Kristen Underjord blir tankesmedja och lobby

(För er som kommit hit senare så är detta alltså ett aprilskämt)

Det är som ni vet valår i år, och som ni vet är vi engagerade i frågan om röstning, makt, våld och valet. Därför kan vi stolt idag gå ut med en 6manna (lärjungarna var ju tolv dok) stark lobbygrupp som under resten av året fram tills valet i september finns för att påverka politiker att lyfta de kristna kärnfrågorna. Om vi menar allvar med att vi som kristna finns till för att betjäna världen görs detta bäst genom att få maktens människor att de bör stödja de frågor som vi som kristna vill lyfta fram, annars kommer dem snabbt se att vi kommer spela dem ur händerna. En lobbygrupp bestående av kristna underjordare behövs för att bekämta evangeliska alliansens lobbyism som endast tar upp frågor om äktenskap och abort. Vi vill påverka politiker till att vara rättvisans ledare, goda förebilder och goda kristna.
Från och med 1 juni kommer Kristen Underjords bloggen att fyllas med tankesmedjans texter kring vilket parti som ligger närmast Guds rikes tanken, hur skall vi som kristna påverka politiker, vikten av förbön för beskyddandet av vårt land, och andra frågor som är relevanta om vi vill se en evangeliets framfart i sverige. Vi kommer framför allt koncentrera oss på Stockholms och Göteborgsområdet och har lovat en större satsning på material (tvintervjuer, klistermärken, artiklar, radioreklam, direkt brev till politiker) nu börjar revolutionen, snart har vi tagit över!

Här följer en lista på de tolv medlemmarna i lobbyn/tankesmedjan och en kommentar från varje:

Kristoffer Lignell 27år, pastor: Att rösta eller inte är inte den viktiga frågan för kristna, utan snarare är frågan om hur vi bäst påverkar politiker att lagstifta fram rättfärdiga lagar det som vi bör fundera kring. Att vara en nytt ansikte för många på Kristen Underjord är en styrka i lobbygruppen tror jag.

Tobias Herrström/Elof 27år, präst och bloggare: Jag har innan varit lite naiv kring frågan om röstning, och har ärligt talat ändrat mig. Det blir miljöpartiet för mig, de ligger nära Jesu hjärta.

Samuel Jonsson 29år, teolog och kock: När Stanley Hauerwas röstar så gör jag det också, den ambivalens de kristna teologerna i sverige bär på i dessa frågor är inget som bekymmrar mig. Låt mig göra det klart en gång för alla. Kristna har inget alternativ till att påverka eller sitta vid makten, vi skulle kunna önska oss att det vore annorlunda, men nu har vi fått makt att påverka och agera, då bör vi göra det.

Anton Lundqvist 26år, anabaptist och akrobat: Kristen Underjord kommer i den kristna valrörelsen 2010 verkligen vara en kraft att räkna med. Vi har tryckt upp både klistermärken, skrivit debattartiklar och kommer snart även att börja med samtal med ledande politiker. Det är viktigt att finnas med i samhällsdebatten

Magnus Malm 52år, författare: (gick inte att nå för en kommentar via mail då han inte äger någon)

Björn Linde 26år, student: jag jobbade länge som värvare åt välgörenhets företag, men har insett att det är ungefär lika lätt att få tag på röster för rätt sak som att få en månadsgivare. Samma metoder, andra mål. Så jag ser fram emot att stå på gator och torg med Kristen Underjord lobbyn och samtala med folk om vart de bör lägga sin röst. Jag är övertygad om att vi kommer se tillbaka på 2010 och se att Kristen Underjord äntligen gick upp ur underjorden och blev viktiga.



13 kommentarer

  1. jag är oerhört stolt över att få vara en del av det här. att kombinera gudsrikespraktikerna med nationens välmående – vilken ynnest!

  2. halleluja!
    jag gillar var jag läser, pojkar bli män!

  3. Nu for hakan ner i golvet! Kristen underjord var den största inspirationskällan till att jag bestämde mig för att man inte ska rösta. Nu rinner andra vatten under broarna tydligen. Kovändning kallas det.

    Och jag tror inte jag kommer ändra mig, särskilt inte sen jag upptäckte att många av de tidigaste pingstvännerna vägrade rösta. Det är ofrånkomligen så att även om man gillar MP använder de våld som maktmedel, de tvingar folk att göra saker och beordrar polisen att sätta en i fängelse om man inte lyder. Sen anser jag att MP har stora brister i sin ideologi, liksom de andra partierna (alla vill döda på nåt sätt, är det inte abort så är det stark krigsmakt, och även de som vill avskaffa krigsmakten på sikt (t ex MP) använder sig som sagt av våld för att driva igenom såna reformer).

    Jag tycker det är absolut oerhört underbart att Kristen underjord rör på sig, och jag hyllade er för att vara mer än en blogg utan en rörelse i min fjäsk-bloggpost igår (http://helapingsten.wordpress.com/2010/03/31/bra-kristna-bloggar-kristen-underjord/). Det är fantastiskt att ni står på gator och torg och deltar i samhällsdebatten. MEN jag tycker att det är olyckligt att syftet med detta är att få folk att rösta på MP (eller V eller Fi, men tillåt mig gissa att det inte kommer vara något av allianspartierna), för jag ser inte kristen anarkism som en vänsterrörelse utan en som står utanför den politiska höger-vänster-skalan (http://helapingsten.wordpress.com/2009/12/08/jesus-var-varken-vanster-eller-hoger/). Nu kommer det av stora delar av samhället att betraktas som det. Vilket lär gå ut över oss kristna anarkister som inte tänker rösta. Om ni vill lobba för att kristna ska rösta rött, fine, joina Broderskaparna, men snälla, använd inte kristen anarkism för den plattformen för oss andras skull.

    Så jag är ärligt talat mycket skeptisk till detta (och jag vet minst en som håller med mig, skönt att jag och Jonas Lundström kan vara överens en gång i alla fall ;))

    PS: Skulle vilja (och kommer att) debattera mer om detta men sticker till Storbritannien till Jesus Army några dagar, hemma 7e april.

    • kära broder micael. du gör samma misstag som förra året, vid precis den här tiden

    • Jag håller med dig Micael. Men oroa dig inte för mycket, det är ju en viss dag idag trots allt 😉

  4. NI ÄR SANSLÖSA!!!! MAN FÅR INTE GÖRA SÅ HÄR!!!! JAG BLEV JU VETTSKRÄMD!!!!

    Ass jag tänker lämna det här landet och flytta till nån ö där man inte håller på med såna fjantiga traditioner.

    Ni är den enda blogg jag läser som håller på med sånt här. Usch!

    • Själv gick jag stenhårt på Dagens aprilskämt om att påven skulle gå i pension. Så du är i gott (dumt) sällskap.

  5. Jag ser det som en dygd att lita på mina medmänniskor.

  6. aprilskämt i all ära men jag gillar inte att ni raljerar över bönens betydelse för vårt land ”vikten av förbön för beskyddandet av vårt land”

    david

    • kära david, vi raljerar inte över förbönen, däremot raljerar jag över att be om”beskyddande av vårt land” som man inom national kyrkor ofta ber om, vi skall väll inte be om att vårt land skall vara beskyddat, vårt land e himlen, att be för sverige och att sveriges invånare och strukturer skall vara rättfärdiga är ju något gott, och att folk skall få lära känna Gud. Men det är något helt annat att be för att Gud skall beskydda vårt land, som militärpräster eller vissa presidenter ofta gör innan de drar ut i krig. jag raljerar gärna över att vi skall be för att bevara och beskydda sveriger nation som sådan, med dessa fallna system, orättfärdiga lagar, utestängande av de svagaste osv. Detta tror jag inte vi skall be om bekskydd för, snarare beskydd från detta.. Hänger du med?

  7. Ok jag förstår vad du menar. 1 Timoteus 2:1-4 ”Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.”
    Men tror du inte Gud har beskyddat Sverige? Vi har inte haft krig på hundratals år… är det en slump eller är det Guds beskydd?

    • David, ja precis som du skriver så skall vi be för alla i ledande ställning. Men det är inte det samma som att be om beskydd för en viss nation över en annan, eller för ett lagsystem som är orättfärdigt.

      Nej jag tror inte Gud har beskyddat sverige specifikt, jag tror Gud verkar i hela världen och har så även verkat med och i sverige, men att Gud skulle skydda sverige från krig men inte skydda t.ex. israel, afganistan, eller finland från krig samtidigt tycker jag låter väldigt problematiskt, för att inte säga nationalistiskt.

      dessutom så är en av anledningarna till att vi inte legat i krig att vi helt enkelt vänt kappan efter vinden, vi stödde hitler med järnmalm till vapen t.ex. som ett led i att slippa bli attackerade. är det Guds beskydd eller förhandling med ett ont system?

      Min poäng är att man kan inte säga att något är skyddat av Gud bara för att det inte varit krig.

      Det borde väll Jesus och den tidiga kyrkan vara bevis på, uppenbarligen så skyddade Gud dem eftersom kyrkan överlevde svåra förföljelser, men de var ju attackerade och blev dödade trots detta.

  8. Intressant diskussion David och Elof, ni gav mig lite att tänka på igår kväll. Jag tror definitivt att kristnas böner bidragit till att Sverige haft fred – att säga något annat är att säga att det inte spelar någon roll om vi ber för fred i Israel eller Afghanistan – men som Elof poängterar har vi upprätthållit fred med annat än böner till Gud, exempelvis smygnazism. Och ibland har det med ingenting att göra, det finns miljontals små öar ute i världen som inte baa kan stoltsera med att vara utan krig i hundratals år utan så länge jorden existerat bara för att ingen haft intresse av att kriga där.

    Det är lite som när det gäller bön för sjuka, bara för att folk inte blir helade innebär det nt att Gud inte älskar dem eller ens att de har svag tro – det kan bero på det (svag tro alltså) – men Gud kan h särskilda avsikter med sjukdomen som vi ännu inte förstått. En Paulustagg. På samma sätt bör vi tacka Gud för de länder där det är fred, men för den sakens skull inte mena att de länder där det är krig nödvändigtvis är glömda av Honom. Det ror jag vi alla är överens om.

    Guds nåd och frid.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

