Jag står i en tradition som pekar på ett annat system

Vi kan inte erkänna vår lojalitet till någon mänsklig regering, inte heller kan vi göra motstånd mot en sådan regering genom fysiskt våld. Vi erkänner endast en Kung och Lagstiftare, en Domare och Härskare över mänskligheten. Vi är bundna till den lag som kommer från ett rike som inte är av denna värld; vilken förbjuder oss att slåss; som förenar nåd och sanning, där rättvisa och fred har kysst varandra; som inte är indelad i nationer, som inte har några geografiska gränser. I denna lag finns varken uppdelning eller hierarkier, ojämnställdhet mellan kön. Vars officerer är Fred, vars upprätthållare av lagen är Rättfärdighet, dess murar Räddning och dess portar Lovsång. Detta rikes öde är att bryta sönder och ta över alla andra riken. Vårt land är världen, våra medborgare är hela mänskligheten. Vi älskar vårt födelseland på samma sätt som vi älskar alla andra länder. Amerikanernas intressen, rättigheter och friheter är oss inte kärare än resten av mänsklighetens. Därför kan vi inte godkänna någon hänvisning till patriotism för att hämnas någon nationell förolämpning eller skada. Fredens princip, under vilkens fläckfria fana vi samlas, kom inte för att förstöra utan för att rädda, även den värste av fiender. Han har gett oss ett exempel att följa, Hans fotspår. Gud befaller sin kärlek mot oss, i det att ”medan vi ännu var syndare, dog Kristus för oss.”

(ORGINAL: We cannot acknowledge allegiance to any human government, neither can we oppose any such government by a resort to physical force. We recognize but one King and Lawgiver, one Judge and Ruler of mankind. We are bound by the laws of a Kingdom which is not of this world; the subjects of which are forbidden to fight; in which Mercy and Truth are met together, and Righteousness and Peace have kissed each other; which has no state lines, no national partitions, no geographical boundaries; in which there is no disctinction or rank or division of caste, or inequality of sex; the officers of which are Peace, its exactors Righteousness, its walls Salvation, and its gates Praise; and which is destined to break in pieces and consume all other kingdoms. Our country is the world, our countrymen are all mankind. We love the land of our nativity only as we love all other lands. The interests, rights, liberties of American citizens are no dearer to us than are those of the whole human race. Hence, we can allow no appeal to patriotism to revenge any national insult or injury; the Principle of Peace, under whose stainless banner we rally, came not to destroy, but to save, even the worst of enemies. He has left us an example, that we should follow His steps. God commendeth his love toward us, in that ´while we were yet sinners, Christ died for us.

/William Lloyd Garrison, 1838

11 kommentarer

  1. jag snabb översatte texten anton, hoppas de inte gjorde nått. Fred

  2. Ja, vad säger man? Det är ju bra, liksom…

  3. Jag tycker dock att vi inte bara ska älska vårt land som alla andra länder utan inte älska något land alls. precis som vi inte ska älska en tvättsvamp eller en plastpåse. Det är bara sjukt och tjänar ingenting till. Gud och människor ska vi älska.

    • .. och världen, djuren, resten av skapelsen.. väll?

      • Djur i viss mån kanske, men världen och döda ting i den ska vi inte älska.

        1 Joh 2: 15 Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. 16 Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen. 17 Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet

        • Jag tror verkligen inte att man ska tänka att ”världen” (grek kosmos) betyder ”skapelsen”, åtminstone inte här. Jag föredrar att översätta kosmos med ”systemet” (ordet kan också betyda ”ordning”, ”prydnad” mm). Vi ska inte älska det som tillhör systemet.

          Jorden skapades av gud och är vårt eviga hem, vi ska inte bort härifrån, till himlen eller nåt sånt. Därför måste vi bry oss om skapelsen.

          Sen kan jag i och för sig också tveka inför ordet ”älska” när det gäller djur och växter o så. Tror inte det används så någonstans i skrifterna (det finns möjligen en text i Visheten tror jag). (I Joh 3:16 tycks ”världen” syfta på människorna)

          • nu såg jag att vi nuddade varandras svar, men jag håller inte med om att världen i Joh 3:16 skulle syfta på människorna. Var annars i bibeln gör det detta?

            sen låter du lite fundamentalistisk (nu retas jag): bara för att bibeln inte använder ett ord på grek./hebr. i en mening för att beskriva något, betyder ju inte det att vi inte får använda det, eller?

        • vad lägger du i ordet älska?

          Gud älskar världen, Jesus offrar sig för världen, Gud skapar världen god, Gud skall upprätta denna goda skapelse en gång. Gud är den vi lever rör oss och är till inom… jag ser inga problem att likna gud i sin kärlek för världen.

          Stycket du citerar handlar ju inte om vi får älska naturen eller en plats rent känslomässigt eller så, utan handlar ju precis som det också står om det som är världsligt. Världen/kosmos här står i kontrast till Guds rike och föds ur detta. Högmod, begär osv. Det handlar alltså inte om skapelsen utan det fallna som kallas världen ibland, eller köttet. Men både kött (det materiella) och världen (skapelsen) används i andra ställen i bibeln som något gott alltså något som innesluts i Guds plan. Vad jag fattat av det du skrivit tror inte du på en uppdelning i andligt/kroppsligt eller en himmel=andligt osv?

          • Allt Gud har skapat är gott, men det finns inget som säger att vi ska älska det för det. Om jag har en macka och äter av den kan jag konstatera att Gud har skapat den god och prisa Honom för det, men jag börjar inte älska mackan, skriva kärleksdikter och hyllningssånger till den och måla bilder av den på ett tygstycke som jag hissar upp på en stång. Likaså leder det till girighet om vi inte bara ser t.ex. en tandborste som något gott utan som något vi älskar och hyllar. Visst innebär det vad man lägger i ordet älska som du säger – att inte älska ser jag som absolut inte synonymt med att hata, snarare att vara indifferent.

            På samma sätt anser jag att vi varken ska älska eller hata skapelsen i sig. Genom dess skönhet ser vi Skaparens godhet, och vi ska vårda den och inte exploatera den för att människor, som vi ska älska, ska må bra, men inte för att naturen ska må bra som om den vore en organism. På samma sätt – och här vet jag att du inte håller med mig – ska vi inte orsaka onödigt lidande för djur, men jag har inget problem med att äta dem. Att jag försöker leva vegetariskt är av hänsyn till miljön, som i sin tur är av hänsyn till människor, inte att jag anser att djuren har samma värde som människan.

            • Tycker mig se en motsättning hos dig mellan att älska människor och älska skapelsen (naturen, jorden, djuren). Om så är fallet håller jag inte riktigt med. Jag har inga problem med att älska skapelsen, vårda den för dess egen skull, inte bara för människans gagn. Detsamma gäller djuren. Jag tror inte att människor och djur har samma sorts värde men absolut värde inför Gud. Det är lätt att tänka att människan är skapelsens centrum, men det är väl ändå Gud? Jag kan se skapelsen som en organism, som getts kraft att skapa. Genesis talar om hur jorden skall frambringa, potentialen finns i naturen att skapa. Min poäng är att Guds kärlek nog kan rymma både människor och natur och djur. På samma sätt borde vår kärlek kunna ges till båda delarna. Eller?

  4. Det här var en hoppfull text. Skönt att det inte är något nutida påfund att kontrastera Guds rike mot nationalstaten.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

