Kristus och makten

I den församlingsgemenskap jag tillhör ber vi morgonbön enligt kyrkans tidebönstradition. Våra morgonsamlingar brukar vara väldigt intressanta och härliga med olika människor i olika situationer i livet och med olika tro som samlas och ber och samtalar kring bibeltexterna. Dagens bibeltext var hämtad från Matt 27:1-26 och handlar om Judas och Jesus inför rätta. I samtalet slog det oss alla hur otroligt olika de olika parterna i texten hanterar sin makt. Översteprästerna använder sin makt och sitt inflytande till att få folket att ropa ”korsfäst” (skrämselpropaganda och våld?), Pilatus använder sin makt till att senare korsfästa (våld). Men Jesus, som i Matt 26:53 sagt att han har 12 legioner änglar till sitt förfogande (potential till våld), väljer att vara tyst och dö.

En kort reflektion i stilla veckan: hur hanterar jag min makt och mitt inflytande? I vilka situationer behöver jag vara tyst och ”dö”? Imorgon är det långfredag, det är då vi minns att Kristus dog, på söndag är det uppståndelsesöndag, det är då vi minns att det som dör med Jesus också uppstår med Jesus.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

