Vi utlyser ett år av att gå emot rasismen

Som alla vet ligger sverige demokraterna och andra främlingsfientliga grupper i Sverige på stark frammarch. Att rösta på ett annat parti, eller inte rösta alls löser inte detta, men att stå emot rasismen när du möter den i bloggar, tidningar, i fika rummet. När du umgås över nationalitetsgränser, när du försöker förstå en främmande kultur, detta gör mycket mot rasismen.

Men det är ganska segt.

Men eftersom jag vet att många som läser här på bloggen inte kommer rösta i årets val, och därför kommer få det ungefärliga ifrågasättandet: ”Om du inte röstar så kommer sverigedemokraterna in i riksdagen” eller ”det är ditt fel om rasisterna hamnar i toppen”. Så utlyser Kristen Underjord från och med nu ett år där vi uppmanar er alla att granska rasismen i alla dess former, ta i tu med den på allvar och ifrågasätta deras argument, kolla upp deras källor, be för dem, och säg ifrån när du hör nått rasistiskt, även om det verkar oskyldigt, osv.

Speciellt vi som inte tänker/kan rösta i nästa val. För vi har ett ansvar att visa att vi inte önskar rasismen här när vi inte kan visa det via röstningen.

fred

13 kommentarer

  1. Jag förstår inte varför ni inte ska rösta. På vilket sätt är det inte att släppa fram sverigedemokraterna i riksdagen?
    Fred.

    • frågan om röstning är en annan tråd.

      men poängen är att har de redan möjligheten att bli invalda, alltså tillrätkcligt mycket kritisk massa (antal röster) så är inte kampen att föra just kring röstningen utan måste börja där främlingsfientlighet och rasism gror, för börjar man inte mot roten så kommer de bara fortsätta växa. Så oavsett om man röstar eller inte, det är en svår fråga, så kan vi nog va överens om att man behöver göra mer än så för att bekämpa rasismen?

  2. Bra!

  3. Var hittar man i så fall tråden om röstning?

    • va uppe kring frågan om EU valet… men mitt förslag är att ni väntar lite
      efter det hedniska årskiftet 😉 kommer vi ta upp frågan mer på allvar.

      fred

  4. Här är debatt om att rösta eller inte: https://kristenunderjord.wordpress.com/2009/05/22/att-rosta/#comments https://kristenunderjord.wordpress.com/2009/05/25/elof-att-rosta-eller-inte-rosta-2/#comments

    Jag publicerade ett blogginlägg där jag skrev hur dumt beslutet i Schweiz är (http://helapingsten.wordpress.com/2009/11/30/schweiziska-missionarer-hycklare-om-de-bygger-kyrkor/ ). Runt 20 stycken har våldsamt sagt emot mig, många av dem har kommit med rena personangrepp, och samtliga har skrivit hatiska saker om islam. Två har skrivit att de håller med mig. Det är sjukt asså hur främlingsfientligheten flödar på internet – som jag skrev i en kommentar där: SD må kritisera ”PK-idioterna”, men på nätet är det de som är PK.

  5. Det är en bra idé att utlysa ett år mot rasism. Jag föreslår att vi till alla andra goda förslag om vad man kan göra också manar till aktivism för en generösare flyktingpolitik. Just nu utvisar Sverige flyktingar på ett inhumant och fruktansvärt sätt. Skriv till regering och riksdagsledamöter och berätta vad du tycker. Det är de som fattar beslut om politiken och de påverkas av opinionen. Så höj din röst. På min blogg finns hjälp till att hitta adresserna.
    http://barnabasbloggen.blogspot.com/2009/11/protestera-mot-det-absurda.html
    Varför inte låta inställningen till flyktingpolitiken avgöra vem du gör din röst i höstens val? Din röst har betydelse och därför hoppas jag att även du röstar för en generös flyktingpolitik. Det tänker jag göra.

  6. I Bikten bekänner vi vad vi syndat med ”tankar, ord, gärningar och underlåtelser”, ”mea culpa, mea maxima culpa”

    Att inte gå emot rasismen överallt, alltid och med de medel som krävs om de finns tillgängliga och är taktiskt/strategiskt möjliga – är underlåtelse.

    Du kan inte undvika debatten om att blockeringsrösta eller ej – och dessutom på ett parti med rimliga chanser att komma in i riksdagen, Att inte blockeringsrösta mot rasismen – är underlåtelse.

    Men det är mycket bra att du tar upp debatten i så god tid.

    Pax et bonum
    Jörgen Thorhard

    • Jag försöker inte undvika den debatten, men den debatten kommer tas, men den tas inte här och nu, i alla fall inte från min sida. Vi spar på den karamellen tills efter årsskiftet.

      fred

  7. Jag tänker rösta med kraft och kräm! Elof: Eftersom du inte tänker använda din röst, får jag ta på mig ett tomteskägg och låna ditt röstkort?

    • gört

  8. Ni kan göra era röster hörda genom att skriva under uppropet för barnets bästa i asylprocessen. Gör det! Följ den här länken så kan du läsa uppropet och skriva under: http://upprop.nu/QPBX

    • Gör det!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

