rapport från aktion utanför migrationsverket

GUDS TÅRAR FÖLL ÖVER OSS ALLA IDAG!
Rapport från morgonbönen utanför Migrationsverket

Ösregnet var konstant maximalt denna morgonen den 11 juni kl 7:30. Denna dag åkte jag upp för rulltrappan vid pendeltågsstationen i Solna i tron om att vi var några få som tänkte sluta upp i en tidigare utlyst morgonbön och nattvard utanför Migrationsverket i Solna. (Ni kan läsa om det i tidigare poster) Efter en stunds väntande visade det sig vara 21 personer, peppade av såväl Gud och dennes ord som andra syskon; “De Fria Baptisterna” i Örebro och CPT i Malmö, som ville be tillsammans emot den oerhört inhumana behandling av flyktingar vårt land står för just nu! Vi var människor från Sollentunakollektivet, Kristen Underjord, Albykollektivet, Svenska kyrkan, New Life, Bagiskommuniteten, Vineyard och andra sammanhang som jag säkert missat att nämna (fyll gärna på i kommentarfältet om ni känner er glömda :)).

Våra rop på hjälp och böner gick och går fortfarande till vår Gud som ständigt står på den svages sida och vars son själv levt som flykting. Och som tillhörde ett förtryckt folk som har lång historia som flyktingar i exil. Våra handlingar riktar sig åt de människor som inget hellre vill än att få en fast punkt i livet att kalla sitt hem. En plats där de kan vara trygga. Våra tankar i detta nu går bl.a till de 50 kristna irakier som under stor diskretion tvångsdeporterades för någon dag sedan (många till förtryck och förföljelse) och till de barnfamiljer från Gaza som nekas uppehållstillstånd eller asyl trots den, för allmänheten, välkända situation som råder.
Rent praktiskt bjöd vi in till att be tidebön och ta del av brödet och vinet tillsammans. Tidebönen är en, för just detta ändamål, remixad version av den “Laudes” som finns i Kristen Underjords “Alternativa Tideböner”. Bönen är för många av oss en del av vardagen och fira gudstjänst kanske likaså, därför känns det naturligt att bjuda in till en del av vår vardag. Detta är också ett experiment i hur och vart man vill fira mässa.

Vad vi anser oss göra under denna lilla gudstjänst är att identifiera vår egen skuld till det dåliga system som nu råder. Vi ber om omvändelse, men också om styrka att gå Guds väg och att dennes rike skall skynda att komma; den dagen råder frihet, rättvisa och glädje! Långt bort från tandagnisslan, hunger och sökande efter skydd! Än är inte denna dag här, därför låter vi tårarna falla längs kinden likt regnet öste ner som om Guds sorg inte hade någon gräns. Vi gråter tillsammans med Gud och de förföljda denna dag och peppar varandra att i bön och arbete försöka att göra situationen lite mer uthärdlig för våra syskon på flykt från förföljelse, krig, hunger och fattigdom. Vi ber också att institutionen Migrationsverket, och det politiska system som är intrasslat i denna soppa ska smidas om till det hjälpmedel för en öppenhet och gästfrihet vi tror kännetecknar vår Gud. Att de krafter som nu styr ska falla!
/Ola

Annonser

4 kommentarer

  1. Låt oss fortsätta kampen! Mer sånt här!

  2. Jag ber för detta! Gud hör böner och prisa han för det!

    Är det något jag skulle kunna hjälpa till med? Förrutom bön? Ekonomiskt eller annat utåtriktat så är jag på! Maila gärna

    PEACE

  3. Gött Kristina!!
    Maila din adress till avbild@gmail.com så kan du få info vid nästa bön. ekonomiskt och praktiskt stödjer jag personligen nätverket: Ingen Människa Är Illegal, d har lokalgrupper i vissa större städer. Hänger du i ngn kyrka e d bara å kolla om d gör ngt eller peppa dom att börja (allt ifrån å gömma folk som behöver hålla sig undan orättvisa beslut, samla/köpa mat, bidra med biljetter för lokaltrafik om man bor i storstad, eller om man e lite påläst kan man va medborgarvittne vid asylsökandes kontakt med MV, man kan ju bara allmänt vara stöd för asylsökande som oftast lider av olika sorters stress mm)
    FRED!!
    /ola

  4. Väldigt bra aktion!

    Här är en reflektion:
    ”Vi ber om omvändelse, men också om styrka att gå Guds väg och att dennes rike skall skynda att komma”

    Guds rike har väl redan kommit. Det handlar om att börja leva Guds rike mer.

    Jesus bryter med ‘väntan’ på messias. Guds rike är en möjlighet vi kan börja leva (se Zizeks reflektion kring hur Paulus lever en ständig revolution/omvändelse).

    Proteströrelsen, marxismen och väntan på Guds rike är alla fast i väntan på något annat. Det handlar om att börja leva det samhälle vi vill ha, börja leva Guds rike här och nu. Jag tycker det fanns en gästfrihet och ett undergrävande av gränserna i aktionen vid migrationsverket. Aktionen började leva Guds rike.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s