Jag tillhör ett annat system

Idag fick jag i egenskap av kontakt person för kommuniteten jag är med i ett brev där några pastorer/präster ville få med oss till en gemensam Sverigebön på nationaldagen.

För några veckor sedan hade jag och min kära vän och broder david åhlen ett samtal med anledning av min 1a april snack om Sverige, om Gud har beskyddat sverige och hur man skall be för sverige.

Så för att undvika missförstånd: Jag tror det är jätte viktigt att vi ber för sveriges invånare, lagar, överhet, kommuner, skolor.. ja ni förstår. Jag tror (som så klart även gänget bakom sverigebönen gör, hoppas jag) att vi även skall be för samma ämnen i andra länder.

Problemet är inte om vi skall be för dessa grejer, utan problemet är den förvirring som stora delar av kyrkan lever i, speciellt här i västs demokratier, att vi inte vet vilka som är oss.
På sverigebönens hemsida kan man läsa följande förslag på bön:

Bön för Sverige

Vår Gud, vår Skapare och Herre,
vi tackar Dig och prisar Dig
för våra liv och för vårt land.
Vi, Dina barn i Sverige, ber Dig, genom Din Son Jesus Kristus:
förlåt oss och hjälp oss förlåta varandra,
hjälp oss komma nära Dig och Ditt Rike,
lär oss älska varandra och vårt vackra land,
ge oss allt som vi verkligen behöver – förbarma Dig över oss
och rädda oss från det onda, inom oss och utom oss.
Gud, välsigna Sverige, dess folk och dess natur,
var med oss och ge oss Din frid
– nu och i all tid.
I Jesu namn,
Amen (kursiveringen är min)

Nå. Om vi som kristna tar dopet på allvar, och tar Messias kallelse på allvar, om vi menar allvar med att Jesus är Herre, att vi tillhör Guds Rike. Hur kan då oss vara det svenska folket (vilka är detta för övrigt? alla som befinner sig i sverige? medborgare? asylsökande?). I bönen ovan blandas Guds rikes tillhörigheten med den svenska tillhörigheten: Dina barn i sverige är ju vettigt att säga, vi befinner oss i ett område som kallas sverige men är Guds barn, inte sveriges.  Men plötsligt ändras tonen och blir nationalistisk: vårt vackra land. Som ju är ett tydligt ställningstagande i tillhörighet, vi är svenskar!

dansen kring sverigekalven

Låt oss sluta med dansen kring sverigekalven

Rädda oss från det onda, inom oss och utom oss. Vad menas? Det onda inom sverige och utanför sverige? Nå kanske både ock, om vi skall vara snälla, men att ha en bön, på nationaldagen för sverige som luktar gammalt 30tal i formlulerinag med sin nationalromantik och folk språk känns helt enkelt inte så Jesus från Nasaret, i vars gemenskap och rike det inte finns någon svensk, eller jude, eller arab, eller asylsökande, eller kvinna, eller man, eller… utan vi är ett, en ny människa. I dopet har vi fått en ny tillhörighet, vi kan komma från sverige, men vi är inte längre svenskar, vår lojalitet och vår kultur skall bytas mot lojalitet mot Jesus som Herre och Guds rikes kulturen.

Att be om beskydd för nationalstaten är ungefär som att be om beskydd för sin fotbollsklubb eller rollspelsklubb… eller nej föresten.. vanligtvis dödar man inte de andra laget i fotboll, eller stänger ute dem från arenan, eller förvägrar dem mat man har i överflöd. Det är inte okej att be om beskydd av ett system som är fallet. Vi bör i stället be att systemet antingen förvandlas och i detta krossas eller helt enkelt be för de som drabbas av systemet. Men ett sådant perspektiv saknas helt på sverigebönens hemsida, så jag tackar för mig, min nationaldag är på pingst, inte 6juni.

21 kommentarer

  1. Jag är så glad att jag får finnas i ett sammanhang, ett nätverk, en gemenskap där dessa frågor lyfts fram! Tack systrar och bröder i kristenunderjord, ni hjäper mig att hålla mig frisk i huvudet och hjärtat.
    Fred i påsktiden

  2. Väl skrivet broder.

  3. […] om hur jag tillsammans med likasinnade tänker om nationalism, makt och kristna nationer du läsa här, här, här, här och här. Har du möjlighet kan du också läsa Fredrik Wenells artikel i senaste […]

  4. Frasen ”lär oss älska varandra och vårt vackra land” äcklar mig och påminner mig om nazisters tal om våra ”vackra, vita barn”. Det finns INGET i Bibeln som säger att vi ska älska vårt land, det är ogudaktigt och avskyvärt. Visst, om man med älska Sverige menar att man älskar svenskar är det inget fel – men bara så länge man älskar japaner och kenyaner också. Men här talar man om att älska landet – vad menar man: naturen (bergen, skogarna, byhålorna, koblajorna etc) eller staten? Det första är irrationellt, det andra är heretiskt. Bibeln talar om att vi ska älska varandra och alla andra (1 Tess 3:12), inte varandra och vårt ”vackra land”

    Vad är det för pastorer och präster som sprider sånt här?

  5. :O Carl-Erik Sahlberg?? Och jag som gillar honom!

  6. Patetiskt, de har t.o.m. ett avsnitt om svenska flaggans historia på hemsidan. De här kommer vara en av SD:s främsta punkter i tacktalet när de kommit in i Riksdagen.

  7. Jag tänker också att det är riktigt skumt att be för nationen, då hela nationstatstänket står i kontrast till Guds rike (så tolkar iaf jag jesus tal om det nya systemet). Om Nationstaten (även Sverige) är därför en fiende till guds rike, om man så vill.

    Tror Paulus menade att vi ska be för ledarna så att de vänder om, eller åtminstone för att staten inte ska vara alltför ond. Men det är viktigt att ha rätt perspektiv på detta tror jag när vi ber. Tycker att en bön för Sverige på nationaldagen är ute på riktigt djupt vatten. Istället borde vi ha en stor manifestation för det kommande riket som står i kontrast till Svergie, en värld där alla får plats oavsett var på jorden man råkar vara född.

  8. såg nu att de dessutom tipsar om nationalsången (avguda formuleringar) som passande sånger att sjunga tillsammans med lovsånger..

  9. Förfallet är stort.

  10. Jag tycker det ligger mycket i det ni skriver, även om jag tror ni läser in för mycket i formuleringarna. För oss som är medborgare i Sverige så är det vårt land. Tycker man inte ska lägga i förmycket i begreppet ”älska vårt land”. Naturligtvis utesluter det inte att älska andra länder heller. Det är heller inte likställt med att älska det som är fel i ”systemet”.

    • Tomas: visst läser vi in saker, problemet är ju historien där liknande formuleringar gjorde att kyrkan i nazityskland gick vilse i vilka som var ”oss” vilket man helt verkar ha glömt här ovan. Och detta borde man, speciellt då högerextrema vindar blåser igen, tänka på tycker jag. Det är också den risken jag ser när man talar för mycket om ”oss” som svenskar eller liknande. Att dessutom tipsa om nationalsången tillsammans med lovsånger där man tiill och med har med versen då man lovar nationen trohet osv sånt som endast tillhör Gud blir det väldigt tydligt att det råder en förvirring kring vilka oss som kristna är.
      Risken i svensk kristenhet är knappast att vi råkar bli för osvenska eller onationalistiska utan snarare att vi allt för mycket gått upp i nationen som vår identitetsmarkör?

      • Ok, det där med nationalsången kanske var lite väl. Kände inte ens till trohetseden i texten. Den versen brukart man ju inte sjunga, kanske av den anledniningen.

  11. Off topic: Då Domkyrkan helt ignorerar mina ”teser” som jag satt upp tänkte jag gå dit och sätta upp en omgång till (95 kanske?). Är det några från Kristen underjord som vill hjälpa till att sätta upp några lappar i och utanför kyrkan?

    http://iloapp.samuelvargthunberg.se/blog/blogg?Home&post=155

    • En kaplan från kyrkan ringde igår… oj vad arg han var.

      • va sa han?

        • Mycket. Han hade högt tonläge hela tiden och sa att Domkyrkan inte uppskattade att jag satte upp lappar. Sedan förklarade han varför dom ”måste” ha betalning på toaletten. Han tyckte inte om mina argument.
          Får se vad nästa steg blir. Avgiften skall bort.

  12. En försvårande faktor är att svenskan inte skiljer på ordet ”land” i betydelsen en politisk – ekonomisk enhet och ordet ”land” i betydelsen det stycke av jordytan Gud givit oss att nyttja och vårda. I motsats till samiskan dår hela idén om ”staten” – den stora politiska enheten – inte finns i den ursprungliga begreppsapparaten utan den kom i samband med den svensk-norsk-finsk-ryska ockupationen av Sameätnam. Däremot finns ”eana” (nom) [eatnana i ack/gen] i den andra betydelsen för betydelsen av ordet ”land” jag angivit ovan. Sameätnam, Samernas land är närmast = landet som samerna tillhör.Med många förbehåll, jag är bara svenskspråkig men har dryftat frågan med en samisk vän. Att översätta begrepp av det här slaget är bland det svåraste som finns.

    Att skapelsen har en egen relation till Skaparen torde vara obestridlligt. Jfr. t.ex. Ps 8 och Ps 19.

    KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN

    Jörgen Thorhard

  13. jag tänker att våra jordiska tillhörigheter inte är själva problemet. dem kommer vi ändå aldrig ifrån. jag tillhör en familj, ett universitet, en stad, ett land, en församling, ett kön, en ålder, en kontinent, en idrott, en hårfärg, en etnicitet osv osv osv.
    svårt o sätta fingret på det; men jag tänker kanske att det snarare är 1) rädslan för det som är olikt mig/oss och 2) girigheten som är problemet. att be för sin nation och sitt eget vackra land är väl inget fel om man samtidigt ber om och aktivt eftersträvar att se världens kulturella nyanser som en rikedom och gåva, och att tjäna den övriga världen.
    nåt sånt.

    • fast det spelar ju roll vems lagar/regler/normer vi är lojala mot. Jag menar att nationalismen/älskandet av och den största lojaliteten till en stat/land är väldigt problematiskt för en kristen. Den har gjort att vi identifierat oss mer med sverige och så kunnat döda till och med andra kristna (som vi ju är en kropp med, men lika illa att döda andra såklart) i andra länder.

      Vi har blandat ihop ”oss” som i Guds folk i världen som skall vara ett tecken på Guds rike, med ”oss” som i svenskar/tyskar/afghaner och så blivit väldigt förvirrade i vår identitet och kallelse.

      jag kan inte dela upp livet i jordiska (och vad nu det andra skulle vara – andliga?) tillhörigheter, en tillhörighet är en tillhörighet. Sen har jag inga problem med att vara en kristen som kommer från sverige och råkar ha en snopp, vid en viss ålder och gillar viss musik och tillhör en församling. Men allt detta får inte ha min yttersta lojalitet.

      • ok. jag tror vi egentligen överlag håller med varandra.

        lojalitet och tillhörighet är visserligen semantiskt närbesläktade ord, men betyder för mig ändå olika saker.
        jag kan tex tillhöra en viss organisation eller en viss rörelse, därför att de värderingsmässigt sammanfaller med den person/det system jag är lojal mot.
        på samma sätt kan jag tillhöra en viss nation och på grund av min lojalitet mot någon annan/något annat följa vissa men också opponera mig mot andra värderingar/lagar/normer som nationen står för.
        (i princip exakt det jag uppfattar att du säger i sista stycket?)

        (glöm för övrigt ”jordiska” 🙂 tycker själv att en sådan dualism är både destruktiv och omöjlig)

        • yes, då förstår jag bättre vad du säger tror jag.

          Det jag däremot är mer kritisk mot är att vi historiskt sätt har misslyckats med att vara först kristna och sedan svenskar/afghaner/amerikaner/tyskar. och därför är det extra viktigt att vara väldigt kritisk mot liknande företeelser som kan leda att vi går i samma fälla igen.

          Från mitt perspektiv är det inte nån större skillnad på att ha lojalitet mot t.ex. Röda korset, Volvo eller Sverige. Allt detta är en samling människor. Från sveriges perspektiv är det dock stor skyllnad, sverige kräver lydnad, det gör vad jag vet inte Röda korset eller volvo.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

