Jag litar på ett annat system

En av de svåraste bitarna med att följa Jesus är att lita på och räkna med Guds närvaro och ingripande i världen. Dels beror det på obesvarade böner och jobbiga erfarenheter då himlen verkat tyst och otillgänglig, men det hänger också ihop med den västerländska sekulära samhället där den andliga verkligheten förkastas som overklig. Sekulariseringens problem är inte att man inte får fira skolavslutning i kyrkan eller att KD tappar röster eller att man svär och hädar i tv. Något annat bör man egentligen inte förvänta sig av världen, om jag förstått nya testamentets författare rätt. Nej, det är snarare det sekulära sättet att tänka som är problematiskt, då det har en stark influens på oss Jesuslärjungar och aktivt delar på det ”materiella” och det ”andliga”.*

Då Gud blir människa i Jesus förenas himmel och jord, andligt och materiellt, och då Gud sänder sin Ande över lärjungarna är det en bekräftelse på denna förening. Alltså kan de som följer Jesus också lita på att Gud är närvarande i den här världen, och aktivt verkar (även om vi inte alltid ser eller känner det). Jag tror för egen del att vi ständigt måste påminna oss om detta, och inte se på tex vår arbetstid som materiell (Gud är längre bort) och vår bönestund som andlig (Gud är lite närmare). Gud är lika nära alltid och överallt. Som medlem i Guds Rike kan jag lita på detta, och också förvänta mig att Gud vill och kan gripa in när som helst och hur som helst om jag vänder mig till Honom.

Därför är min bön att Gud ska hjälpa mig att lita på detta andra system, som förvisso inte är av den här världen men ändå i den,aktivt närvarande.

(*se Greg Boyd The Myth of a Christian Religion som inspirerat detta inlägg)

1 kommentar

  1. Amen, väl talat!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

