Elof: Prisförvirring

Okej, så ännu en förvirrad prisutdelning, Martin Luther King priset skulle delas ut till en person som är bosatt i sverige och ”som agerar i Martin Luther Kings anda”. När jag fick höra om detta pris så tänkte ja, ja men schysst om några av våra allt för få ickevåldsaktivister skulle kunna få lite ”officiellt” stöd och även lite pengar då jag vet att man inte direkt har en stabil ekonomi som aktivist (om nu det är nått att sträva efter).

Men så gör Afrosvenskarnas riksförbund, Broderskapsrörelsen, Centrum mot rasism, Kristna fredsrörelsen och Svenska baptistsamfunded en ”Nobel” man ger priset till en kändis (återigen) som visserligen gör bra musik men som knappast i samma utsträckning som våra aktivister lever i MLKs anda. Det är ju lite som att Obama får fredspriset liksom.

Ta mig inte fel, jag älskar Timbuktus musik, och jag tror att musik kan förändra människor, han är också en förebild för andra musiker i det att han regelbunden skänker bort delar av sina penningar.

Men så har vi då sånna som verkligen kämpat ickevåldsligt, människor som Annika Spalde och de andra Ofogaktivisterna, det är ju sådana människor som borde få det. Men det är klart, va skulle hända om en kyrka, en socialdemokratisk kristen (sic) grupp, och de andra skulle visa att de stödjer kriminella (sic) handlingar? Jag tror det är precis vad vi behöver, synd att det modet inte fanns i gruppen som bestämde vart priset skulle gå.

Så då är det ju som alltid, det är upp till dig och mig att visa vårt stöd för dessa aktivister som offrar tid, bekvämlighet och frihet för att kämpa för det goda. Så hör av dig till nån aktivist och visa din uppskattning, dela ut ditt egna pris till dem.

fred

6 kommentarer

  1. haha. Timbuktu!
    Det första jag tänker är, soft – det känns bara för det första väldigt sent.
    För det andra håller jag med dig Elof.
    Jag hade hellre sätt Annika Spalde fått priset.

  2. enig!

  3. Hellre att Elof fått priset.

    • hehe tack micael, som du förstår så var det ju egentligen det jag va ute efter ”varför fick inte jag priset liksom?” haha, ne de hade nog vart lika illa som att timbuk fick det, han gav ju bort pengarna, jag skulle köpt en ny mac.

  4. Hej!
    Tack för tänkvärd text. Jag har tänkt liknande tankar 🙂
    Detta skulle de i King-priskommittén behöva höra tänker jag. Maila gärna denna text till ragni.l@bredband.net (ordförande i priskomminttén) och/eller skicka nomineringar inför nästa prisutbildning.

    fred,
    martin

    • Hej martin, tack själv för allt du gör.

      jag känner att det vore bättre om någon annan mailade min text till Ragni. du får gärna göra det.

      nomineringar skickade vi detta år också

      fred


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

