Samuel: Ondska

Vi här på kristenunderjord är emot ondska. Vi försöker med våra liv att att leva för det goda. Inte det etiskt goda, även om det inte alltid är klandervärt, inte för det som smakar gott, även om det inte heller alltid är fel. Nej den godhet som vi försöker följa är Gud eller som Jesus säger: Ingen är god utom Gud.

Att säga att vi lyckats enastående vore att förhävda oss själva. Jag kan egentligen bara tala för mig själv, jag har en lång bit kvar innan mina handlingar vittnar på ett bra sätt om Guds godhet.

Men ämnet jag satt för denna post är inte Godhet utan Ondska. Vad är ondska? Jag som är uppväxt i Pingströrelsen fostrades med en tydlig undervisning om att ondskan finns. Ondskan är Djävulen och det har som lurar oss att göra dumma saker. Efter att ha studerat teologi med goda lutheraner har ja fått lära mig att satan eller djävulen är ett alltför sekteristiskt ord som inte hör hemma i vår tid. Men jag fruktar nog mer för djävulen än för sekterism.

Det jag dock kan uppleva som ett problem när pratar för mycket om djävulen och onda krafter är att man blir rädd och kanske i mångt och mycket missförstår vad ondskan är. Jag har träffat en del kristna som säger själv att deras största orsak till att vara kristna är rädslan för helvetet. Skrämd till tro? För mig låter det inte som ett jättebra sätt att tro på, men vad vet jag.

Eftersom jag tror på en god Gud som har ett rike där det goda får råda, så tror jag inte av rädsla för någonting utan min tro är ett hopp om att det goda ska få råda. Jag tror också att vi är kallade till att vara vittnen för denna godhet här och nu. Det är alltså inte frågan om vad jag blir räddad från utan vad jag blir räddad till. Skillnaden blir att Ondskan spelar inte rollen av att skrämma mig närmare Gud. Ondskan ska helt enkelt övervinnas av godhet.

Vad är då ondskan? ”Tomhet, idel tomhet, säger Predikaren, tomhet, idel tomhet, allt är tomhet.” Jag har läst vad många kloka tänkare har sagt om detta och dom flesta kommer fram till i ljuset av Bibeln att ondskan är ett ingenting gjort till något. Tomhet, idel tomhet. Menar jag nu att ondskan inte finns? Varje människa som har öppna ögon eller öron för den delen vet att ondskan existerar. Men läser vi Bibeln som att Gud vill uppenbara sig själv genom den så ser vi att Gud är, det borde betyda att om ondskan är Guds motsatts så är inte ondskan. Ondskan är ett ingenting gjort till något. Vad är det som gör ingenting till något? Vi för det mesta i personliga val men också i system som vi ingår i.

Ta EU jordbrukspolitik som ett exempel på ondska, EU överproducerar grödor, alltså mer än vi i Europa kan äta, överflödet dumpar vi i Afrika till en så låg kostnad att den lokala produktionen av grödor blir ekonomiskt omöjligt, därför börjar man på dessa marker odla knark, som man senare med viss förtjänst skickar till EU där nästan all kriminalitet är drog relaterat. Detta är ett ont system.

Men om vi alla skulle leva i Guds Godhet och bara göra goda handlingar skulle då ondskan finnas?  Ondskan skulle i alla fall inte ha någon kraft om alla människor hängav sig åt det goda.

Eller som Paulus säger i Romarbrevet 8:

Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda, dem som han har kallat efter sin plan.
Ty dem han i förväg har utvalt har han också bestämt till att formas efter hans sons bild, så att denne skulle vara den förstfödde bland många bröder. Dem han i förväg har utsett har han också kallat, och dem han har kallat har han också gjort rättfärdiga, och dem han har gjort rättfärdiga, dem har han också skänkt sin härlighet. Vad innebär nu detta? Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?

7 kommentarer

  1. Jag tror ondska är ett ingenting på samma sätt som mörker är ingenting. Mörkret är bara avsaknad av ljus, och ondska är bara avsaknad av godhet.
    /Mir

  2. Bra text, tack!

  3. bra post, intressant. tror att man alltid måste passa sig för två diken gällande ondska: att å ena sidan fokusera mer på demonernas närvaro än på Jesus eller att å andra sidan blint förneka närvaron av onda makter och hänvisa allting till ”system”. bibeln lär oss, som jag ser det, att ondskan är närvarande både genom demonisk verksamhet men också bland ”de fallna makterna” (och i det onda system). att motverka ondskan är lika delar exorcism som rättfärdigt leverne, således!

  4. Tack för uppmuntran(det behövs)

    Anton: Ja risken med två diken och behovet av balans känns ju igen från fler ämnen. Det jag försöker framhålla som mitt alternativ tycker jag balanserar upp det lite. Det vill säga ett ingenting som är gjort till något. Demoniska krafter får sin kraft ytterst från ett ingenting. För annars måste jag erkänna att NÅGOT utanför Gud skulle ha makt över mig. Det hittar jag inte riktigt stöd för i Bibeln. Däremot så kan jag hitta stöd för ett ingenting som är Guds motsatts. Antikrist och djävul( betyder anklagare eller skitsnackare) är ju inte något som kan ses som direkta motsatser till hur bibeln beskriver Gud.

    Men för den skull ska man inte förringa vad ingenting kan göra. Men jag menar att VI( ett kollektiv med hela världshistorien innefattad) gör ingenting till något. Ibland medvetet och ibland omedvetet. Och även om vi försöker motverka så igår alla i flera större vi(system) som motverkar oss.

  5. Samuel. En demon är väl just någonting som har makten över mig och som inte är Gud? Det är skillnad på makt och makt. Gud har auktoriteten/rätten till våra liv, men Gud styr inte över världen, som jag ser det. Det är därför vi ber att Guds rike (regerande) ska komma.

    Anton/Samuel. Skillnaden mellan ”makterna” och ”demoner” kanske är att dom sistnämda knyts till personer, och dom första till strukturer? I så fall håller jag med om att det finns både och. Själv är jag dock agnostiker när det gäller vad en demon är. Det är inte så viktigt för mig om det är en slags varelse eller en slags kraft, och om dom kan ha ett liv utanför en människa eller ej.

  6. Jonas: Är nog också lit agnostiskt lagd. Tror att det finns andlighet som inte är att leka med. men väljer inte att fokusera på det.

    Angående demoners makt så har dom precis den makt vi ger dom.

    Eller för att beskriva det jag menar på ett annat sätt. Gud är god och är. Gud är därför en rättfärdig Gud och har en rättfärdig makt. Detta ingenting som är Guds motsatts är det onda, det är inte rättfärdigt och har därför ingen egentlig makt. Däremot så kan den kräva makt eller förskaffa sig makt men det är aldrig en rättfärdig makt. Och därför är det ytterst ett ingenting.

    Om vi skulle erkänna en rättfärdig makt utanför Gud som kommer vi på kant med hela Bibeln.

  7. Ok, då är jag med tror jag. Tror jag instämmer.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

