Rasmus: Hur ska vi som kristna bekämpa rasisterna?

Vår vän och Kristen Underjordare Rasmus var med på frizon, det väckte en reflektion om hans engangemang. Här kommer hans ärliga frågor och funderingar:

Hur ska vi som kristna bekämpa rasism?

När jag stöter på olika typer av främlingsfientliga grupper, klistermärken och annan propaganda, så tänder jag till och ser rött! Jag kallar mig för pacifist, men när det kommer till rasism så har jag svårt att kontrollera mig. Jag vill bara krossa dom med slag och sparkar. Nu tror jag att det finns en annan väg, men jag har inte kommit på den än.

Jag kommer från Dalarna, och tyvärr så är rasismen ganska utbredd här. Svenska motståndsrörelsen (SMR) har sitt starkaste fäste här och det finns flera andra främlingsfientliga grupper representerade i dalaregionen. Men vi har väldigt lite av folk som står upp mot dom. Det finns människor som gör det, men väldigt många är passiva och låter dom hålla på med sitt.

SMR är en av dom våldsbenägnaste grupperna. Dom har regler som säger att dom måste träna kampsport två gånger i veckan och när dom är ute och delar ut flygblad så ska dom helst bära kniv som kan användas i nödvärn, och dom är aldrig sena på att ta till slag å sparkar istället för argumentation.

Men hur ska jag som kristen och pacifist bemöta dessa grupper och personer? Jag vill stå upp för rättvisan och inte bara gå förbi och vara passiv när jag träffar på dom eller deras propaganda.

Hur tänker ni kring att motarbeta rasism och främlingsfientliga grupper?

Sen skulle jag vilja ha hjälp att be för ledarna inom SMR. Jag vill att vi ska be att dom ska finna den sanna kärleken i Jesus och lämna hatets väg. Jag tror att bön kan förändra, men jag tror att vi även måste agera på andra sätt. Hur tänker ni?

Frid!

Rasmus

9 kommentarer

  1. Bra! Men en svår fråga.. Antar att det bästa sättet är att spöa dom verbalt? Eller bara att försöka ge dom kärlek när man möter dem..

    Oerhört svårt detta. Min spontana reaktion är den fega och gå därifrån.. Dumt.

  2. Rätt fråga!

    Jag tycker man kan skilja mellan vad man bör göra med deras propagande, och hur man bör bemöta dom som personer. Deras propaganda/utrustning tycker jag man kan förstöra om man har möjlighet, tex riva ned affischer o klistermärken. Men hur bemöter man dom när dom är ute på uppdrag? Några atlernativ:

    -Ignorera (men nazism, kan man verkligen tiga ut den?)

    -Bli arg (mer för att markera att man är emot inför andra, och inte är rädd, och för att göra det jobbigt att vara ute, än för att vinn övertyga dom)

    -Alternativ tårtning. Ge dom en tårta istället. Säga att man hatar deras budskap men vill bry sig om dom som människor.

    -Lyssna och samtala. Försöka förstå. Varför har dom hamnat i detta? Vad gör gud i deras hjärtan? Finns det något att knyta an till för att locka dom bort från bajset? Risk: att det på torget uppfattas som om man står där och är intresserad av budskapet.

    Jag ser fram emot andras tankar kring ämnet!

  3. Ö. Ursäkta min skruttiga stavning ovan.

  4. Utan tvekan är enda lösningen att älska sönder dem. Att slå dem fysiskt eller verbalt funkar inte. Jag har debatterat med ett gäng sydafrikanska nazister, och ganska snabbt inser man det självklara: de är inte nazister för att det är rationellt att vara det, utan för att de saknar kärlek. De kan inte stava till kärlek.

    Jag tror inte ens det hjälper att riva ner deras propaganda. Men ge dem tårtor, tvätta deras fötter, se dem som människor och inte som människohatare, så kommer de ta ner sin propaganda själva. Detta är det centrala i kristen behandling av fiender: löna ont med gott.

    Rom 12:17 Löna inte ont med ont, sträva efter det som är gott inför alla människor. 18 Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er. 19 Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren. 20 Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud. 21 Låt dig inte besegras av det onda utan besegra det onda med det goda.

    I början av året deklarerade Kristen underjord att man skulle göra detta till ett år mot rasism, eftersom SD håller på att ta sig in i riksdagen och vi som inte röstar måste arbeta mot det på ett mer effektivt sätt än att rösta. Det har dock inte gjorts mycket konkret mot rasism har det slagit mig nu, och kanske är det för sent med bara en månad kvar till valet, men om du vill stoppa rasisterna Rasmus så skriv ett gäng till texter här på bloggen om varför rasism är puckat och varför rasister är älskade av Gud så bekämpar vi rasismen bättre än både de passiva och de som använder våld.

  5. Tack för kommentarerna och tankarna! Jag tror också att vi måste besegra dom genom kärlek. Men jag tycker att det känns väldigt läskigt att gå fram till dom med tex. tårta. Iallafall om jag är själv.
    Har en gång tidigare rivit sönder ett av deras flygblad en halv meter från killen som delade ut det och då började dom att knuffa på oss. När jag sen stod och skrek inga nazister på våra gator så gick hela gruppen på oss. Det gick bra just då för det fanns ordningsvakter på plats. Men efter det blev en kompis till mig hotad för att dom ville ha fram vem jag var och det vart allmänt oroligt ett tag efteråt.
    Det är väl antagligen sånt man måste räkna med, men det blir ett problem när man bor hemma hos mamma och pappa och då utsätter dom för viss fara med.

  6. Håller med om kärlek, men kärlek behöver också vara konfrontativ ibland (vilket Jesus visar genom sina tal, tempel-aktionen mm). Dessutom är det skillnad på dom som människor och det budskap dom framför. Vi bör inte ge deras budskap någon plattform genom att tex godta att deras affischer sitter uppe eller att det accepteras att dom har torgmöten. Vissa saker måste drivas ut… På vissa platser vet jag att dom haft ”skrammel-demonstrationer” där en stor grupp människor går dit och skramlar med sina nycklar. Det är rätt läckert tycker jag.

  7. jag gillar också tårtidén. Har precis läst ”huliganen”, intressant bok om en fotbollshuligan/nynazist i Tyskland som mötte Jesus och vände om. Det som framgår av boken är att det som förvandlade honom mest var när han mötte vanliga kristna som stod för nåt annat än det hat och den meningslöshet som hans vardag vanligtvis präglades av. Folk som bara visade omsorg och bjöd på fika. Så kör på tårtan du rasmus. Folks hjärtan är inte skrivna i sten, de kan förändras och smälta, framför allt om de får uppleva Jesu kärlek. Och det är den vi är kallade att visa på. Men det är klart att det är inga lätta grejer att ha att göra med, det kräver en del vishet och mod.

  8. […] Revolutionära fronten skriver klargörande om Folkpartiets flykting-politik. Rasmus skriver på Kristen Underjord och undrar  hur kampen ska gå […]

  9. Så Rasmus du känner inte för att ”sparka och slåss” när du ser alla kommunister och andra vänsterorienterade drömmare med sin propaganda? Kommunister har ju trots allt förföljt kristna sen dom kom fram!

    dessutom tror jag att svenskföraktet i förorten är betydligt värre än invandrarföraktet på landsbygden..


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

