras politik diskriminerar dessa. Ta bara att skära ner invandringen på 90 % som är deras mest kända förslag. 90 % av Sveriges befolkning inser att det innebär lidande för invandrare.

        • Det är ju pga endast ca 5 % av invandringen till Sverige är flyktingar. Övriga 95% är ngt annat. De flyr, juridiskt sett, inte från ngt. Som Europas mest naiva och generösa land kan vi förstås skippa regelverket helt och öppna gränserna, men samtidigt bör man väl skänka en tanke åt alla svaga människor här.

          Man bör komma ihåg att de svaga människor vi redan har, hamnar i kläm eftersom de inte tillhör en tabubelagd grupp som automatiskt får stöd. pga rådande paradigm.

          Jag förespråkar en mer genomtänkt och därmed restriktiv invandring, alternativt att man behandllar asylsökande lika skeptiskt som man behandlar alla övriga. Med andra ord behandla alla människor lika. Och ställ lika stora moraliska krav på alla människor.

          • Daniel: att du skriver att man skall behandra asylsökande lika skeptiskt som alla andra.

            Jag antar att du varken känner några asylsökande eller har någon större inblick i regelverket för asylsökande. Att säga att de inte behandlas skeptiskt är verkligen galet. Jag känner personligen många och har inblick i en del fall där migrationsverket helt enkelt väljer att misstro information från officiella sammanhang på grund av att de säger sig kunna se hos de sökande om de är ärliga eller inte. Det finns syskon som kommit hit av samma anledning, där en får stanna, en annan inte. Det finns fall där ensamma barn skickas hem till krigszoner. Där mordhotade och attackerade irakier skickas hem för ”det var inte ett tillräckligt personligt hot” och som sedan dödas när de kommit hem.

            Jag skulle vilja påstå att det får långt värre konsekvenser för en person från en krigszon att få ett nej hos Migrationsverket än för en person att få nedsatt arbetslöshets ersättning.

            Du får gärna tycka att vi borde ha mindre invandrare, men hitta inte på att asylsökande har det enkelt eller inte behandlas med skepsis. Det visar bara på din okunskap.

          • sen stämmer inte dina siffror heller. Över 50% av invandringen/asylsökande kommer de senaste åren från krigsdrabbade områden.

            • Du får gärna vara lite mer exakt. med villka år du avser med ”senare år”. Här kommer data från två specifika år.

              Av de 99 485 som invandrade 2007 var det (utöver en
              del kvotflyktingar) endast 1113 som fick
              uppehållstillstånd på grund av att migrationsverket
              ansåg att de var flyktingar i enlighet med riktlinjerna i
              FN:s flyktingkonvention. Betydligt fler, 29 515 fick
              uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning.
              14 146 personer fick uppehållstillstånd för att de
              ansågs vara ”skyddsbehövande” eller ha ”synnerligen
              ömmande skäl”. Dessa är samlingsbegrepp för skäl
              för uppehållstillstånd som det inte finns stöd för i
              FN:s flyktingkonvention men som Sverige valt att
              införa på eget bevåg.

              År 2006 valde svenska staten att bevilja Permanent uppehållstillstånd åt
              14 823 personer som befunnits inte vara flyktingar
              eller ha andra giltiga skäl för uppehållstillstånd men
              som vägrat acceptera utvisningsbeslut och stannat
              kvar i landet illegalt.

              De sistnämnda 14 823 från 2006 som valt en sådan start på sin vistelse i Sverige är säkerligen ingen vinst för integrationen. Hur ska ömsesidigt förtroende kunna byggas när grunden utgörs av dylikt bedrägeri? Min fråga blir också om man som kristen (som vanligt höll jag på att säga) ska blunda för fakta och gå på blind och Pauluslik ”dåraktig” tro och lydnad?

              OBS, Jag tycker det är fint med människor som vill gott, men jag anser också att alla människors världsbild bör problematiseras, min egen inkluderad.

              Take care

              • kanske är jag för lös i min definition av krigsdrabbade områden, men jag menar konflikt om råden. Av dina siffror ovan är det i så fall minst 15 259 som har det av den anledningen, de med familje anknytning är också ofta därifrån, det gäller att inte bara se varför de fick stanna utan också var ifrån de kom. Detta är också endast de som fått uppheållstillstånd, det handlar alltså inte om alla som är under asylprocess, lever gömda, andra papperslösa och de som väntar på besked.

                • Aha, mysigt och trevligt.
                  Jag sätter mig glatt i ringen. Eller ja, kanske inte fullt ut.
                  Nu börjar det dock bli orimligt smalt i kommentarfälten. Kanske en ny layout vore på sin plats. Eller är det min eländiga webbkunskap
                  ?
                  Jag vet inte säkert.
                  .
                  Avslu
                  tar me
                  d siff
                  ran
                  12
                  56
                  . Helig siffra för min nya tro , kallad
                  Charta 345. (Vi utgår inte från att Jesus var anarkosyndikalist, däremot anser vi att Maria Magadelna var det. På goda grunder dessutom.

                  Ni (du) ska dock ha absolut full cred för att ni (du) trots allt inte är mainstream ”Jan Helin”-hycklare.

                  Utan ”the real deal”. Så mkt inser jag.
                  Lycka till. Må sanningen och icke-våld vinna.

                  /D

  10. Sakralt spam: 10 oktober ber 100 miljoner kristna för de fattiga. Uppmana din församling att be följande bön http://wp.me/pxtsJ-rj – & sprid ordet vidare!

  11. Tack för att du öppnade mina ögon lite mer!:)
    Det är precis lika populistiskt(om det är rätt ord) av mig att bara rikta mitt hat mot ett parti. Helt sant, rasismen finns över allt. Vi svenskar är i stor utsträckning smygrasister, proklamerar nolltollerans och skyller det hela tiden på någon annan.

  12. […] till främlingsfientlighet, som Kristen Underjord förtjänstfullt pekade ut i inlägget Rasister i den svenska regeringen är inget nytt. Även Kolportören är på samma spår. Se detta för bara ett av många exempel på den svenska […]

  13. […] till främlingsfientlighet, som Kristen Underjord förtjänstfullt pekade ut i inlägget Rasister i den svenska regeringen är inget nytt. Även Kolportören är på samma spår. Se detta för bara ett av många exempel på den svenska […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

